لطفا به ربات‌های خود، چگونه کشتن دیگران را یاد ندهید - تکفارس 
لطفا به ربات‌های خود، چگونه کشتن دیگران را یاد ندهید - تکفارس 

لطفا به ربات‌های خود، چگونه کشتن دیگران را یاد ندهید

امیر مریخ
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 15:57
لطفا به ربات‌های خود، چگونه کشتن دیگران را یاد ندهید - تکفارس 

در قسمتی از سریال آینه‌ی سیاه (Black Mirror)، ما شاهد این ماجرا هستیم که یک روبو-سگ فوق پیشرفته باعث وحشت یک زن بی‌گناه می‌شود. در حالیکه ما هیچگاه به این واقعیت دست نمی‌یابیم که چرا این روبات قصد کشتن هر انسانی را که بر سر راهش قرار می‌گیرد، دارد اما وقتی که در دنیای امروزی شاهد جولان دادن و همه‌گیر شدن دستگاه‌های SpotMini یا Atlas شرکت Boston Dynamics هستیم، این قضیه ترسناک‌تر و واقعی‌تر از همیشه به نظر می‌رسد که روبات‌ها به عنوان تحدید برای جان ما به حساب می‌آیند.

و در واقعیت این ربات‌ها به قدری در کسب مهارت، استعداد دارند که حتی دانشمندان دیوانه‌ی درون عالم قصه و داستان‌ها هم توانایی کنترل و مهار کردن این مخلوقات را ندارند. هم اکنون شرکت Boston Dynamics اعلام کرده است که سال آینده شروع به فروش SpotMini (رباتی به شمایل و حرکات سگ) را خواهد کرد. مدیر اجرایی (CEO) این شرکت در طی بیانیه ای در طول مراسم TechCrunch’s TC Sessions: Robotics در دانشگاه فنی برکلی با تیتر «آیا باید نگران باشیم؟» سعی به توضیح دادن چگونگی کارکرد این روبات و برطرف کردن شک و شبهات آن پرداخت.

ربات SpotMini از برخی از پیشرفته ترین تکنولوژی های روباتیک شرکت Boston Dynamics بهره می‌برد. این روبات‌ها با صدایی بسیار کم، وزنی در حدود ۶۶ پوند و قابلیت حرکت و فعالیت ۹۰ دقیقه‌ای را با یک بار شارژ کامل دارند.

این ربات تا اینجا که به این مرحله والا رسیده است، مسیر سر راستی نداشته و تغییرات بسیاری دیده است. این ربات به وسیله‌ی دید سه بعدی که دارد قابلیت درک محیط اطراف خود را دارد. و همینطور توانایی این را دارد تا راه خود را برای خروج از درون یک انبار شلوغ بدون دریافت هیچگونه ورودی پیش نیازی، پیدا کند. این ربات قابل ستایش (یا شاید هم رعب آور؟) با کمک افزونه ای که به گردنش وصل می شود، قابلیت گرفتن روزنامه ها، بازی کردن با شما و به طور کلی «یک پسر خوب» بودن را دارد.

اما در طرف بد ماجرا، ربات SpotMini قابلیت استفاده های خبیثانه و شرارت باری را نیز دارد. (اگر شما هم آن ویدئوهایی در یوتیوب را که مردم چاقو های آشپزخانه را به وسیله ی چسب کاغذی به ربات های Roomba وصل می کردند و با آن اهداف پلیدی (!) را دنبال می کردند، مشاهده می کردید یا شاید تا به حال دیده اید، با زاویه‌ی دیگری به این قضیه و عجیب بودن برخی از افراد نگاه می کردید. و به ما اعتماد کنید اگر تا به حال نیز این ویدئو ها را مشاهده نکرده اید مطمئن باشید که باید در مورد این ربات ها احساس نگرانی کنید.)

مارک ریبرت (Marc Raibert) ،مدیر ارایی و سازنده‌ی شرکت Boston Dynamics، در مورد احتمال توانایی های این ربات بر روی استیج مراسم TechCrunch سخن می گوید:

من فکر می کنم که مردم می‌پندارند که این برای چرخ دار‌ها (ربات‌ها) بسیار آسان است تا هرجایی که خواستند بروند ولی در واقع هرجایی که شما پا می‌گذارید، شامل مانع‌هایی می‌شوند که ماشین‌های چرخ دار برای عبور از آن‌ها دچار مشکل می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان با بالا و پایین رفتن ربات ها از راه پله در طی ماموریت‌های نجات اشاره کرد. اما به نظر ما SpotMini به مناطق بیشتری برای حرکت کردن و فعالیت داشتن دسترسی دارد.

به طرز قابل پیشبینی، حتی بعد از اینکه این ربات از ستایش مدیر و مغز متفکر اصلی مراسم TechCrunch برخوردار شد، اما همچنان چیزی در مورد مسائل و موارد امنیتی این ربات ابراز نشد. به هر حال یک «کمک کننده‌ی قابل دسترس به معلولان و افراد دارای ضعف بدنی» بهتر و بیشتر از یک «مرده‌ی متحرک مکانیزه با تیرباری که بر روی شانه هایش وصل شده است» می‌فروشد!

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید