آیا بات‎ها‎ باید حق آزادی بیان داشته باشند؟ - تکفارس 
آیا بات‎ها‎ باید حق آزادی بیان داشته باشند؟ - تکفارس 

آیا بات‎ها‎ باید حق آزادی بیان داشته باشند؟

پوریا اسدی
۵ خرداد ۱۳۹۷ - 22:15
آیا بات‎ها‎ باید حق آزادی بیان داشته باشند؟ - تکفارس 

آیا شما حق دارید بدانید که با یک ربات صحبت می‌کنید؟ در مورد ربات چطور؟ آیا حق دارد که این اطلاعات را از شما مخفی نگه دارد؟  از زمانی که گوگل Duplex را اوایل این ماه به نمایش گذاشته – یک هوش مصنوعی مانند انسان که می‌تواند از طرف کاربر  تماس تلفنی بگیرد- این سوالات ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است.

ربات‌ها – حساب‌های آنلاینی که به نظر می‌رسد توسط انسان کنترل می‌شوند، اما در واقع توسط هوش مصنوعی طراحی شده‌اند – اکنون در سراسر اینترنت، به‌ویژه در رسانه‌های اجتماعی، شایع است. در حالی که بعضی از مردم فکر می‌کنند قانونی که این ربات‌ها را مجبور می‌کند تا خودشان را به عنوان غیر انسان معرفی کنند،سودمند خواهد بود، دیگران فکر می کنند این کار نقض حق ربات برای آزادی بیان است. بله، آنها اعتقاد دارند که ربات‌ها همان حق متمم اول قانون اساسی ایالات متحده را همانند یک انسان در آمریکا دارند.

در اینجا بحث‌های هر دو طرف آورده شده است، بنابراین شما می‌توانید خودتان تصمیم بگیرید.

 ربات‌ها را ساکت کنید

Common Sense Media که یک موسسه غیر‌انتفاعی است که بر روی رسانه‌ها و فناوری در رابطه با کودکان متمرکز است، در یک نشریه مطبوعاتی ادعا می‌کند که فیس بوک و توییتر مجموع ۱۰۰ میلیون حساب ربات را به اشتراک می‌گذارند و این حساب‌ها به صورت آنلاین ویران کننده هستند.

نقش مخرب ربات‌های بدون نشان روسی در انتخابات آمریکا به خوبی مستند شده است … رباتها در حمله به دانش‌آموزان دبیرستانی در پارکلند، فلوریدا که قربانی تیراندازی شدند، در تشویق کودکان به استفاده از سیگارهای الکتریکی، در گسترش نژاد پرستی به صورت آنلاین و در تازه‌ترین نقض حقوق بشر در کنیا و مکزیک، نقش مهمی را ایفا کرده‌اند.

رابرت م هرتزبرگ (D-Van Nuys)سنتاتور ایالت کالیفرنیا در یکی دیگر از اخبار منتشره گفت که ربات‌های آنلاینی که مردم فکر می‌کنند انسان هستند نیز “اعتبار دروغین” را به پیام های مختلف منتقل می کنند. به عبارت دیگر، آنها یکی از مهمترین اشاعه‌دهندگان اخبار جعلی هستند.

هرتزبرگ معتقد است بهترین راه برای مقابله با این مشکلات، از طریق قانون شفافیت آنلاین در سال ۲۰۱۸ است (قانون BO.T.)، لایحه‌ای که یک ربات نیاز دارد تا خودش را به عنوان یک ربات معرفی کند.

هرتزبرگ گفت:

قلب این مسئله ساده است: ما باید بدانیم که آیا با انسان واقعی مذاکره می‌کنیم وکرنه ما گمراه شده‌ایم. هیچ راهی برای خلاص شدن از ربات‌ها وجود ندارد و ما چنین قصدی هم نداریم، اما در حال حاضر مانند غرب وحشی است و هیچ کس قوانین را نمی‌داند. این لایحه یک گام در مسیر درست است.

اجازه دهید آنها صحبت کنند

بنیاد آزادی الکترونیکی (EFF)، یک موسسه‌ی غیر‌انتفاعی است که برای محافظت از آزادی‌های مدنی در عصر دیجیتال طراحی شده است، منتقد صریحی از قانون B.O.T ، و حامی اصلی آزاد بیان برای هوش مصنوعی است. این موسسه استدلال می‌کند که بسیاری از ربات‌ها به سادگی یک خروجی برای سازندگان انسانی خود هستند، و در برخی موارد، افشای این واقعیت است که ربات می‌تواند توانایی خالق خود را بیان کند.

ربات‌ها برای انواع فعالیت‌های سخنرانی عادی و محافظت شده، از جمله شعر، سخنرانی سیاسی، و حتی طنز، مانند شوخی با افراد حتی با ربات‌هایی که جنبه‌ی آن را ندارند، ، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این افشاگری می‌توانند سخنرانی هنرمندان را که برنامه هایشان ممکن است ایجاب کند که مخفی بماند را دچار مشکل کند.

بنیاد آزادی الکترونیکی معتقد است که برخی از ربات‌ها، مانند موارد مربوط به انتخابات، نیاز به معرفی خود دارند. یکی کردن تمام ربات‌های اجتماعی براساس  قانون پیشنهاد شده‌ی BO.T غیر قانونی است.

حتی اگر آنچه که ربات می‌گوید، بازتاب مستقیمی از افکار خالق آن نباشد، اما سخنرانی آن هنوز از نظر قانون اساسی محافظت شده است. متمم اول تنها بیان می‌کند که دولت نمی‌تواند قانون “محدود کردن آزادی بیان” را زیر پا بگاذرد. این قانون تنها سخنرانی انسانی را مشخص نکرده است.

همانطور که جان فرانک وویر، یک وکیل با تمرکز بر قوانین هوش مصنوعی، در یک متن برای Slate بحث کرده است:

سخنرانی مستقل هوش مصنوعی، مانند ربات‌ها ممکن است دفاع از آزادی بیان را دشوارتر کند، اما اگر در هنگام آزمایش آنها ارزشهای‌مان را حفظ نکنیم، آن‌هاارزشها نیستند. آنها سرگرمی خواهند بود.

بر اساس این استدلال، اگر ما واقعا به بیان آزاد اعتقاد داشته باشیم، مهم نیست که چه کسی صحبت می‌کند: خواه انسان باشد یا هوش مصنوعی، باید به آن پایبند باشیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید