شواهدی از سیاره‎ی نهم منظومه‎ی شمسی بدست آمده است - تکفارس 
شواهدی از سیاره‎ی نهم منظومه‎ی شمسی بدست آمده است - تکفارس 

شواهدی از سیاره‎ی نهم منظومه‎ی شمسی بدست آمده است

پوریا اسدی
۲ خرداد ۱۳۹۷ - 20:00
شواهدی از سیاره‎ی نهم منظومه‎ی شمسی بدست آمده است - تکفارس 

منظومه‌ی شمسی ممکن است یک بار دیگر یک سیاره نهم داشته باشد. نه، پلوتو برنگشته است. در عوض، این جرم آسمانی به شکل یک سیاره مرموز و در عین حال کشف شده در اعماق فضای خارج از منظومه شمسی پنهان شده است.

علیرغم طبیعت بی نظیر آن، اینها مواردی است که ما در مورد این سیاره احتمالی می‌دانیم.

یافتن این سیاره از کجا شروع شد؟

داستان واقعی با یک شیء دیگر آسمانی شروع می شود: ۲۰۱۵ BP519. تیم محققان یادآور می‌شوند که از سال ۲۰۱۴ تاکنون این شئ که به عنوان جسم فرا نپتونی طبقه‌بندی شده، در روی رادار این تیم به دلیل اندازه و فاصله‌اش از خورشید بوده است.

چگونه BP519 2015 را برای اولین بار پیدا کردید؟

گروه عظیمی از ستاره شناسان  (که صادقانه باید به عنوان سیاره یا چیزی که فقط اسمی که بعد از آن اعداد رومی و نه یک دسته اعداد و حروف نامگذاری شود) به عنوان بخشی از تشریک مساعی در ردیابی انرژی تاریک با استفاده از دوربین انرژی تاریک از یک رصدخانه در شیلی، ۱۱۱۰ روز را صرف ردیابی مدار ۲۰۱۵ BP519 کردند. BP519 توجه آنها را به خود جلب کرد چرا که دارای یک مدار عجیب و غریب است.

چگونه عجیب است ؟

محققان دریافتند که ۲۰۱۵ BP519 در حدود ۴۵۰ برابر فاصله بین خورشید و زمین، حرکت می کند و همچنین دارای مایل‌ترین مدار ستاره‌ای در بین هر گونه جسم فرا نپتونی است که تقریبا به صورت عمود بر بقیه سیارات و اشیاء منظومه شمسی می‌چرخد.این مدار عجیب و غریب یک ناهنجاری در منظومه شمسی است.

این کار چه اثری بر نهمین سیاره‌ی منظومه شمسی می‌گذارد؟

محققان ثابت کردند این مدار ممکن است ناشی از گرانش یک سیاره نهم در دوردست بوده که باید چهار برابر اندازه زمین بوده، اما ده برابر متراکم‌تر باشد. بدون چنین سیاره ای، رفتار BP519 2015 بی نظیر است و محققان نمیتوانند مدلی را برای آن در نظر بگیرند. اما این مسیر عجیب و غریب از طریق فضا با مدل‌های موجود و فرضیه‌های سیاره نه توضیح داده شده است.

اما این یک چیز مطمئن است؟

نه کاملا. اگر مدارهای محوری بیشتری در در طی مسیر تحقیقات کشف شوند، تنها این ایده را ثابت می کنند که برخی از اجسام عظیم موجود درفضا یک نیروی عظیم گرانشی را بر روی اشیاء در منظومه شمسی اعمال می‌کنند. محققانی که ۲۰۱۵ BP519 را دنبال کردند، مظنون به این هستند که این سیاره در یک مدار عادی‌تر شروع به حرکت کرده و سپس توسط سیاره نهم، مدارش تغییر کرده است.

این به این معنا نیست که قطعا سیاره‌ی جدید نهم وجود دارد. و حتی اگر وجود داشته باشد، رصد آن به سختی خواهد بود و بحدی دور است که یک سال آن ۱۰ تا ۲۰ هزار سال زمینی طول خواهد کشید. اما با توجه به همه چیزهایی که ما از نظر ریاضی در مورد نحوه کار سیستم خورشیدی می‌دانیم، احتمالا چیزی وجود دارد که بر مدارهای اجرامی مانند ۲۰۱۵ BP519 تأثیر می‌گذارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید