طراحی آینده‌نگرانه از یک ماشین مسابقه‌ای قدیمی، در یک ماشین الکتریکی جدید - تکفارس 
طراحی آینده‌نگرانه از یک ماشین مسابقه‌ای قدیمی، در یک ماشین الکتریکی جدید - تکفارس 

طراحی آینده‌نگرانه از یک ماشین مسابقه‌ای قدیمی، در یک ماشین الکتریکی جدید

امیر مریخ
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 12:32
طراحی آینده‌نگرانه از یک ماشین مسابقه‌ای قدیمی، در یک ماشین الکتریکی جدید - تکفارس 

به همان اندازه‌ای که طرح‌های مفهومی ماشین‌ها قابلیت بلند پروازانه بودن و ماورایی بودن را دارند، به همان قدر نیز می‌توانند ساده و بدون جزئیات اضافه باشند. همه‌ی این طراحی‌ها با مشخصات فنی عجیب و غریب، طراحی‌های چشم نواز و ،به لطف طراحی‌های امروزی، دارای تم و نمایی آینده گرا و علمی تخیلی گونه هستند. تمامی این طراحی‌ها به طور کلی به دو دسته‌ی بزرگ می‌توانند تعلق داشته باشند: ماشین‌های لوکس و پر زرق و برق و ماشین‌های اسپرت به همراه سر و صدای فراوان. بیشترین طراحی‌های سود آور به منظور دستیابی به آینده‌ی غیر قابل اجتناب ما که به سمت اتوماتیک شدن پیش می‌رود. و این همان عاملی است که باعث ایجاد تنوع در این طراحی بلند پروازانه از سمت DS می‌شود. گروه DS بخشی از گزوه بزرگ PSA در فرانسه می‌باشد. این طراحی جدید که از سوی این گروه منتشر شده است، DS X E-Tense نام گرفته و به ظاهر مانند طراحی است ک مستقیما از سری فیلم Speed Racer خارج شده است.

علل اصلی این شباهت بیشتر به خاطر، طراحی به ظاهر عجیبی صندلی‌ها و تقریبا نبود قسمت جلویی اتوموبیل در طراحی است، که این عوامل باعث شده تا DS X E-Tense مانند یک ورژن میانه ی قرن ۲۱ از ماشین فورمول ۱ شرکت مرسدس بنز در قرن بیستم شود. راننده بر اساس این طراحی در کابین مخصوص خود مینشیند و در سمت راست آن صندلی دیگری قرار دارد که توسط یک حباب شیشه ای احاطه می شود. هدف از این طراحی نوآورانه هر چه که باشد، برای ما این طراحی یک تنفس در برابر سیل طراحی های تکراری و کسل کننده ای که در نمایشگاه های اتوموبیل ها باعث خسته شدن چشمان ما میشد، به شمار می آمد. شما در این طراحی ها به کرات، صفحات لمسی که دور تا دور کابین راننده و هم نشینان را احاطه کرده به همراه هدست های واقعیت مجازی که در آن جا سازی شده است می‌بینید. اما در X E-tense شما شاهد چنین چیزهایی نیستید. همانطور که گروه DS به آن اذعان داشت، X E-tense با مقدار بسیار زیادی تفاوت نسبت به طراحی هایی که با حساسیت بالا به کارکرد های اتوماتیک و بدون دخالت بشر تاکید دارند، طراحی شده است.

این گفته تا حدودی صحت دارد اما تا اینجا که اطلاعات این طراحی به دست ما رسیده است، این ماشین فرضی حداقل یک ویژگی مضحک و چندین مورد متناقض را در طراحیش گنجانده است. این طراحی شامل دو موتور الکتریکی که در جلو (بله فقط در جلو) جاگذاری شده اند، چرخ هایی که با همکاری با هم قادر به تولید ۱،۰۰۰ کیلو وات و یا ۱،۳۶۰ اسب بخار، توان در حالت گردشی یا مسابقه‌ای هستند. این حالت جدید به راننده این اجازه را می دهد تا کارکرد سیستم که بر اساس تعلیق توسط گروه DS مهندسی شده است را بچشد. تیم تکنیکال سازنده ی برنامه‌ی فرمول E برای این طراحی می گوید: “این حقیقت بسیار رویایی به نظر می رسد اما اگر بخواهیم واقع بینانه و منصفانه به کار خود نگاه بیاندازیم، گروه DS در حال حاضر در جایگاه دوم فصل چهارم مسابقات فورمول E ای دارند و راننده‌ی آن سم برد (Sam Bird) به تازگی پس از شکستن سسیستم تعلیق اصلی خودرو خود قهرمان مسابقه‌ای در شهر رم شد.” سازندگان همچنین می گویند که تکنولوژی جدیدی که بدون توضیح جزییاتی در باره‌ی آن، در این طراحی به کار برده اند، این اجازه را به بدنه‌ی کربنی ماشین می دهد تا شکل اولیه ی خود را بعد از یک تصادف بازیابی کند.

X E-Tense در زمان غیر مترقبه ای وارد بازار ها خواهد شد. این طراحی در مراسم بیژینگ موتور (Beijing Motor Show) معرفی شد. در حالی که تنها چند ساعت قبل از آن شرکت ماشین سازی فورد اعلام کرده بود که در سال جاری عرضه ی سدانس مسافران را در امریکای شمالی متوقف کرده و آن را از چرخه ی تولید خارج می کند. فورد طبیعتا اولین شرکتی نبود که چنین کاری می کند و قاعدتا هم نباید آخرین شرکتی باشد که چنین کاری را انجام می دهد. اگر اطلاعاتی که از فروش ماشین های SUV و Truck ها دال بر فروش بالای آن ها بود . و این به نظر نمی رسد که طراحی های مفهومی جدید گروه DS، خلاف این روند کلی باشد. این طراحی حتی قبل از اینکه شرکت Blue Oval، ماشین های تازه‌اش را وارد چرخه ی تولید کند، شروع به خلق شدن کرده بود. اما قطعا تمایل و تا حدی سماجت ما در حال حاضر بیشتر بر روی این مسئله است که چه بر سر طراحی های فهومی ماشین های می آید، در زمانه ای که در واقع از معنی اصلی طراحی مفهومی اتوموبیل ها دور میشویم.

تا به حال، پندار ما این چنین بود که ماشین های اتوماتیک از جهاتی همچنان به ماشین های سدان (sedan) شباهت دارند، حتی در صورت که سیستم جلوبندی آن با حذف راننده‌ی انسانی وفق داده شده باشد. اما این حرکت فورد باعث باز برنامه ریزی افراد برای آینده‌ی صنعت خودرو سازی شد. اگر خودروهای سدانس قبل از اینکه اتوماتیک شدن بازار را تصاحب کند، که با توجه سرعت فوق العاده ای سازندگان برای تولید خودرو های SUV و یا Truckها دارند، به نظر کاملا ممکن می آید،پس در این صورت این ارزیابی درست از آب در نخواهد آمد.

در شیوه‌ی دیگری از گفتار، آیا می توان چنین چیزی را بیان کرد که DS X E-Tense اولین گام برای پایان دادن به طراحی های سدان گونه است؟ شاید چنین احتمالی درست باشد. ما شاهد درخشش ایده های جدیدی بین سیل طراحای های ترکیبی و SUV ها بودیم مانند طراحی هایی که برای Lexus UX و یا Nissan Xmotion انجام شده بود. در زمانی که طراحی های حدودی آن ها معلوم شده بود، بیشتر شبیه طراحی هایی بودند که حس کنجکاوی انسان را می انگیختند تا یک طراحی نهایی و تایید شده باشند. چیزی که بیشتر از طراحی های «عادی» باعث تمسخر میشد. اما بعد از گذشت دوران و بازنگری دوباره به آن در شرایط کنونی تصور این سخت نباشد که طراحی های اتوموبیل ها در طول پنج سال آینده دارای قد و قامت بلند و توانایی گنجایش خانواده های پنج نفره به همراه امکانات علمی تخیلی و گیزموس و دیگر چیز هاییکه انتظار آن ها را می بریم باشند.

اگه این تصورات چیز‌هایی باشد که در واقعیت هم رخ می‌دهند، پس به نظر می‌رسد که دلایل بیشتری برای لذت بردن از DS X E-Tense خواهیم داشت. این طراحی یک بازتاب علمی تخیلی از ماشین‌های مسابقه‌ای اوائل صده‌ی بیستم میلادی می‌باشد و هم زمان مانند اوتوموبیل‌هایی است که تا ۲۰ سال آینده هم حتی در دسترس ما قرار نمی‌گیرند. و اگر شرایط به طوری که شاهد آن هستیم در حال تغییر باشند شاید هیچ وقت حتی نتوانیم چنین طراحی را در واقعیت شاهد باشیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید