بدن ما برای بچه‎دار شدن در مریخ مناسب نیست، پس بیایید دی‎ان‎ای‎مان را تغییر دهیم - تکفارس 
بدن ما برای بچه‎دار شدن در مریخ مناسب نیست، پس بیایید دی‎ان‎ای‎مان را تغییر دهیم - تکفارس 

بدن ما برای بچه‎دار شدن در مریخ مناسب نیست، پس بیایید دی‎ان‎ای‎مان را تغییر دهیم

پوریا اسدی
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 17:00
بدن ما برای بچه‎دار شدن در مریخ مناسب نیست، پس بیایید دی‎ان‎ای‎مان را تغییر دهیم - تکفارس 

به دنیا آوردن بچه روی زمین؟ نه همیشه سرگرم کننده نیست (حالت تهوع صبح، پاهای متورم و  درد زایمان).

با این حال، داشتن یک کودک در مریخ؟ این ممکن است کاملا غیرممکن باشد – مگر اینکه ما مایل باشیم دی‌ان‌ای‌مان را دوباره پردازش کنیم. این خبر از یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله‌ی Futures توسط محققان از دانشگاه فناوری اطلاعات و مدیریت در لهستان برداشت شده است.

در ابتدا اجازه دهید دو موضوع اصلی در رابطه با تولید مثل در سیاره سرخ را بررسی کنیم:

  • تشعشعات. از آنجا که جو مریخ نازک است، تابش کیهانی تهدیدی برای هر انسان بر روی سطح آن و هر جنین انسان است. محققان خاطرنشان می‌کنند این امر می‌تواند مشکلاتی در رشد جنین ایجاد کند. مهاجران همچنین در معرض تابش کیهانی در طی سفر به مریخ خواهند بود که می‌تواند بر توانایی آنها در تولید مثل تأثیر بگذارد. محققان می‌گویند: تشعشعات برای بزرگسالان و به خصوص سلول‌های تولید مثل، رشد جنین و خود جنین زیان‌آور شناخته شده است و در حال حاضر به عنوان خطر اصلی سلامت فضانوردان در نظر گرفته می‌شود.
  • جاذبه‌ی کم. قرار گرفتن در معرض میکرو‌گرانش، هم در طول سفر و هم در سیاره سرخ، نگرانی دیگری است. ما از قبل می‌دانیم که می‌تواند باعث از دست رفتن استخوان شود و سطح مایعات در چشم ها و ستون فقرات فضانوردان را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به از دست دادن بینایی شود.

با اضافه کردن برخی دیگر از مشکل‌های مربوط به مسائل بالقوه‌ی سلامتی مرتبط با سفر فضایی – سرکوب ایمنی، تغییر سیستم عصبی، کاهش شنوایی – و بدن انسان به سختی در اوج شرایط تولید مثل در مریخ قرار دارد.

بنابراین، اگر دو مهاجر مریخ بخواهند در آنجا خانواده تشکیل بدهند باید چه کاری انجام دهند؟ آنها ممکن است بخواهند دی‌ان‌ای خود را کمی دستکاری کنند.

در مقاله خود، محققان یادآور می‌شوند که استفاده از CRISPR به مهندسان ژنتیک انسان امکان غلبه بر این مانع برای تولید مثل را خواهد داد. این امر منجر به شکل گیری انسان خردورز و اساسا نوع جدیدی از انسان شود که باعث بوجود آمدن مجموعه کاملی از مسائل اخلاقی خواهد بود که جهان باید با آن دست‌و‌پنجه نرم کند.

با این حال، به نظر نمی رسد تلاش برای تولید مثل در مریخ به این زودی اتفاق بیافتد. ما هنوز برای تحقیق در مورد اثرات بالقوه‌‌ی زندگی در خارج از جهان بر تولید مثل وقت زیادی داریم، این دقیقا همان چیزی است که محققان پیشنهاد می‌کنند که ما انجام دهیم.

آنها در مورد تاثیر گرانش کاهش یافته در تولید سلول‌های تولید مثل مردانه و زنانه همچنین روند حاملگی و زایمان ، نیاز به مطالعات بیشتری دارند. ممکن است به جای سیاره سرخ تلاش کنیم که تولید مثل انسان در ماه یا ایستگاه فضایی صورت بگیرد.

در حال حاضر، تولید مثل تنها یکی از مسائل بسیاری است که ما باید قبل از مهاجرت به مریخ باید با آن درگیر شویم. به جای درگیری با این مسائل بلند مدت بهتر است ابتدا یک انسان را به آنجا برسانیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.