ایالات متحده Summit قوی‎ترین ابر رایانه دنیا را با سیستم‎عامل لینوکس ساخت - تکفارس 
ایالات متحده Summit قوی‎ترین ابر رایانه دنیا را با سیستم‎عامل لینوکس ساخت - تکفارس 

ایالات متحده Summit قوی‎ترین ابر رایانه دنیا را با سیستم‎عامل لینوکس ساخت

پوریا اسدی
۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - 11:00
ابررایانه

تقریبا پنج سال است که Sunway TaihuLight در چین رهبر دنیای ابر رایانه‌هاست. اما همه چیز با ورود Summit تغییر کرده است – یک ابر رایانه جدید که توسط آزمایشگاه ملی دپارتمان انرژی Oak Ridge ایالات متحده ساخته شده است.

با حداکثر ظرفیت ۲۰۰ پتافلپس (یا ۲۰۰ هزار تریلیون محاسبه در ثانیه)، در حدود هشت برابر سریعتر از تیتان، یک ابرکامپیوتر قدرتمند دیگری که توسط ORNL توسعه یافته است، به انجام عملیات مشغول است. این ابر رایانه از Sunway نیز سریعتر  است که می‌تواند در در حداکثر ظرفیت  ۱۲۵ پتافلپس محاسبه انجام دهد و این وضعیت  Summit را ۶۰ درصد سریعتر می‌کند. علاوه بر این، از سیستم عامل Red Hat Enterprise Linux  استفاده می‌کند.

از لحاظ اندازه، سامیت منطقه ای معادل دو زمین تنیس را پوشش می‌دهد. ۴۶۰۸ سرور آن در حدود ۹۰۰۰ پردازنده ۲۲ هسته ای IBM Power9  و ۲۷۰۰۰۰ پردازنده گرافیکی Nvidia Tesla V100 را در اختیار دارد. برق مورد نیاز برای اجرای سامیت به برای برق رسانی به ۸۰۰۰ خانه کافی است و حدود ۱۵۰۰۰ لیتر آب در دقیقه برای خنک نگه داشتن ابر رایانه در هنگام انجام محاسبات مصرف می‌شود.

پس، استفاده ی این همه قدرت چیست؟

سامیت، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را برای کمک به دانشمندان را آسان می‌کند که تاکنون امکان پذیر نبوده است.

محققان ORNL در حال حاضر اولین محاسبات علمی ‌جهان را (که یک میلیارد میلیارد محاسبه در ثانیه است) با استفاده از Summit انجام می‌دهند.

پروژه‌هایی که برای سامیت درنظر گرفته شده  در گستره‌ای شامل پیدا کردن ابرنواخترها، چگونگی تبدیل فلزات مثل آهن در بدن ما، توسعه مواد جدید، تجزیه و تحلیل داده‌های پزشکی برای یافتن راه حل برای سرطان و غیره قرار گرفته است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید