نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 
نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus

محراب کرامتی
۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - 14:03
نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

پرچم دار جدید اچ تی سی با اینکه پر از جذابیت و زیبایی است اما ضد و نقیض هایی را با خود به همراه آورد. از این ضد و نقیض ها می‌توان به عملکرد صفحه نمایش و دورام باتری اشاره کرد. HTC U11 Plus شباهت زیادی با Pixel 2 XL دارد. هردو در خود صفحه نمایش ۶ اینچی، پردازنده Snapdragon 835، دوربین ۱۲MP با پیکسل های بزرگ و HDR، حسگر اثر انگشت در پشت و Andriod Oreo دارند. همچنین در اظراف بدنه هر دو گوشی سنسور های فشاری وجود دارد.

اما HTC این ویژگی ها را همراه با Boom Speaker های خود بر روی گوشی قرار داده است. همچنین دیافراگم دوربین بیشتر بوده و برای ویدئو ها ضبط صدای سه بعدی داریم. همچنین باتری دستگاه ظرفیت بیشتری داشته و طراحی گوشی عالی است. رم ۶GB و microSD نیز خبری خوب برای طرفداران به شمار می‌روند.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

مشخصات HTC U11 Plus

  • بدنه: شیشه Gorilla Glass 5 در جلو و پشت، فریم فلزی، طراحی Liquid Surface در پشت که بصورت شیشه ای خمیده در سه محور است که در زیر نور آفتاب تغییر رنگ می‌دهد.
  • صفحه نمایش: ۶ اینچ با پنل Super LCD6، رزولوشن ۲۸۸۰x1440، تراکم پیکسلی ۵۳۸ppi، ۱۸:۹ Aspect
  • دوربین پشت: لنز ۱۲MP f/1.7، اتوفوکس Dual Pixel، OIS، فلش دوگانه LED، اندازه پیکسل ۱٫۴ میکرون، HDR Boost، ضبط صدای سه بعدی، فوکوس آکوستیک، فیلم برداری ۴K در ۳۰ فریم بر ثانیه
  • دوربین جلو: لنز ۸MP f/2.0، HDR Boost و فیلم برداری ۱۰۸۰p
  • فیلم برداری: ۲۱۶۰p @ 30fps، ۱۰۸۰p @ 30/60/120fps، ۷۲۰p @ 240fps، دوربین جلو تنها ۱۰۸۰p @ 30fps
  • سیستم عامل: Andriod Oreo 8.0 با آپدیت های مستقیم از سوی گوگل
  • چیپست: پردازنده ۱۰ نانومتری Qualcomm Snapdragon 835، چهار هسته ۴۵GHz Kryo و چهار هسته ۱٫۹GHz Kryo، پردازنده گرافیکی Adreno 540
  • مموری: مدل ۴GB RAM/64GB و مدل ۶GB RAM/128GB، افزایش حافظه داخلی با microSD، درگاه هیبریدی سیم کارت
  • باتری:لیتیوم یونی ۳۹۳۰mAh با Quick Charge 3.0
  • ارتباطات: تک یا دو سیم کارته، LTE-A Cat 15:800/150Mbps، USB Type-C 3.1، آداپتور ۵mm به USB-C
  • صدا:اسپیکر های Boom Sound، هدنزفری های U Sonic با قابلیت حذف نویز، چهار میکروفون برای ضبط صدای سه بعدی
  • سایر: سنسور های حساس به فشار در سراسر فریم گوشی، حسگر اثرانشگت در پشت، اسپیکر های دوگانه(Boom Sound)

با نگاهی به مشخصات این گوشی متوجه خواهید شد که جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا از آن حذف شده است. این گوشی استاندارد IP68 بدنه را دارد و در برابر نفوذ آب مقاوم است. بزرگترین نقطه ضعف این گوشی عدم تصویر برداری Bookeh است. اچ تی سی اولین کمپانی بود که این قابلیت را در دوربین گوشی های خود قرار داد. حتی وقتی که از آن ها استقبال خاصی نمی‌شد. اما حال از پرچم داران خود این قابلیت را دریغ کرده است. با همه این ها باید گفت که این کمپانی در طراحی این گوشی سنگ تمام گذاشته است و U11 Plus جزو زیباترین گوشی های امسال است.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

نگاهی به داخل جعبه

HTC U11 Plus در جعبه نازک کاغذی عرضه می‌شود. درون این جعبه پر است از وسایل ریز و درشت!

در کنار گوشی شما یک آداپتور QC3.0 و یک کابل USB-C را مشاهده می‌کنید. علاوه بر این ها هدنزفری های مخصوص USonic کمپانی HTC نیز دیده می‌شود. در ادامه یک تبدیل USB-C به جک ۳٫۵ میلی‌متری نیز حاضر است. در این جا HTC سخاوت به خرج داده و یک قاب شفاف پلاستیکی و یک دستمال تمیز کننده برای شیشه های گوشی قرار داده است.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

طراحی

این گوشی در اندازه های ۱۵۸٫۵x74.9×8.5 میلی‌متر ساخته شده است. اندازه این گوشی نیز همانند Pixel 2 XL است اما اندکی از آن ضخیم تر است. این گوشی در مقایسه با Pixel 2 XL حدود ۱۳ گرم سنگین تر است و در کل وزن ۱۸۸ گرم دارد.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

استفاده از شیشه به جای فلز در حال جای افتادن بین کمپانی ها است اما باید گفت که طراحی Liquid Surface کمپانی HTC به گوشی های U Ultra و U Play برمی‌گردد. از همان موقع اچ تی سی فهمید که طراحی خمیده سه محوره و تغییر رنگ پشت گوشی می‌تواند به گوشی شخصیت دهد. همانطور که اکنون به U11 Plus شخصیت بخشیده است.

جلوی گوشی ساده است و هیچگونه کلید یا سنسور اثرانگشتی بر روی آن مشاهده نمی‌شود. صفحه نمایش High-Res Super LCD6 این گوشی ۶ اینچ است و در بالای خود بریدگی ندارد. هنوز به طور قطع ثابت نشده که پنل های Super LCD6 می‌توانند برای یک پرچم دار مناسب باشند یا خیر. برای محافظت از این صفحه نمایش نیز Gorilla Glass 5 بر روی آن قرار داده شده است.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

خیمدگی سه محوره در پشت گوشی از زیباترین نکات مثبت آن است. این خمیدگی حاصل شیشه مخصوصی از Gorilla Glass است که از داخل رنگ خورده و بشکل خمیده درآمده است. لایه هایی از مواد معدنی کریستالی نیز در این بین وجود دارند که بازتابش بالایی دارند و در زیر نور آفتاب تغییر رنگ می‌دهند.

این گوشی در سه رنگ مشکی سرامیکی، نقره ای و مشکی نیمه شفاف عرضه می‌شود. هر سه این رنگ ها بازتابش خوبی دارند و رنگ آن ها بسته به محیط پیرامونشان تغییر می‌کند اما مشکی نیمه شفاف به گفته خیلی از کاربران و منتقدان زیباترین مدل آن است.

این مدل بصورت کامل کدر نیست و می‌توان برخی قسمت های داخلی گوشی مانند آنتن NFC، باتری، سنسور اثرانگشت و مادربورد را بر روی آن دید. هرچه محیط پیرامون روشن تر باشد اجزای داخلی بیشتر نمایان هستند.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

HTC وعده داده که این گوشی راحت تر در دست جای می‌گیرد و احتمال لغزش آن کمتر است. فریم فلزی در سراسر گوشی به نگهداری مطمئن آن در دست کمک می‌کند و ظاهری جذاب نیز به گوشی می‌دهد. اما همچنان استفاده از گوشی بصورت تک دست پیشنهاد نمی‌شود. با فعال کردن میان بر های فشاری در فریم گوشی به راحتی می‌توانید از آن بصورت تک دست نیز استفاده کنید.

بلندگوی گوشی نقش اسپیکر دوم را دارد و این دو صدای Boom Sound را به وجود می‌آورند. در بالای گوشی و کنار بلندگو دوربین سلفی و یکی از پنج میکروفون گوشی مشاهده می‌شود. LED نوتیفیکیشن و چند سنسور نیز در مجاورت آن ها قرار دارند.

در سمت چپ گوشی چیزی مشاهده نمی‌شود اما در سمت راست کلید های پاور و تنظیم صدا دیده می‌شوند. یک میکروفون و درگاه هیبرید سیمکارت در بالای گوشی قرار دارد. در پایین گوشی نیز میکروفون، اسپیکر دوم Boom و پورت USB Type C جای گرفته اند.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

در آخر نیز دوربین ۱۲MP همراه با چند میکروفون و فلش دوگانه LED در پشت گوشی قرار دارند. حسگر اثرانگشت نیز در پایین دوربین به چشم می‌آید.

صفحه نمایش

HTC U11 Plus جدیدترین LCD نسل ششم بدون فضای خالی را دارد که به Super LCD6 معروف شده است. این مهم یک صفحه نمایش ۶ اینچی با رزولوشن QHD و تراکم پیکسلی ۵۳۸ppi است. ماتریس داخلی آن نیز RGB معمولی است. مدل اروپایی این گوشی توانست کنتراست ۱۶۳۰:۱ و روشنایی ۲۸۷ را از آن خود کند. این مقدار روشنایی برای یک گوشی پرچم دار بسیار پایین بوده و بین پرچم داران پایین ترین مقدار ممکن است. رنگ های نشان داده شده در این گوشی به دو مدل sRGB و DCI-P3 قابل تنظیم هستند و در کل رنگ های دقیق و درستی را از صفحه نمایش این گوشی مشاهده کردیم.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

دوام باتری

باتری این گوشی ۳۹۳۰mAh ظرفیت دارد که برای گوشی در سایز HTC U11 Plus کافی است. پردازنده این گوشی قابلیت Quick Charge 3.0 را پشتیابانی می‌کند و شارژر قرار داده شده در جعبه گوشی می‌تواند در نیم ساعت حدود ۳۸% باتری را از صفر درصد شارژ کند. مدل تایوانی این گوشی در صفحه نمایش عملکرد بهتری داشت اما در دوام باتری چند ساعت از مدل اروپایی عقب افتاد. بطوری که دوام کلی باتری در مدل تایوانی ۶۷ ساعت و در مدل اروپایی ۷۳ ساعت بوده است. این دوام باتری بد نیست اما برای یک گوشی پرچم دار ضعیف به شمار می‌رود.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

ارتباطات

به لطف چیپست Snapdragon 835 این گوشی به ارتباطات متنوعی می‌تواند متصل شود. در حالت تک سیمکارته گوشی از Cat 16 پشتیبانی می‌کند و سرعت فرضی آن ۱۰۲۴/۱۵۰Mbps است. در حالت دو سیمکارته گوشی از قابلیت Cat 15 پشتیبانی کرده و سرعت فرضی آن به ۸۰۰/۱۵۰Mbps کاهش می‌یابد. از دیگر ارتباطات این گوشی می‌توان به Wifi Direct، بلوتوث نسخه ۵٫۰، A-GPS و GLONASS اشاره کرد. پورت USB-C از قابلیت OTG پشتیبانی می‌کند و سرعت USB 3.1 را دارد. NFC نیز در این گوشی دیده می‌شود.

پورت USB-C علاوه بر این موارد می‌توانند برای تبدیل به جک ۳٫۵ میلی‌متری خروجی صدا بکار رود. تبدیل این دو پورت به هم در داخل جعبه آن قرار دارد.

اندروید Oreo همراه با Sense UI

این گوشی بر روی خود رابط کاربری Sense UI دارد. این رابط کاربری با برخی اقدامات اچ تی سی اندکی ضعیف گشت. برای بیدار کردن گوشی راه های متعددی پیش روی شما است. می‌توانید کلید پاور را فشار دهید. می‌توانید دو بار برصفحه نمایش لمس کنید و یا از پایین تا بالای صفحه سوایپ کنید. حسگر اثرانگشت هم همیشه آماده به کار است. Lock Screen قابلیت جای دادن چهار برنامه را بر روی خود دارد که بصورت میان بر عمل می‌کند. این چهار برنامه همانند برنامه های اصلی روی Home Screen شما است. U11 Plus از قابلیت Smart Display نیز پشتیبانی می‌کند. برخی نوتیفیکیشن ها و ساعت حتی در هنگام خاموش بودن صفحه نمایش بر روی آن بصورت کم رنگ قابل مشاهده است. می‌توان این قابلیت را با شناسایی حرکت محدود کرد تا در مصرف باتری صرفه جویی کرد.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

حسگر اثرانگشت بسیار سریع و دقیق است و تا پنج انگشت را در خود ذخیره می‌کند. با سوایپ به سمت چپ وارد BlinkFeed می‌شوید. شما می‌توانید آن را غیر فعال کنید و یا آن را شخصی سازی کنید. موتور تم سازی اچ تی سی قدرتمند است و با نصب تم ها بر روی این گوشی نیز می‌توانید جنبه های مختلفی از ظاهر گوشی را شخصی سازی کنید. اچ تی سی دو مدل تم دارد: کلاسیک و یا فری استایل. تم های کلاسیک مشابه دیگر تم هایی است که مشاهده کرده اید اما تم های فری استایل برای افرادی است که می‌خواهند برنامه ها و ویجت های خود را شخصی سازی کنند.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

ویژگی خوبی که در شخصی سازی گوشی دیده شد در Navigation Bar بود. علاوه بر تغییر مکان کلید ها می‌توانید میان بر های زیادی بر روی آن قرار دهید که بسیار کاربردی هستند. این گوشی از قابلیت Multi Window اندروید پشتیبانی می‌کند و بصورت همزمان می‌توانید از دو برنامه استفاده کنید.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

دستیار هوشمند این گوشی Sense Companion است. به گفته اچ تی سی این دستیار همانند دستیار گوگل یا اپل نیست و با آنالیز داده های رفتاری کاربر به او پیشنهاداتی می‌دهد. این هوش مصنوعی با جمع آوری داده های زمانی، مکانی و فعالیت های فیزیکی به کاربر پیشنهادات سازنده می‌دهد. به عنوان مثال اگر شما در ساعت ۴ به سر کار می‌روید و بر روی تقویم خود یک مهمانی را بصورت یادآور قرار داده اید. این دستیار چندین ساعت قبل از این فعالیت ها به شما هشدار می‌دهد که باتری آن را شارژ کنید. این دستیار از HTC U Ultra بر روی بیشتر گوشی های HTC حضور داشته است و جزو بهترین دستیار های هوش مصنوعی موجود است.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس  نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

Edge Sense

HTC قابلیت جدید فریم این گوشی را Edge Sense می‌نامد. اطراف گوشی با سنسور های فشاری پوشانده شده است. بدین ترتیب برای هر برنامه نصب شده بر روی گوشی دو میان بر قابل ایجاد است. از بهترین میان بر های استفاده شده می‌توان به دوربین گوشی اشاره کرد. البته باید گفت که با دو بار فشار دادن کلید پاور و یا کلید تنظیم صدا نیز به همین نتایج دست خواهید یافت.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

با فشردن اطراف گوشی برای اولین بار وارد ستاپ Edge Sense می‌شوید. سپس مقدمه ای برای چگونگی فشردن این سنسور ها مشاهده می‌شود. باید در نظر داشت که اگر از قابی برای گوشی خود استفاده می‌کنید باید دوباره تنظیمات مربوط به این قابلیت را بازسازی کنید.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

Advanced Mode از دیگر قابلیت های این سنسور ها است. میان بر دیفالت این مود فشردن کوتاه مدت و فشردن دوباره است که دوربین را باز کرده و پس از یک وقفه عکس می‌گیرد. این وقفه برای گرفتن تصاویر بدون لرزش است. دیگر فعالیت دیفالت این مود فشردن و محکم نگه داشتن گوشی است که برنامه دستیار هوشمند گوشی را باز می‌کند.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

در کل باید گفت که اچ تی سی نسبت به Pixel 2 XL از این قابلیت بهتر استفاده کرده و با ایجاد آزادی عمل کاربران را از خود راضی خواهد کرد.

چیپست و بنچمارک

پرچم دار HTC از چیپست تقریبا جدید Qualcomm یعنی Snapdragon 835 برای کار های پردازشی خود استفاده می‌کند. این پردازنده ۱۰ نانومتری شامل هشت هسته Kryo است. این پردازنده همراه با چیپست گرافیکی Adreno 540 از پس کارهای سنگین پردازشی و گیمینگ برمی‌آیند. نسخه اصلی این گوشی با ۶GB RAM و حافظه داخلی ۱۲۸GB عرضه می‌شود. گرچه در برخی بازار ها نسخه ضعیف شده ۴GB RAM و ۶۴GB حافظه داخلی یافت می‌شود.

با بنچمارک GeekBench 4  شروع خواهیم کرد. نتایج تست ها نشان داد که در بخش تک هسته ای و چند هسته ای U11 Plus با دیگر پرچم داران بازار، یعنی Mate 10 و OnePlus 5T رقابت نزدیکی دارد و می‌توان گفت که عملکردی مشابه آن ها دارد. این در حالی است که Mate ها و Note8 درون خود پردازنده های توسعه یافته توسط کمپانی را دارند. عملکرد Note8 اندکی از سایرین بهتر است. پردازنده های اپل همچنان با عملکرد خارق‌العاده خود برای نسلی دیگر بدون رقیب باقی ماندند.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

در بنچمارک های گرافیکی نیز U11 Plus امتیاز خوبی کسب کرد. باید توجه داشت که صفحه نمایش این گوشی High Res است و این خصوصیت عملکرد گرافیکی را در مقایسه با گوشی هایی با رزولوشن FullHD و گرافیک مشابه، فلج می‌کند. اما با همه این ها U11 Plus شانه به شانه دیگر پرچم داران قرار گرفت و همین پرچم دار بودن آن را ثابت می‌کند.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

در بنچمارک AnTuTu 6 این گوشی توانست امتیاز بالایی کسب کند. عملکرد فوق العاده این گوشی در این بنچمارک توانست آن را در کنار آیفون ها در صدر جدول قرار دهد. این مهم HTC U11 Plus را به بهترین گوشی اندرویدی در AnTuTu 6 تبدیل می‌کند.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

در کل عملکرد U11 Plus بسیار خوب بود و نتایج همانی بود که از چیپست قدرتمند گوشی انتظار می‌رفت. این گوشی سریع و روان بوده و در حین بازی های سنگین نیز مشکلی ندارد. البته مشاهده شد که گوشی در فشار زیاد اندکی گرم می‌شود. اما این افزایش دما خیلی نبود و نمی‌توان گفت که گوشی داغ می‌کند.در کل HTC با در نظر گرفتن بدنه شیشه ای گوشی خود توانست دمای آن را به خوبی پایین نگه دارد.

برنامه ها

HTC برنامه های این گوشی را بر طبق برنامه های دیفالت گوگل چیده است و بیشتر برنامه های خود را از آن برداشته است. همانند بسیاری از دیگر گوشی های موجود، مرورگر و پلیر های موجود بر این دستگاه نیز از گوگل هستند. از دیگر برنامه های نصب شده می‌توان به فایل منیجر، خبر ها، فیتنس و Amazon Alexa اشاره کرد.

Boom Sound

اولین گوشی مدرنی که از بلندگو های دوگانه برای پخش صدای استریو استفاده می‌کرد HTC One M7 بود. این کمپانی نیز تاکنون از دست این قابلیت دلنشین خلاص نشده و در پرچم داران خود همچنان از Boom Sound استفاده می‌کند. این قابلیت دو نوع دارد: موزیک و حالت تئاتر. در حالت موزیک صدا در شفاف ترین حالت ممکن ساتع می‌شود و پستی و بلندی های آن به خوبی قابل تشخیص است. در حالت تئاتر بلندگو ها به نحوی تنظیم می‌شوند که تمامی صدا به سمت جلوی گوشی منتقل شود. این قابلیت برای مشاهده فیلم ها و کلیپ ها کارآمد است.

مهم نیست که در چه حالتی از این اسپیکر ها استفاده می‌کنید. اسپیکر های Boom Sound این گوشی توانستند بیشترین و بلندترین صدایی که تاکنون از گوشی های هوشمند پخش شده را ثبت کنند. صدای دریافتی از این گوشی به شدت بلند بوده و کیفیت آن نیز به همان مقدار قابل تحسین است. علاقه مندان به موسیقی می‌توانند دست از گشتن بردارند.

هدفون USonic

HTC اولین بار هدفون های USonic را در گوشی HTC 10 evo قرار داد. حال در U11 Plus این هدفون ها قابلیت حذف نویز را نیز دارند. علاوه بر این قابلیت دیگری در این هدفون ها نهادینه شده است. سنسور های صوتی درون هدفون ها می‌توانند اکو داخل کانال های گوشی افراد را اندازه گیری کرده و توسط آن ها برای هر فرد یک پروفایل صوتی ایجاد کنند. بدین ترتیب برای هر کس بهترین تجربه شنیداری فراهم می‌شود. کل این فرایند ۵ ثانیه طول می‌کشد.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

کیفیت صدای خروجی از این هدفون ها سال ها جلوتر از هدفون های AKG سامسونگ است. شفافیت صدا و وضوح آن بی نظیر بود و در قالب کلمات نمی‌توان از آن تجربه یاد کرد. پس بهتر است خودتان امتحان کنید.

دوربین ۱۲MP

U11 Plus در پشت خود یک دوربین ۱۲MP UltraPixel 3 OIS با دیافراگم f/1.7 دارد. اندازه پیکسل های این دوربین ۱٫۴ میکرون است. از دیگر قابلیت های این دوربین می‌توان به اتوفوکس UltraSpeed(پردازش Dual Pixel) و فلش دوگانه LED اشاره کرد. همچنین قابلیت دیگری به نام HDR Boost نیز به آن اضافه شده است.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

رابط کاربری دوربین ساده و به دور از پیچیدگی است. همه مد ها و تنظیمات در سمت چپ قرار گرفته اند و برای تصویر برداری نیز میان بر های زیادید وجود دارند که در قبل به آن ها اشاره کردیم. حالت Pro نیز برای افرادی است که بصورت نیمه حرفه ای تمایل به عکسبرداری دارند. به فعال کردن این قابلیت کاربر می‌تواند White Balance، Exposure، ISO، سرعت شاتر( تا ۳۲ ثانیه) و فوکوس را تنظیم کند. تصویر برداری در حالت Pro یک فایل RAW از عکس نیز بر روی گوشی ذخیره می‌کند.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

تصاویر گرفته شده از این گوشی کیفیتی خوب داشتند. تصاویر گرفته شده با HDR رنگ های بهتری داشتند. محدوده دینامیک خوب بوده و نورپردازی تصاویر در شرایط متفاوت ضعفی نداشت. اما برخی از تصاویر اندکی نویز داشتند.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

همانند Google Pixel، این گوشی نیز از الگوریتمی به نام HDR Boost بهره می‌برد. اگر حالت HDR و یا HDR Auto Mode را فعال کرده باشید دوربین بصورت دائم در حال تصویر برداری و آنالیز تصاویر گرفته شده است. این در حالی است که شما حتی دکمه شاتر را فشار نداده اید. ارگ تصاویر ذخیره شده در بافر کم نور باشند هوش مصنوعی دوربین شرایط را برای حالات کم نور مهیا می‌کند. بدین ترتیب مشکلات تصاویر قبل از گرفته شدن آن ها بررسی شده و حل می‌شوند.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

با فعال کردن این قابلیت نویز تصاویر کم شده و محدوده دینامیک و نورپردازی بهبود می‌یابد. پس پیشنهاد ما این است که همیشه این قابلیت را فعال کنید. اما باید گفت که با فعال شدن این قابلیت سرعت عکس برداری گوشی پایین می‌آید.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

در مقایسه با دوربین Pixel 2 XL، دوربین U11 Plus در حالت عادی تصاویر پر جزییات تری می‌گیرد اما در حالت HDR هر دو کیفیت یکسانی دارند. حالت HDR Boost در عکس برداری کم نور یکی از واجبات است. زیرا بدون آن تصاویر تار و کم جزییات می‌شوند. تصاویر گرفته شده با قابلیت Auto HDR نیز بسیار عالی از آب در آمدند. با فعال کردن این قابلیت تصاویر در شب نویز کمتر و ISO پایین تری داشتند و Sharpness و جزییات تصاویر افزایش یافت.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

پانورامای گرفته شده از این دوربین نیز حدود ۳۲۰۰ پیکسل کیفیت داشت. رزولوشن این تصاویر خوب بودند و در کل مشکلی در آن ها دیده نشد.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

دوربین سلفی

U11 Plus در جلوی خود دوربین ۸MP  سلفی همراه با دیافراگم f/2.0 و فوکوس فیکس دارد. این مشخصات خیلی جذاب نیستند اما تصاویر ثبت شده مشکلی نداشتند و برای یک دوربین ۸MP کیفیت بالایی داشتند. رنگ ها به خوبی از آب درآمده اند و کنتراست خوبی در تصاویر مشاهده شد. در حالات کم نور هم حالت Auto HDR پیشنهاد می‌شود.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

فیلم برداری

دوربین پشت گوشی می‌تواند با کیفیت ۴K در ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند. علاوه بر این می‌تواند در کیفیت ۱۰۸۰p در دو حالت ۳۰ یا ۶۰ فریم فیلم برداری انجام دهد. محدودیت ویدئو های ۴K تا ۵ دقیقه است که برای برخی افراد ممکن است خبری بد باشد.

به خاطر وجود چهار میکروفون مجزا بر روی U11 Plus این گوشی می‌تواند بصورت سه بعدی صدا را ضبط کند. این صدای سه بعدی در AAC Codec(96Kbps) است. بدین خاطر صدای ویدئو ها شنیدنی است.

ویدئو های ۴K کیفیت بالایی داشتند و رنگ آمیزی آن ها جذاب بود. محدوده دینامیک مشاهده شده وسیع و برای این دوربین مناسب بود و فوکوس Dual Pixel نیز به پایداری ویدئو کمک می‌کرد. در کل که یکی از بهترین ویدئو های ۴K را بر روی گوشی های هوشمند مشاهده کردیم.

قابلیت جالب دیگری که بر روی این گوشی مشاهده شد  Accoustic Focus بود. در هنگام فیلم برداری پس از زوم کردن گوشی صدا های جذب شده از محیط را شناسایی و نویز ها را حذف کرده تا صدای موجود درون کادر فیلم برداری واضح و به نوعی فوکوس داشته باشد.

جمع بندی

U11 Plus پر از فراز و نشیب است. از نکات منفی آن می‌توان به صفحه نمایش کم نور و باتری متوسط و از نکات مثبت آن می‌توان به گنجینه ای از تجربه های جدید در طراحی و سخت افزار و دوربین اشاره کرد. صفحه نمایش این گوشی در حین قدرتمند بودن اندکی کم نور است و کنتراست خوبی ندارد. باتری این گوشی نیز به خاطر پنل پر مصرف آن دوام متوسطی داشته که از یک پرچم دار بعید است.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

عملکرد این گوشی در بنچمارک ها خارق‌العاده بود و HTC در طراحی آن نیز کم و کاستی نداشته است. بلکه یکی از جذاب ترین گوشی های این چند سال اخیر را به ارمغان آورده است.

دوربین این گوشی در نگاه اول شاید قدرتمند به چشم نیاید اما پس از کار کردن با آن متوجه می‌شوید که در عین سادگی تمامی موارد لازم برای یک دوربین پرچم دار را دارد. صدای این گوشی نیز در حالت استریو و در حالت هدفون حیرت انگیز بود و تجربه ای است که به همگان آن را پیشنهاد می‌کنیم.

نقد و بررسی گوشی HTC U11 Plus - تکفارس 

در آخر باید گفت که شاید این گوشی بهترین پرچم دار حال حاضر نباشد. شاید باتری و صفحه نمایش آن با مشکلاتشان اندکی انتخاب کاربران را تحت تاثیر قرار دهند. اما باید گفت که این گوشی با نوآوری های خود و سنگ تمام گذاشتن  در برخی جنبه ها می‌تواند حریفی قدر برای دیگر رقیبان دنیای اسمارت فون ها باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید