آیا تماس تلفنی هوش مصنوعی گوگل ساختگی بود؟ - تکفارس 
آیا تماس تلفنی هوش مصنوعی گوگل ساختگی بود؟ - تکفارس 

آیا تماس تلفنی هوش مصنوعی گوگل ساختگی بود؟

دانیال بالِدی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 13:30
آیا تماس تلفنی هوش مصنوعی گوگل ساختگی بود؟ - تکفارس 

در ۸ می امسال، گوگل از قابلیت جدیدی به نام duplex برای google assistant  رونمایی کرد، تکنولوژی که برای مقابله با مکالمات تلفنی خسته کننده طراحی شده است. منظور از مکالمات خسته کننده، مکالمات کاری مانند رزرو رستوران یا تماس به سالن است. خب اگر اینطور فکر میکنید، اجازه دهید هوش مصنوعی این کار را برای شما انجام دهد.

در مراسم رونمایی از نسخه پیش‌نمایش این هوش مصنوعی، مدیر عامل گوگل، SUNDAR PICHAI به حضار گفت:

چیزی که قرار است بشنوید این است که دستیار گوگل به یک سالن زیبایی واقعی زنگ می‌زند و برای شما نوبت ملاقات بگیرد.

در طی این تماس، که حدود یک دقیقه طول کشید، هوش مصنوعی با یک سالن آرایشی تماس می‌گیرد و با مسئول پذیرش سالن حرف می‌زند و حتی شوخی می‌کند. در آخر کارهم نوبت گرفته می‌شود. مسئول پذیرش سالن یک ذره‌هم شک نکرد که در حال مکالمه با هوش مصنوعی بود.

تقلید هوش مصنوعی از انسان در این تماس کم‌نظیر و بسیار فوق‌العاده بود. احساسات انسانی و کلیشه‌های زبانی بسیار به جا و به دقت به کار رفتند. عادی است که شنوندگان این مکالمه، در ابتدا به این پی نبرند که هوش مصنوعی این مکالمه از یک اسکریپت معمولی پیروی نمی کند ولی در انتها متوجه شدند که یک سری چیزها در رابطه با این هوش مصنوعی درست نیست ونکاتی وجود دارد.

در ابتدا به بعضی نکات ، که توسط  Axios، ذکر شدند اشاره می‌کنیم:

  • طرف مقابل هوش مصنوعی خودشان و یا نام تجاری‌شان را اعلام نکردند
  • صدای پس زمینه، صحبت مشتری‌های مغازه و یا صدای هیچ وسیله اصلاحی به گوش نمی‌رسد
  • مسئول پذیرش فقط نام کوچک را از هوش مصنوعی می‌پرسد و هیچ شماره تلفنی برای تکمیل مشخصات و نوبت از او نمی‌گیرد

Axios سعی کرد که جواب این سوال‌ها را از گوگل بگیرد که تلاش او به جایی نرسید. گوگل علی رغم تضمین Axios بابت عدم انتشار اطلاعات، نام سالن زیبایی موجود در مکالمه‌را به او اعلام نکرد. گوگل در هیچ جا و به هیچ روشی اعلام نکرد که فایل صوتی منتشر شده، دستکاری شده بود.

این صوت گوگل ۱٫۴ میلیون بازدید فقط در یوتیوب داشته ولی تا اینجا فقط دو نشریه تصمیم گرفتند که در مورد آن بحث کنند. این صوت در فضاهای غیر رسمی بحث‌های زیادی را به همراه داشت.

zeynep tufekci نویسنده و کارشناس تکنولوژی می‌گوید:

برای من بسیار وحشت‌ناک بود که کسی از گوگل در این باره به بحث نپرداخت…در انجمن‌های معروف گوگل در این باره چه بحثی شکل گرفته؟ اگر این صوت ساختگی باشد، چه می گویید؟!؟! این وحشت‌ناک و به صورت واضحی نادرست است. به صورت بسیار واضح نادرست است…

گوگل در مصاحبه اش با CNET اذعان کرد که دستیار صوتی  به شخصی که در آنطرف خط قرار دارد می‌گوید که با یک دستیار شخصی دیجیتالی صحبت می‌کند، اما اطلاعات بیشتری در این رابطه افشا نشد. با این حال اگر کاربران به اندازه کافی از گوگل درخواست پاسخ کنند، ممکن است که این کمپانی مجبور به پاسخ به این سؤالات شود.

در غیر این صورت، نسخه پیش نمایش این هوش مصنوعی تقلبی احتمالا یکی دیگر از سوژه های آبدار تئوری توطئه باشد، که بدون پاسخ باقی خواهد ماند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید