فیسبوک: هوش مصنوعی از شما محافظت خواهد کرد - تکفارس 
فیسبوک: هوش مصنوعی از شما محافظت خواهد کرد - تکفارس 

فیسبوک: هوش مصنوعی از شما محافظت خواهد کرد

امیر مریخ
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 18:26
فیسبوک: هوش مصنوعی از شما محافظت خواهد کرد - تکفارس 

هوش مصنوعی چیزی است که جان فیسبوک به آن وابسته است و در هر چیزی که فیسبوک توانایی انجام آن را دارد تقریبا ما شاهد نقش کلیدی آن هستیم، از ربات های فعال در پیام رسان‌ها گرفته تا اجراء کننده‌ی پیشنهادهای شخصی و اختصاصی که شما در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام آن‌ها را دریافت می‌کنید، هوش‌های مصنوعی نقش اصلی را در آن ها ایفاء می‌کنند.

همچنان که فناوری به طور شگفت آوری در حال فراهم آوردن تجربه‌های عمیق تر و جدیدتری برای کاربران استفاده کننده از آن می‌باشد، فیس بوک ابراز می‌دارد که مهم ترین نقش هوش مصنوعی در امور حفاتی و امنیتی آن نهفته شده است. امروز در مراسم F8، مایک شروپفر (Mike Schroepfer) ، مدیر ارشد فناوری شرکت فیسبوک، به این مسئله که میزان ارتقاء و پیشرفت در تکنولوژی به چه میزان بالایی باعث مبارزه و جلوگیری از سوء استفاده، تروریسم، گفتار ستیزه جویانه و زورگویی‌های مجازی شده است اشاره کرد. شروپفر با استعانت از آماری که از اطلاعات فیس بوک در ماه گذشته به دست آمده بود گویای این مسئله شد که این آمارها نشان دهنده‌ی این واقعیت هستند که ابزار ساخته شده مرتبط با هوش مصنوعی این شبکه اجتماعی، عددی قریب به ۲ میلیون پست و تبلیغات تروریسیتی را از این شبکه پاک کرده است و ۹۹% این آمار هم مربوط به مواردی می شود که حتی کاربری در مورد آنها گزارشی را ابراز نداشته است و قبل از اینکه فردی شاهد این پست ها در سطح این فضای مجازی باشد، ربات ها و هوش مصنوعی آنها را پاک کرده اند.

شروپفر همچنین بیان کرد، با وجود اینکه این عدد، میزان قابل توجهی است، فیسبوک به این مسئله اذعان دارد که همچنان جا برای کار بسیار وجود دارد و هنوز برای تکامل یافتن کامل این هوش مصنوعی راه بسیار زیادی باقیست.  علاوه براینکه مخصوصا سازندگان چنین محتوی‌های مجرمانه‌ای هم در حال تکامل یافتن و پیدا کردن راه های جدید برای انجام تبلیغات مضر خود هستند. شروپفر افزود به جهت رسیدن به اهداف خود، فیسبوک قصد دارد تا با بها دادن به تحقیقات بر روی هوش مصنوعی و ابلاغ بودجه‌ی بزرگی از این شرکت به این بخش، موجب شوند تا اثرات این تحقیقات در مقیاس بزرگ‌تری نتیجه بخش بوده و نظارت های انسانی (البته اگر هم تا الان چیزی از آن باقی مانده باشد) از این سیستم کاملا حذف شود.

تمام این تلاش‌ها، بخشی از نقشه بزرگ فیس بوک برای نوشتن دستور العملی یا قانون‌نامه ای است که راهنمای دیگر شرکت‌های تکنولوژی محور برای پیروی از آن باشند. این دستورالعمل باتوجه به اعتراف خود شرکت، دستور العملی نیست که بتوان آن را به تنهایی نوشت. به همین منظور، هرچند که سنگ بنای اصلی چنین دستور العملی را خود فیسبوک گذاشته است، اما برای به دست آوردن بهترین نتیجه در سیستم هوش مصنوعی تولیدی آن‌ها از آکادمی‌های خارج از شرکت و دانشمندان محقق در این زمینه بهره می برند.

مدیر ارشد فناوری فیسبوک در مراسم F8

ایزابل کلومان (Isabel Kloumann) ،دانشمند محققی در فیسبوک، می گوید که یکی از بزرگترین چالش هایی که بر سر راه گروه سازنده‌ی این هوش مصنوعی وجود داشت این بود که آن را به نحوی آموزش بدهند تا کاملا بی طرفانه رفتار کند. به دلیل این که این فناوری بسیار جدید می‌باشد، این کار بسیار سخت است تا برنامه را از نظر منصفانه و مطمئن بودن در مورد بازه ی گسترده ای از تصمیماتی که توانایی گرفتن آنها را دارد آزمایش کنیم. به عنوان مثال، یک هوش مصنوعی چگونه می تواند توانایی تشخیص و تفریق یک پست که تنها فقط از طرف مخاطبین آن ناخوشایند به نظر آمده است را با یک پست که اشاعه دهنده‌ی نفرت عمومی نسبت به مسئله‌ای است را ازهم داشته باشد؟

بر اساس گفته‌ی مایک شروپفر، چشم اندازها، زبان گویشی و استدلال‌ها، سه مولفه‌ای هستند که برای ساختن یک هوش مصنوعی که تمرین داده می شود تا بتواند در سطح پلتفرم فیسبوک در مقابل محتوا های سوء استفاده گونه موثر و دقیق ظاهر شود، به کار می آیند. در واقع شما موظف به ساختن یک هوش مصنوعی هستید که بتواند همانند یک انسان تفکر کند، منتها انسانی که از آن حرف می زنیم باید انسانی بی طرف در هر موضعی که مد نظر ما است باشد.

شروپفر می‌گوید: “در مقایسه با سال‌های گذشته این یک پیشرفت چشم گیر تلقی می‌شود. اما این آشکار است که ما همچنان راه طولانی برای رسیدن به هدف نهایی خود داریم.” و این همان کاری است که فیسبوک سعی به انجام آن دارد، چراکه سوء استفاده‌هایی که در فضای مجازی رخ می‌دهد به هیچ جای خوبی ختم نخواهند شد و همواره به دنبال شکافی‌های تاریخی  که در اجتماعات مختلف ایجاد شده، سخنوری‌های ستیزه جویانه، پیغام‌های زورگویانه و یا تبلیغات تروریستی ظاهر خواهند شد. به قول خود مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) مدیر عامل فیسبوک، پیدا کردن تصاویر مستهجن برای هوش مصنوعی طراحی شده توسط ما، از پیدا کردن سخنان ستیزه جویانه راحت تر است. پس وقتی شرایط به این صورت است و هوش صنوعی ساخته شده در حال حاضر در مواردی موفق ظاهر نمی‌شود شرکت فیس بوک به ۲۰،۰۰۰ فردی که تا کنونی مشغول به کار در این شرکت هستند نیاز پیدا می‌کند. این افراد در این شرکت وظیفه دارند مواردی از سوء استفاده‌های مجازی را که هوش مصنوعی ساخته شده به اندازه‌ای کافی باهوش نبوده تا آن‌ها را تشخیص دهد، پیدا کنند و آن‌ها را از بین ببرند.

با تمام این اوصاف ممکن است روزی شاهد این اتفاق باشیم که هوش مصنوعی توانایی انجام تمام این کارها را به تنهایی و بدون دخالت بشر داشته باشد ولی مسلما آن روز، امروز نیست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید