فیسبوک به زودی پیروز حوزه‎ی واقعیت افزوده خواهد شد - تکفارس 
فیسبوک به زودی پیروز حوزه‎ی واقعیت افزوده خواهد شد - تکفارس 

فیسبوک به زودی پیروز حوزه‎ی واقعیت افزوده خواهد شد

پوریا اسدی
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 13:20
فیسبوک به زودی پیروز حوزه‎ی واقعیت افزوده خواهد شد - تکفارس 

اگر این مقدار صحبت در مورد حریم خصوصی داده‌ها ، اخبار جعلی و سخنان خشونت‌آمیز زمان زیادی را صرف نمی‌کرد، کنفرانس فیسبوک امسال احتمالا در مورد موضوعی بسیار بحث انگیز متمرکز بود: واقعیت افزوده. این یکی از چند موضوعی است که در سراسر اعلامیه‌های فیسبوک در این هفته منتشر شده است. در حال حاضر واقعیت افزوده در فید اخبار فیسبوک ، اینستاگرام و پیامرسان آن وجود دارد این شرکت آمادگی دارد تا بزرگترین پلتفرم واقعیت افزوده در این سیاره باشد.

این همه بر پایه پلتفرم Camera Effects است که مدیرعامل شرکت مارک زاکربرگ در سال گذشته در F8 آن را معرفی کرد. این ایده ساده است: از برنامه‌ی دوربین فیسبوک برای ارتباط با اقلام دیجیتالی که در دنیای واقعی قرار گرفته اند استفاده کنید. مثال واضح فیلترهای خودآموز است – جلوه‌های  واقعیت افزوده مانند گذاشتن گوش خرگوش بر و یا تاج شناور بالای سر چهره‌ها را درنظر بگیرید – اما همچنین می توانید ترفندهایی مانند پر کردن یک اتاق با مایعات و یا اضافه بخار مجازی به یک فنجان قهوه واقعی را انجام دهید.

در حالی که همه چیز با دوربین فیسبوک آغاز شده، فیلترهای شخص ثالث واقعیت افزوده در نهایت برای برنامه‌های دیگر فیسبوک از جمله برنامه اینستاگرام و پیامرسان منتشر شد. در F8 در اوایل این هفته، فیسبوک یک فیلتر سلفی “قلب شناور” را نشان داد. قلب ها به صورت Jiffpom که یک توله سگ از نژاد پامرانین است، به نمایش گذاشتند

فیسبوک به زودی پیروز حوزه‎ی واقعیت افزوده خواهد شد - تکفارس 

اگرچه بسیار متفاوت‌تر از هر چیزی در برنامه دوربین فیسبوک به نظر می رسد،اما  این کار از قصد است. در حالی که ابزارهای اساسی و پلتفرم یکسان هستند، فیلترها اینگونه نسیتند. Ficus Kirkpatrick مدیر مهندسی مسئول پروژه های واقعیت افزوده فیسبوک، گفت:

ما می توانستیم فیلترهای واقعیت افزوده را از فیسبوک به اینستاگرام منتقل کنیم، اما متوجه شدیم که این دو شبکه بسیار متفاوت هستند.

در حالی که فیسبوک بیشتر  برای دوستان و خانواده مورد استفاده قرار می‌گیرد، اینستاگرام تاکید بیشتری بر برندها و شخصیت‌ها دارد.

در نهایت، ما می خواهیم تنوع واقعیت افزوده را افزایش دهیم. همان ابزارها نتایج متفاوت را با توجه به اینکه چه کسی از آنها استفاده می‌کند، تولید می‌کنند.

‌ یک مثال واضح‌تر از اجرای واقعیت افزوده در مسنجر است که به مراتب بیشتر برای انجام تجارت است. رئیس  بخش مسنجر دیوید مارکوس نشان داد چگونه نایکی از مسنجر و واقعیت افزوده برای فروش یک جفت کفش ورزشی استفاده می کند. فقط یک مکالمه با ربات SNKRS وارد کنید، به برخی سوالات پاسخ دهید و حالا یک گزینه‌ی  انتخاب  کفش ورزشی باز می‌شود. بعد از آن، نگاهی دقیق ۳۶۰ درجه ای روی یک رندر مجازی کفش قبل از خرید آن می‌اندازید. از دیگر استفاده‌ های مرتبط با این قابلیت می‌توان تلاش برای آرایش مجازی با Sephora و سفارشی کردن یک مدل ماشین Kia ، نام برد.

درقلب برنامه های فیسبوک برای سلطه واقعیت افزوده ، ابزار AR Studio است، یک بروزرسانی داخلی در فیسبوک در سال جاری ارائه شد که حتی روش‌های بیشتری برای ایجاد و توزیع محتوای واقعیت افزوده را محقق می‌ساخت. استفاده از آن بسیار آسان است به طوریکه که شما می توانید بدون نیاز به نوشتن کد هر کدام از اشیاء، تنها  آن را بکشید و رها کنید. کرکپاتریک گفت:

ما در حال تلاش برای استفاده آسان از ابزارهای تولید هستیم.

 شما لازم نیست که کدها را برای استفاده از این ابزار بدانید. هنرمندانی که فقط می‌خواهند اثر هنری بسازند هم میتوانند از آن استفاده کنند.

فیسبوک به زودی پیروز حوزه‎ی واقعیت افزوده خواهد شد - تکفارس 

این یک تفاوت مهم بین رویکرد فیسبوک به واقعیت افزوده در برابر ARKit اپل و ARCore گوگل است. توسعه دهندگان که از دو مورد اخیر استفاده می کنند معمولا برنامه‌هایی با هدف ساخت، به عنوان مثال برای چیدن مبلمان در IKEA یا ساخت بلوک با Lego Studio استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، فیسبوک، دسترسی به این چیزها را بیشتر می کند. کرک پاتریک گفت:

ما تمرکز بیشتری بر تجربیه ساده‌تر و کوتاه‌تر داریم. ما می خواهیم به چیزی که در حال حاضر از استفاده می کنید موارد بیشتری را اضافه کنیم.

مطمئنا فیسبوک اولین شرکتی نیست که به این طریق از واقعیت افزوده استفاده می‌کند. Snapchat و Pokemon Go AR واقعیت افزوده را در سطوح مختلف موفقیت قرار داده‌اند. اما Pokemon Go محبوبیت کمتری دارد و Snapchat در حال کاهش رشد کاربر است. با بیش از ۲ میلیارد کاربر در فیسبوک، بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در اینستاگرام و بیش از ۱٫۳ میلیارد نفر در مسنجر، فیسبوک همانند همیشه با وجود بحث و جدل های شدید، محبوب است.

با استفاده از پلت فرم واقعیت افزوده فیسبوک، مردم می توانند  واقعیت افزوده را در برنامه هایی که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند به کار گیرند.فیسبوک  با استفاده از اینکونه تجربیات واقعیت افزوده ، راه خود را از سایر شرکت‌ها جدا می کند. کرک پاتریک درباره اینکه چرا فیسبوک پلتفرم واقعیت افزوده خود را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد، می‌گوید

به همین دلیل است که ما همه‌ی این کار را انجام نمی دهیم ما برای بسیاری از ایده های واقعیت افزوده را برای موفقیت نیاز داریم […] داشتن انواع موقعیت‌ با سایر افراد  برای تجربیات بیشتر اولین گام بزرگ است.

فیسبوک به زودی پیروز حوزه‎ی واقعیت افزوده خواهد شد - تکفارس 

با این حال، سخت است که برخی از این موارد را جدی بگیرید. بیشتر موارد استفاده از واقعیت افزوده مورد نظر بی اهمیت است. با این حال، کرک پاتریک این را به عنوان یک چیز بد نمی بیند. او گفت:

 بسیاری از برنامه‌های آیفون که برای اولین بار منتشر شدند، به نظر بیهوده می‌امدند.

چیزهایی که مفید به نظر می رسد اغلب به شکل سرگرمی ظاهر می‌شوند.

در نهایت، او مطمئن است که ماسک های صورت و فیلترهای سلفی حد پایانی برای واقعیت افزوده نیستند. در F8، رئیس بخش واقعیت مجازی راشل فرانکلین نشان داد که شما می توانید یک شی یه بعدی را در یک پست خبری فیسبوک با یک هدیه مجازی ترکیب کنید. در اوایل ماه جاری، فیسبوک نیز یک ویژگی “ردیابی هدف” را عرضه کرد که به شما اجازه می دهد تصاویر، آرم ها و علائم – مانند پوسترهای فیلم – را با محتوای افزوده شده منصل کنید. که می تواند منجر به آینده‌ای شود که در آن تبلیغات مجازی همانند تبلیغاتی فیزیکی رایج یشود.

کرکپاتریک گفت:

آنچه که ما تلاش می کنیم این است که اولین گام در جهت  تجزیه و تحلیلی را فراهم کنیم که عمیق تر و بصری تر از هر زمان دیگری است.

 فیسبوک با نفوذی که دارد ، اهداف واقعیت افزوده خود را به خوبی پی می‌گیرد‌. البته اگر بتواند همزمان با حقیقت‌های سخت و پر بحث و جدال کنار بیتید. هیچ فیلتر واقعیت افزوده وجود ندارد که بتواند این اتفاقات را بین برود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید