چراغ سبز استرالیا برای ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی توسط تسلا - تکفارس 
چراغ سبز استرالیا برای ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی توسط تسلا - تکفارس 

چراغ سبز استرالیا برای ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی توسط تسلا

امیر مریخ
۶ خرداد ۱۳۹۷ - 09:30
چراغ سبز استرالیا برای ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی توسط تسلا - تکفارس 

بر اساس خبرگزاری شبکه‌ی ABC، دولت فعلی استرالیای جنوبی، که در طی انتخاباتی به تازگی در ماه مارس، مسند امور را به دست گرفت، اعلام کرد، با قرار داد برقرار شده بین رژیم سابق و شرکت تسلا (Tesla) موافقت کرده و آن را ادامه خواهد داد. بر اساس این قرار داد شرکت تسلا متعهد شده است تا ۱٫۱۰۰ خانه‌ی استرالیایی جنوبی را مجهز به سیستم صفحات خورشیدی کند.

قرارداد اصلی که به موجب آن بزرگترین نیروگاه مجازی ساخته خواهد شد، در ابتدا بین شرکت تسلا و حزب غالب آن دوران استرالیای جنوبی یعنی حزب کارگر و در ماه فوریه حاصل شد. اما به هنگامی که استیون مارشال (Steven Marshall) ،نماینده‌ای از حزب آزادی خواه، منتخب آرای شد، این قرارداد در پرده ای از ابهام قرار گرفت که آیا دولت فعلی به بند های آن وفادار خواهد بود و یا دنباله رو برنامه‌ای می شوند که خود حزب آزادی خواه پیشبینی کرده بود، طبق برنامه ریزی دوم دولت مکلف میشود تا یارانه‌ی ۴۰ هزار واحد باتری برای خانه ها را برای فراهم کردن نیروی قابل تجدید برای مردمی که توانایی پرداخت هزینه های آن را ندارند بپردازد.

و خبر خوب برای فعالان انرژی های پاک این است که دولت فعلی اقدام به پیروی از هر دو برنامه‌ی در دسترس کرده است.

بودجه‌ی برنامه‌ی مذکور تسلا توسط دو میلیون هدیه‌ی اعطایی به علاوه‌ی ۳۰ میلیون دلار وام که از دولت ایالتی استرالیا دریافت شده است تامین می‌شود. اگه برنامه ریزی های اولیه به درستی پیش بروند این مقدار از هزینه قابلیت مجهز کردن ۵۰ هزار خانه را به باتری های خورشیدی، دارد. افزون بر این برنامه، برنامه‌ی حزب آزادی خواه، مبلغی به حدود ۱۰۰ میلیون دلار را دریافت خواهد کرد که این مبلغ موب می شود که به هر خانه به طور متوسط ۲٫۵۰۰ دلار یارانه برای تامین سلول های سوختی تعلق بگیرد. و تمام این برنامه ها به این نتیجه ختم می شوند که بیش از ۹۰ هزار خانه به سیستم نیروگاه خورشیدی مجازی در طی چند سال آینده ملحق خواهند شد.

اگر تمام برنامه ریزی ها به درستی و آن چیزی که انتظار می‌رود پیش برود، این جنبش باعث میشود تا استرالیای جنوبی به یک رهبر جهانی ارتقاء پیدا کند. و این برنامه قادر خواهد بود تا این کشور را نه تنها از بعد انرژی های قابل تجدید بلکه از نظر تامین نیروگاه های مجازی غیر متمرکز ،نوعی زیرساخت انرژتیک نو، مهز کند و تمام این نتایج در نهایت موجب گسیل جمعیت به سمت جامعه‌ی هدف می‌شوند.

در حال حاضر، تقریبا تمام برق مصرفی ما توسط نیروگاه هایی تولید می شوند که انرژی را به طور همزمان با توجه به میزان نیاز مصرف کنندگان ،تولید می کند اما در واقع توانایی ذخیره سازی مقدار اضافه‌ی آن را در مصارف آینده ندارد. با تنوجه به مطالبی که مدافعان می‌گویند،شبکه ای پراکنده از ژنراتور های خانگی که به همراه خود باتری دارند قادر خواهند بود تا به تقاضای مصرف کنندگان به راحتی پاسخ دهند بدون اینکه نیازی به نیروگاه‌های محیط اطراف خود داشته باشند. و استفاده از این روش ،شبکه ای از صفحات خورشیدی که مهز به باتری هستند، باعث می شود تا گاز های گلخانه ای کمتر ، خارج از آن مقداری که برای ساخت خود صفحات خورشیدی به ووجود می آیند، ساخته شوند.

شبکه‌ی مجهز به باتری توضیح داده شده به جامعه کمک می کند تا همواره انرژی مورد نیاز خود را فراهم کنند و حتی این سخنان کوته نظرانه و ضد نیروی خورشیدی که معمولا با کنایه می‌گویند “هه، اگه هوا ابری باشه چی؟” هم نمی توانند این سیستم جدید را نفی کنند زیرا که این سیستم به قابلیت به اشتراک گذاشتن انرژی بین خانه‌هایی که نیازمند انرژی هستند مجهز می باشند.

چیز‌هایی زیادی باید اتفاق بیافتد تا استرالیای جنوبی به طور کامل از معادلات خارج شود و شروع به تغذیه‌ی انرژی خود از راه سلول‌های خورشیدی تسلا کند، اما راهبرد انتخابی دولت در جهت حمایت از سوخت‌های قابل تجدید ارزان قیمت نشانه‌ی خوبی برای گام برداشتن در حفظ محیط زیست ما و آینده‌ای درخشان برای نیروگاه‌هایی که به وسیله سوخت‌های پاک تغذیه می‌شوند می‌باشد.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.