عرضه نخستین سیستم عامل برای اسمارت‌واچ‌ها - تکفارس 
عرضه نخستین سیستم عامل برای اسمارت‌واچ‌ها - تکفارس 

عرضه نخستین سیستم عامل برای اسمارت‌واچ‌ها

سید محمد معلمی
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 23:01
عرضه نخستین سیستم عامل برای اسمارت‌واچ‌ها - تکفارس 

با توجه به نبود یک سیستم عامل مختص اسمارت‌واچ‌ها، باعث شد تا یک دانشجوی فرانسوی علوم کامپیوتر به نام فلورن رِوِست، پروژه‌ای با عنوان AsteroidOS را آغاز کند.

پس از چهار سال تلاش بیش از ۱۰۰ شرکت از سراسر دنیا، نخستین سیستم عامل مخصوص اسمارت‌واچ‌ها به نام AsteroidOS با ورژن ۱٫۰ عرضه شد.

دستگاه‌هایی که از این سیستم عامل پشتیبانی می‌کند

این سیستم عامل که مبتنی بر لینوکس است، یک حرکتی عظیم در صنعت تکنولوژی می‌باشد.

در ابتدا، سیستم عامل تنها برای ساعت مچی مدل G شرکت ال‌جی در دسترس بود ولی اخیراً نسخه‌ای از آن عرضه شده که از شش دستگاه دیگر نیز پشتیبانی می‌کند.

این دستگاه‌ها عبارتند از: LG G Watch Urbane، LG G Watch R، Asus Zenwatch 1، Asus Zenwatch 2، Asus Zenwatch 2 و Sony Smartwatch 3.

ویژگی‌های سیستم عامل AsteroidOS

همچون دیگر سیستم عاملها، نسخه ۱٫۰ AsteroidOS نیز دارای مشخصاتی است که یک نفر از یک سیستم عامل ساعت‌های هوشمند انتظار دارد.

مشخصاتی مانند پخش اعلانها در گوشی، ساعت زنگدار، تایمر، کورنومتر، کنترل‌کننده پخش‌کننده موزیک، پیش‌بینی آب و هوا و . . . در این سیستم عامل یافت می‌شوند.

این سیستم عامل از نرم‌افزارهای جانبی هنوز پشتیبانی نمی‌کند ولی در آپدیت‌های آینده، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که امکان نصب اپلیکیشن دیگری نیز اضافه شود.

ضمن اینکه می‌توان انتظار داشت که تقویم، ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن، پخش اعلانها به شیوه مرتب و . . . در بروزرسانی‌های آینده در دسترس قرار گیرند.

این سیستم عامل می‌تواند از طریق بلوتوث گوشی‌های اندرویدی و نرم‌افزار AsteroidOSSync، با آنها هماهنگ شود.

گزینه شخصی‌سازی نیز برای توسعه‌دهندگان فراهم شده تا آنها را برای طراحی ظاهر جذابتر این سیستم عامل ترغیب کند.

گزینه‌های زیاد برای شخصی‌سازی

همچون تکنولوژی‌های مبتنی بر لینوکس مانند Wayland، OpenEmbeded، Qt5، opkg، BlueZ، systemd و PulseAudio، سیستم عامل AsteroidOS نیز گزینه‌های زیادی برای شخصی‌سازی پیش‌ روی کاربرانش قرار داده است تا نرم‌افزارهای مختص این پلتفرم هر چه سریعتر تولید شوند.

دستاورد جهانی

از آنجایی که این عرضه به صورت جهانی رخ داده است، بنابراین سیستم عامل AsteroidOS می‌تواند به ۲۰ زبان مختلف از جمله چینی، چکی، دانمارکی، هلندی، انگلیسی، فارسی، فرانسوی، آلمانی، یونانی، عبری، ایتالیایی، کره‌ای، بربری، نروژی، پرتغالی، روسی، اسلوواکیایی، اسپانیایی، ترکی و اوکراینی، ترجمه شود. لازم به ذکر است که دیگر زبان‌ها به صورت آنلاین در دسترس قرار دارند.

از آپدیت‌های آینده چه انتظاراتی داریم؟

نسخه فعلی این سیستم عامل ویژگی قابل‌توجهی ندارد و هنوز توانایی رقابت با دیگر سیستم عاملهای مربوط به اسمارت‌واچ‌ها مانند Wear OS گوگل و WatchOS اپل را ندارد.

با توجه به اینکه در AsteroidOS تغییرات و پیشرفت‌ها به سرعت در حال رخ دادن هستند و توسعه دهندگان نیز نسبت به آن علاقه نشان داده‌اند، به نظر می‌رسد آینده درخشانی در انتظار این پلتفرم مخصوص اسمارت‌واچ‌ها باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید