نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 
نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

نقد و بررسی Honor 10

محراب کرامتی
۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - 21:08
نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

دو کمپانی هواؤی و Honor را می‌توان به دو نیمه یک سیب تشبیه کرد. از آنجاییکه Honor از زیرشاخه های کمپانی هواؤی است دسترسی کامل به تکنولوژی های به روز آن را دارد. اما وقتی حرف از بازاریابی به میان می‌آید هر دوی این کمپانی ها اشتباهات فراوانی دارند. Honor به دنبال ساخت گوشی هایی ارزان قیمت اما با کیفیت بالا و مشخصات فنی قدرتمند است و بیشتر فروش هایش را بصورت اینترنتی انجام می‌دهد. اما هواؤی زیاد به دنبال این کار نیست و به همین خاطر این دو کمپانی روش های متفاوتی برای فروش خود برگزیده اند. این جا است که استقلال دو کمپانی از هم به اوج خود می‌رسد. Honor 10 با قیمتی کمتر از هواؤی P20 که پرچم دار کنونی هواؤی است مشخصات مشابه ای با آن دارد.

مشخصات گوشی های Honor را جدیدا خیلی راحت می‌توان حدس زد. جدیدترین گوشی سری P هواؤی را انتخاب کنید. برند Lecia دوربین آن را حذف کنید و اکنون مشخصات گوشی جدید Honor را در اختیار دارید. Honor 10 نیز از این ترتیب به دور نیست و مشابه P20 با کمی تفاوت است. اما قیمت آن ۳۹۹ یورو است. با این قیمت می‌توان یک گوشی رده متوسط هواؤی را خریداری کرد و این جاست که مسئله جالب می‌شود. Honor 10 بدنه شیشه ای P20 را با رنگ بندی های مخصوص خود دارد. بر روی کاغذ این دو گوشی پردازنده، صفحه نمایش، باتری و شارژ سریع یکسانی دارند. همچنین برنامه ها و دوربین آن ها نیز تقریبا مشابه است. اما با این حال Honor 10 به مقدار قابل ملاحضه ای ارزان تر از پرچم دار هواؤی است.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

به نظر می‌رسد که این دو کمپانی سعی داشته اند تا تبلیغات گسترده ای برای گوشی های یکدیگر انجام دهند. این خبری خوب برای Honor است زیرا هواؤی بصورت گسترده گوشی های P20 Lite و P20 Pro خود را تبلیغ می‌کند اما جای خالی P20 عادی در بین این تبلیغ ها خالی است. جایی که اکنون برای Honor 10 رزرو شده است.

مشخصات Honor 10

  • بدنه: فریم آلومینیومی، بدنه شیشه ای در پشت گوشی، اندازه های ۶x71.2×7.7 میلی‌متر، وزن ۱۵۳ گرم
  • صفحه نمایش: ۵٫۸۴ اینچی، پنل IPS LCD با رزولوشن ۲۲۸۰x1080 پیکسل، نسبت تصویر ۱۹:۹، تراکم پیکسلی ۴۳۲ppi، دارای بریدگی
  • چیپست: پردازنده HiSilicon Kirin 970 هشت هسته ای، چهار هسته ۴GHz Cortex-A73 همراه با چهار هسته ۱٫۸GHz Cortex-A53، پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP12
  • مموری: رم ۴GB، حافظه داخلی ۱۲۸GB( ممکن است در چند مدل عرضه شود)، بدون درگاه microSD
  • دوربین: دوگانه، لنز اصلی ۱۶MP RGB با دیافراگم f/1.8، دوربین دوم ۲۴MP MP B/W، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، فیلم برداری ۲۱۶۰p در ۳۰fps
  • دوربین سلفی: ۲۴MP با دیافراگم f/2.0، فیلم برداری ۱۰۸۰p
  • سیستم عامل:اندروید Oreo 8.1 همراه با رابط کاربری هواؤی EMUI 8.1، قابلیت هوش مصنوعی
  • باتری: لیتیوم یونی جدا نشدنی با ظرفیت ۳۴۰۰mAh، Super Charge هواؤی(۵V@4.5A)
  • ارتباطات: دو سیم کارت نانو، USB-C(USB 2.0)، NFC، بلوتوث ۴٫۲، GPS، GLONASS
  • سایر: فرمان دهنده مادون قرمز، حسگر اثرانگشت در جلوی گوشی همراه با میان بر های مخصوص، اسپیکر تکی Bottom-Firing

دوربین دوگانه از تکنولوژی RGB+B/W یکسانی استفاده می‌کند اما سنسور های متفاوتی دارد. باید دید که کیفیت تصاویر گرفته شده از این گوشی می‌تواند با P20 رقابت کند یا خیر. اما بنا بر تجربه های قبلی با گوشی های Honor اطمینان داریم که به پای آن می‌رسد.

نگاهی به داخل جعبه

به دلیل ارزان بودن این گوشی نباید خیلی به محتویات داخل جعبه آن گیر داد. پس از باز کردن جعبه مشاهده شد که هدفونی درون آن نیست اما دیگر محتویات آن کامل بودند. شارژر سریع هواؤی همراه با یک کابل USB-C بهبود یافته درون جعبه دیده شد. شما برای استفاده از قابلیت شارژ سریع این گوشی به هر دوی این ها نیاز دارید. ترکیبات دیگر شارژر و کابل این کار را انجام نمی‌دهند. یک قاب نیمه شفاف هم از جنس سیلیکون درون جعبه است که پشت شیشه ای گوشی را از خط و خش محافظت می‌کند.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

طراحی

این گوشی شباهت عجیبی به آیفون X دارد. صفحه نمایش بزرگی که تقریبا تمام شیشه است(به جز پایین آن) و لبه های آن بصورت گرد هستند. متاسفانه بریدگی نیز از ملزومات این نوع گوشی ها است. استفاده از بریدگی در بالای صفحه نمایش ها به عمری معمول تبدیل شده است که خبری خوب نیست.

این گوشی در جلو و پشت خود شیشه ای است که در حین داشتن ظاهری جذاب اخطار می‌دهد که باید مراقب آن بود. این دو پنل شیشه ای در اطراف گوشی به یک فریم آلومینیومی می‌رسند. پنل پشتی این گوشی در اطراف خود اندکی خمیده است که نشان می‌دهد این گوشی محصول ۲۰۱۸ است!

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

وزن این گوشی مشابه Honor 9 است اما با این تفاوت که باتری و صفحه نمایش بزرگتر و دوربین و چیپست بهتری دارد. کم نگه داشتن وزن گوشی از مزیت های استفاده از بردیگی است که فضای بیشتری را درون گوشی فراهم می‌کند. Honor 10 نسبت به P20 حدود ۱۲ گرم سبک تر است و با وزن ۱۵۳ گرم گوشی نسبتا سبکی است.

اولین چیزی که در این گوشی نظر شما را به خود جلب می‌کند صفحه نمایش بلند ۵٫۸۴ اینچی آن است. این صقحه نمایش اندکی بزرگتر از P20 است و رزولوشن بیشتری را پشتیبانی می‌کند که بعدها به آن می‌پردازیم.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

بریدگی بالای گوشی جایگاه دوربین ۲۴MP سلفی است که در P20 و P20 Pro نیز مشاهده شد. در کنار دوربین چند سنسور و بلندگوی گوشی مشاهده می‌شود. یک LED کوچک نیز برای نوتیفیکیشن ها در نظر گرفته شده است که از Honor به خاطر آن متشکریم.

زیر صفحه نمایش شاید یکی از جذاب ترین بخش های Honor 10 باشد. حسگر اثرانگشت مافوق صوت که در زیر شیشه قرار دارد. از آنجایی که این سنسور در شکل گوشی تاثیری نداشت Honor تصمیم گرفت اطراف آن را با نقطه های کوچک سفید رنگی مشخص کند که از نزدیک قابل مشاهده و از دور محو هستند.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

این سنسور نسبت به گوشی های هواؤی اندکی کندتر است و گاهی باید انگشت خود را بر روی آن محکم فشار دهید تا اثرانگشت کاربر را بخواند. این بهایی است که برای یک حسگر زیر شیشه باید پرداخت کنید. دقت این حسگر بالا بوده و بصورت همیشه فعال است. اگر که قابلیت Face Unlock را فعال کنید به ندرت پیش می‌آید که از اثرانگشت خود برای باز کردن گوشی استفاده کنید.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

اما از آنجاییکه حسگرانگشت قابلیت فعال کردن میان بر را بر روی گوشی دارد بهتر است برای تجربه کامل از آن استفاده کنید. عملکرد این حسگر در سوایپ ها اندکی ضعیف بود و گاهی باید روی آن فشار داد اما ضربه ها را به خوبی شناسایی می‌کرد. در کل که عملکرد آن همانند P20 روان نبود.

هواؤی از اولین سازندگان بود که رنگ بندی های مخصوص را برای گوشی های خود بکار گرفت و Honor نیز راه او را ادامه می‌دهد. رنگ بندی سبز و آبی این گوشی قابلیت تغییر رنگ در زیر نور آفتاب را دارند که ظاهری فوق العاده به گوشی می‌دهد. برای سلیقه های دیگر نیز رنگ های مشکی و خاکستری موجود هستند.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

با اینکه جلوی گوشی خمیدگی پر زرق و ورقی ندارد( جدا از صفحه نمایش ۲٫۵ بعدی)، پشت آن در اطراف فریم آلومینیومی خمیده است که باعث می‌شود گوشی نازک تر از آنچه هست به نظر برسد.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

از دیگر نکاتی که توجه کاربر را در نگاه اول جلب می‌کند دوربین دوگانه است که در کنار آن حروف “AI CAMERA” حک شده است. زیبایی در هوش مصنوعی شعار Honor در این چند وقت بوده است و در سال کنونی سازندگان گوشی ها بیشتر بر روی هوش مصنوعی دوربین هایشان کار کرده اند اما بهتر بود که این حروف را برای تبلیغات نگه می‌داشتند و آن ها را بر روی گوشی قرار نمی‌دادند.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

فریم فلزی اطراف گوشی براق و خمیده است. با اینکه این فریم به زیبایی گوشی کمک می‌کند اما در دست گرفتن آن را سخت می‌کند. نصب قاب بر روی گوشی به گرفتن بهتر آن کمک می‌کند اما بیشتر زیبایی آن را می‌گیرد. انتخاب با خودتان است.

صفحه نمایش

Honor 10 به نظر می‌رسد که از صفحه نمایش دارای بردیگی یکسانی مانند P20 هواؤی استفاده می‌کند. اما ظواهر ممکن است فریب دهنده باشند.

صفحه نمایش Honor 10 از نوع ۵٫۸۴ اینچی با پنل IPS LCD است که رزولوشن ۲۲۸۰x1080 پیکسل را دارد. این صفحه نمایش نسبت تصویر ۱۹:۹ و تراکم پیکسلی ۴۳۲ppi را به ارمغان می‌آورد. صفحه نمایش P20 از نوع ۵٫۸ اینچی با پنل LTPS IPS LCD است که رزولوشن ۲۲۴۰x1080 را دارد. این صفحه نمایش نیز نسبت تصویر ۱۸٫۷:۹ و تراکم پیکسلی ۴۲۹ppi را عرضه می‌کند. تفاوت اندکی در این دو صفحه نمایش است که به خاطر اندازه بزرگتر Honor 10 باید اعمال می‌شد.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

این صفحه نمایش سه حالت ترکیب رنگ دارد که Default، Warm و Color نام دارند. هر سه این ها دقت نرمال و آپشن های زیادی برای تغییر رنگ صفحه دارند. دیفالت این صفحه نمایش بر روی Default+Vivid است. با انتخاب این گزینه ماکزیمم روشنایی تصویر به ۵۰۰ نیت می‌رسد. در حالات دیگر این مقدار از ۴۵۰ نیت بیشتر نمی‌شود. رنگ مشکی در هر سه حالت عالی است و بدین خاطر کنتراست تصویر همواره بالا است.

Honor 10 در زیر آفتاب افزایش روشنایی زیادی نمی‌دهد و کنتراست نور آفتاب آن نسبتا متوسط بود. اگر به دنبال دقت رنگ عالی هستید پیشنهاد می‌شود که حالت Warm+Normal آن را انتخاب کنید. این حالت بهترین صفحه نمایش کالیبره شده را که ما تاکنون در گوشی ها دیده ایم به دست کاربر می‌رساند. در مقام اول این گوشی همراه با گلکسی S7 Edge قرار دارد.

دوام باتری

این گوشی همانند P20 با باتری ۳۴۰۰mAh عرضه می‌شود که قابل جدا شدن نیست. آداپتور ۴٫۵V/5A سریع هواؤی می‌تواند باتری این گوشی را در نیم ساعت از صفر به ۶۵% برساند. این کار بدون گرم شدن باتری انجام می‌گیرد و بدین صورت عمر باتری نیز افزایش می‌یابد. این سرعت از دلایل برتر بودن هواؤی و Honor در بخش شارژ سریع گوشی های خود است.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

باتری این گوشی توانست امتیاز دوام ۷۴ ساعت را کسب کند. این مقدار مشابه P20 است که ۷۵ ساعت بود و چیپست و باتری و صفحه نمایشی مشابه آن داشت. دوام استندبای این گوشی همانن P20 متوسط بود. این گوشی قادر به پخش ویدئو تا ۱۱ ساعت و ۳۷ دقیقه بود و پس از ۱۱ ساعت و ۵۰ دقیقه وب گردی باتری آن خالی شد.

اسپیکر

تنها اسپیکر این گوشی در زیر آن نهفته است که توانست در تست های ما قدرت خود را نشان دهد. کیفیت صدا خیلی خوب بود و تقریبا مشابه P20 بود. این گوشی پس از اتصال به یک امپلیفایر خارجی توانست دقت بالایی در خروجی صدا داشته باشد. در اینجا بلندی صدا اندکی کاهش پیدا می‌کنند(چند دسی بل) و بدین خاطر عملکرد این بلندگو را نمی‌توان عالی دانست.

پس از اتصال هدفون های مختلف نیز همین نتایج مشاهده شد اما خبر خوب این است که در کیفیت صدا تغییر چندانی مشاهده نشد و صدا ها آن طور که بودند شنیده شدند. در کل عملکرد این اسپیکر عالی بود اما قدرت آن تعریفی نداشت.

اندروید ۸٫۱ همراه با EMUI 8.1

Honor 10 از اندروید ۸٫۱ همراه با رابط کاربری EMUI 8.1 به عنوان سیستم عامل استفاده می‌کند. هواؤِی رابط کاربری خود را با یک آپدیت به ۸٫۱ رساند تا مشابه اندروید استفاده شده بر روی این دستگاه ها باشد. این آپدیت برخی ویژگی های جدید را به رابط کاربری EMUI اضافه کرد.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

شما می‌توانید یا بریدگی گوشی را بپذیرید و یا آن را با یک نوار سیاه مخفی کنید. این نوار از دو طرف بریدگی ادامه پیدا می‌کند اما باید گفت که در پنل های LCD به خوبی AMOLED مخفی نمی‌شود. اگر آن را بپذیرید گوشی های صفحه نمایش در چهار طرف گرد هستند اطلاعات و برخی نوتیفیکیشن ها بر روی بریدگی به رنگ  سفید قابل مشاهده هستند.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

رابط کاربری هواؤی منو ندارد و برنامه ها پس از نصب شدن بر روی Home Screen رها می‌شوند(همانند رابط کاربری آیفون یا شیاؤمی). قابلیت جستجوی خوبی نیز بر روی گوشی قرار دارد که با سوایپ صفحه نمایش به سمت پایین پدیدار می‌شود. بدین صورت به راحتی می‌توانید برنامه های خود را پیدا کنید و یا به جست و جو در وب بپردازید.

با فعال کردن قابلیت Magazine Lock Screen با هر بار باز کردن قفل گوشی تصویر جدید را مشاهده خواهید کرد که همگی زیبا هستند.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

همانند بسیاری از گوشی های جدید هواؤی Honor 10 نیز از قابلیت Off-Screen Navigation پشتیبانی می‌کند. با فعال کردن این قابلیت می‌توانید از حسگر اثرانگشت به عنوان سه کلید اصلی اندروید استفاده کنید. با ضربه بر روی حسگر بازگشت دارید و با ضربه و نگه داشتن روی آن به Home برمی‌گردید. با سوایپ به هر طرف نیز Recents باز می‌شود.

EMUI قابلیت شخصی سازی بالایی دارد و ویژگی های جدید زیادی به آن اضافه شده اند. از این ویژگی های می‌توان به Face Unlock، چرخش هوشمند و برداشتن گوشی برای بیدار شدن آن اشاره کرد. تم های زیادی نیز برای سلیقه های متفاوت وجود دارند.

از برنامه های دیفالت نصب شده روی گوشی می‌توان به موزیک پلیر مخصوص هواؤی، Huawei Health و اسمارت کنترلر اشاره کرد. اسمارت کنترلر برنامه ای است که به شما اجازه کنترل برخی وسایل خانگی توسط فرستنده مادون قرمز را می‌دهد.

عملکرد و بنچمارک

Honor 10 درون خود چیپست Kirin 970 هواؤی را دارد که در P20 و سری های Mate 10 نیز بکار رفته است. این پردازنده شامل چهار هسته Cortex-A73 در فرکانس ۲٫۴GHz و چهار هسته Cortex-A53 در فرکانس ۱٫۸GHz است. پردازنده گرافیکی نیز Mali-G72 MP12 است که دوازده هسته دارد. رم این گوشی نیز بنا بر انتخال کاربر ۴ الی ۶ گیگابایت است.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

همانطور که انتظار می‌رفت Honor 10 نیز در عملکرد امتیاز مشابه P20 کسب کرد. در بنچمارک تک هسته ای GeekBench عملکرد سه گوشی هواؤی، Honor و OnePlus 5T تقریبا یکسان بود و این در حالی است که OnePlus 5T بر روی خود پردازنده Snapdragon 835 را دارد. این قضیه در بخش چند هسته ای این بنچمارک نیز صدق می‌کند. جدیدترین چیپست Qualcomm نیز بر روی OnePlus 6 برتری خود را همچنان دارا است. اما نباید فراموش کرد که Honor 10 نسبت به این گوشی ها قیمت پایین تری دارد و نباید انتظار بالایی از آن داشت. اما به هر حال این گوشی توانسته که رقابت خوبی با بهترین های بازار داشته باشد و قیمت خود را نیز حفظ کند.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

در بخش عملکرد گرافیکی خام Mali-G72 MP12 توانست تا از P20 و OnePlus 5T جلو بیافتد و پس از Adreno 630 گوشی OnePlus 6 در مقام دوم قرار گیرد. در بنچمارک AnTuTu 7 نیز این گوشی عملکرد فوق العاده ای از خود نشان داد و امتیاز بالایی برای خود کسب کرد. اما باز هم به پای Snapdragon 845 گوشی OnePlus 6 نرسید. این گوشی با قیمتی تقریبا نصف P20 Pro توانست عملکردی بهتر از آن ها داشته باشد و جزو بهترین های بازار باشد.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

جالب است بدانید که Honor 10 در بخش مدیریت گرمایی از P20 بهتر عمل کرد. گرچه پس از انجام چند بنچمارک و تست پشت سر هم گرم شد و افت فریم در آن مشاهده شد اما زمان مقاومت آن نسبت به P20 بسیار بیشتر بود.

دوربینی آشنا و متفاوت

Honor 10 از ترکیب دو دوربین مشابه P20 بهره می‌برد. در نگاه اول این جمله درست است اما معلوم شد که هواؤی برای این گوشی از تنظیمات متفاوتی استفاده کرد و سنسور های متفاوتی را نیز بکار برد. این گوشی دوربین ۱۶MP رنگی و یک لنز ۲۴MP مونوکروم(سیاه سفید) دارد که هردو روی دیافراگم f/1.8 کار می‌کنند.

برخلاف P20 این گوشی OIS ندارد و برای ویدئو های آن نیز EIS نیز موجود نیست. پس در بخش لرزش گیر دوربین این گوشی حرفی برای گفتن ندارد. چهار نوع مختلف فوکوس خودکار نیز بر روی آن تعبیه نشده است و تشخیص فاز تنها راه دوربین برای فوکوس است. فلش دوگانه نیز بر روی گوشی در نظر گرفته نشده است و یک فلش تک رنگ برای عکسبرداری در شب در سمت راست دوربین قرار دارد.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

زوم دو برابر هیبریدی هواؤی بر روی این گوشی نیز دیده می‌شود اما شباهت ها در این جا به پایان می‌رسند. همه ی این دوربین به هوش مصنوعی بر می‌گردد. منابع اعلام می‌کنند که Honor بیش از ۲۲ دسته بندی مختلف از اشیا و سناریو های مختلف عکس برداری را برای این دوربین در نظر گرفته است که هرکدام از این دسته بندی ها شامل چندین حالت مختلف هستند. دوربین با شناسایی سناریو پیش روی خود پارامتر های عکس برداری را تنظیم کرده و عکس می‌گیرد. همه ی این ها در کسری از ثانیه اتفاق می‌افتند. Master AI در گوشی های P20 و P20 Pro آنقدر که باید عالی نبود. آیا ممکن است که زیرشاخه هواؤی عملکردی بهتر در این بخش داشته باشد؟

رابط کاربری دوربین نسبت به Mate 10 اندکی تغییر کرده اما نمی‌توان آن را خلاقانه دانست. انتخاب گر مود ها در پایین رابط دوربین قرار دارد و با سوایپ به سمت چپ و راست باز می‌شود. با فعال کردن ViewFinder نمی‌توان بین مود ها سوایپ کرد و هوش مصنوعی دوربین کنترل را در دست می‌گیرد. با سوایپ به سمت بالا و پایین دوربین جلو و عقب تعویض نمی‌شوند و برای این کار به جز کلید آن میان بری نیست.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

با ورود به منو دوربین و انتخاب گزینه More می‌توانید از  قابلیت های مونوکروم، پانوراما و HDR استفاده کنید. مونوکروم مود بخش های خود را دارد. حالت نرمال، دیافراگم و پورتره که با انتخاب حالت مونوکروم باید یکی از آن ها را برگزید. اما حالت Pro برای دوربین دوم این گوشی وجود ندارد.

حالت Pro را فقط برای دوربین رنگی این گوشی می‌توان انتخاب کرد. با فعال کردن این حالت کاربر می‌تواند پارامتر هایی مانند ISO( از ۵۰ تا ۶۴۰۰)، سرعت شاتر(از ۱/۴۰۰۰ تا ۳۰ ثانیه)، Exposure( از ۴- تا ۴+ بصورت ۱/۳ ای) و White Balance( حالت های مختلف دمایی و رنگی) را به سلیقه خود تغییر دهد. اگر هوش مصنوعی فکر کند که شما Exposure را خراب کرده اید آیکونی برای اخطار به شما ظاهر می‌شود.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

از آنجاییکه حالت پس زمینه تار مصنوعی در حال گسترش یافتن است گوشی های جدید هواؤی و Honor دو قابلیت حالت پورتره و حالت Aperture را با هم دارند. در حالت Aperture شما می‌توانید بین دیافراگم f/0.95 و f/16 یکی را انتخاب کنید و پس از عکسبرداری جایگاه فوکوس و یافراگم را در گالری گوشی تغییر دهید.

در حالت پورتره کاربر می‌تواند پس زمینه را تار کند و فوکوس بیشتری روی ناحیه از پیش تعیین شده انجام گیرد. همچنین می‌تواند نورپردازی شبیه سازی شده را تغییر دهد. همچنین قابلیت زیباسازی تصویر و فرد نیز از مقیاس ۰ تا ۱۰ قابل تنظیم است.

کیفیت تصاویر در روز

Honor هوش مصنوعی دوربین خود را بصورت دیفالت برای آن در نظر گرفته است. خبر خوب این است که این هوش مصنوعی برخلاف P20 زیاده روی نمی‌کند اگرچه که پایه و اساس آن یکی است. دوربین حالات مختلف را شناسایی کرده و بنا بر برنامه ریزی های قبلی رنگ ها و نورپردازی آن ها را تغییر می‌دهد. بدین خاطر تصاویر کیفیت بالایی داشته و رنگ های آن ها به دل می‌نشینند. نویز آن ها کاهش یافته و کنتراست آن ها بالا می‌رود. HDR نیز بصورت Real Time انجام می‌گیرد و نتیجه اعمال آن را قبل از گرفتن عکس می‌توانید مشاهده کنید. بیشتر تصاویر گرفته شده شارپ می‌شوند اما نه به اندازه ای که تصویر خراب شود و پیکسل ها در خطوط عکس مشخص باشند.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

یکی از موارد مشاهده شده در حین عکس برداری با این گوشی این بود که در حین تصویر برداری از حیوانات هوش مصنوعی بصورت پورتره از آن ها عکس می‌گیرد که در برخی اوقات خوب و در برخی اوقات نامناسب خواهد بود.

تصاویر عادی بدون هوش مصنوعی نیز کیفیت خوبی دارند. جزییات آن ها بالا بوده و رنگ های ثبت شده توسط دوربین دقیق است. در کل تصاویر معمولا بدون نویز خواهند بود. محدوده دینامیک همانند تصاویر با هوش مصنوعی عالی نیست و گوشی در زمان نیاز HDR نمی‌گیرد. که نباید بگیرد تا زمانی که آن را فعال کنید.

Honor 10 می‌تواند زوم دو برابر هیبریدی داشته باشد و بدان صورت تصاویری نزدیک تر با کیفیت یکسان داشته باشد. اما این کیفیت به پای زوم P20 نمی‌رسد. گرچه که این زوم از زوم عادی بهتر است و تصاویر کیفیت بالاتری نسبت به آن دارند مشخص است که بصورت مصنوعی و دیجیتال زوم انجام گرفته است.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

تصاویر مونوکروم محدوده دینامیک وسیع تری دارند اما گرفتن تصاویر سیاه و سفید به مزاق همه خوش نمی‌آید. تصاویر دوربین مونوکروم ۲۴MP جزییات بسیار بالا، نویز بسیار کم و کنتراست فوق العاده ای دارند. تصاویر B/W توسط هوش مصنوعی شارپ نمی‌شوند. در حقیقت خلاف این قضیه اتفاق می‌افتد. این تصاویر گاهی بیش از حد نرم از آب در می‌آیند. اما شاید ما به تصاویر شارپ شده دوربین اصلی عادت کرده ایم!

کیفیت تصاویر در شب و محیط های کم نور

تصاویر کم نور گرفته شده توسط Honor 10 حرف خاصی برای گفتن ندارند. معمولا نرم بوده و بری اوقات نویز زیادی دارند. رنگ ها به واقعیت بسیار نزدیکند اما کنتراست افت پیدا می‌کنند. در کل این دوربین در مقایسه با خیلی از دوربین های موجود در شب تصویر های خوبی را عرضه می‌کند اما نباید انتظارات بالایی از آن داشت.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

هوش مصنوعی گاهی اوقات تصویر بسیار خوبی را با بهبود کنتراست و رنگ ها به وجود می‌آورد. اما به هوشمندی P20 نیست و در تصویر برداری شب محدودیت دارد. تصاویر نویز بیشتری داشته اما با بهبود رنگ ها و کنتراست در کل بهتر به نظر می‌آیند. تصاویر همچنان نرم هستند پس انتظارات خود را پایین آورید.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

تصویر برداری با دوربین مونوکروم تصاویر بهتری را در این شرایط حاصل کرد. این تصاویر شارپ تر بوده و نویز کمتری داشتند. مشکلات فوکوس خودکار این دوربین نیز همانند آنانی بود که بر روی P20 و Mate 10 مشاهده شد. گاهی اوقات دوربین به خوبی نمی‌تواند جسم را تشخیص داده و فوکوس اشتباه می‌کند. پس بهتر است بصورت دستی فوکوس کنید.

حالت Night Mode برای این دوربین درنظر گرفته شده است که نیازمند سه پایه و ۲۰ ثانیه صبر است. بدین صورت یک تصویر با Exposure پایین گرفته شده و کم کم نور ها به آن اضافه می‌شوند. بدین صورت یک تصویر با Exposure، کنتراست و جزییات عالی بدست می‌آید که شاید کمی شارپ نیست. اما جدای آن هیچ مشکلی ندارد.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

حالت Light Painting Mode نیز برای گرفتن تصاویر در شب مناسب است اما این قابلیت نیازمند ثابت ماندن دوربین است. زیرا این تصاویر دیافراگم باز با تکان خوردن دوربین خراب می‌شوند.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

پورتره و حالت Aperture

Honor 10 مشابه دیگر گوشی های چند دوربینه دارای مدل های مختلفی از Faux Bokeh است که حالت پورتره و Aperture نام دارند. حالت پورتره مخصوص افراد است و شامل نورپردازی شبیه سازی شده(همانند تصاویر در استدیو ها)، زیباسازی و فوکوس زیاد است. شما می‌توانید بصورت سیاه سفید یا با دوربین اصلی در این حالت عکس بگیرید. تصاویر گرفته شده کیفیت بالایی داشتند و مشکلی در آن ها دیده نشد.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

از سوی دیگر حالت Aperture به شما اجازه می‌دهد که پس از عکس برداری به گالری رفته و دوباره فوکوس انجام دهید. همچنین دیافراگم را در محدوده f/0.95 تا f/16 تغییر دهید.  این حالت نیز توسط دو دوربین امکان پذیر است.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

جداسازی فرد از پس زمینه در هر دو حالت عالی نیست اما بسته به پس زمینه شما می‌توانید تصاویر پورتره خوبی داشته باشید.

پانوراما های گرفته شده توسط این دوربین نیز عالی بودند. رزولوشن عمودی آن ها ۳۲۰۰ پیکسل بوده و مشکلی در پیوند تصاویر به هم مشاهده نشد. محدوده دینامیک به خوبی در تصاویر رعایت شده و در صورت تفاوت در نور محیط ها مشکلی پیش نمی‌آید. جزییات بالایی در تصاویر ها قابل مشاهده است.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

دوربین جلو

Honor 10 دارای یکی از بالاترین رزولوشن ها برای دوربین سلفی در بین رقیبان خود است. این دوربین یک لنز ۲۴MP با فوکوس ثابت است. این دوربینی است که در P20 و P20 Pro نیز مشاهده شد. ما به راحتی نصف قدرت دوربین را در قبال وجود فوکوس خودکار معامله می‌کنیم. زیرا برای فوکوس درست توسط این دوربین باید به مقدار زیادی به گوشی نزدیک شد و سپس فاصله گرفت. پس از آنکه فاصله به درستی رعایت شد جزییات تصاویر فوق العاده است. محدوده دینامیک برای یک دوربین سلفی تاثیرگذار است و رنگ ها به درستی ثبت می‌شوند.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

قابلیت پورتره نیز برای این دوربین در نظر گرفته شده است و بصورت دیفالت پس از تعویض دوربین ها به کاربر پیشنهاد می‌شود. زیباسازی نیز در مقیاس های خود موجود است و همچنین شما می‌توانید تاری پس زمینه را فعال یا غیر فعال کنید.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

فیلم برداری

Honor 10 به شما حق انتخاب بین فرمت h.264 و h.265 را می‌دهد. عجیب بود که تفاوت زیادی بین این دو فرمت در کیفیت ۴K مشاهده نشد و با تغییر فرمت کاهش حجم قابل توجهی ایجاد نمی‌شود. همانطور که گفته شد ویدئو ها فاقد OIS و EIS هستند. ویدئو های با کیفیت ۴K و ۱۰۸۰p در ۳۰ فریم بر ثانیه خوب و پرچزییات اند. رنگ ها عالی بوده و کنتراست بالایی مشاهده شد. افت فریم خاصی در فیلم برداری ها مشاهده نشد و محدوده دینامیک باز هم به درستی اعمال شد. صدای ویدئو ها نیز بصورت استریو بوده و با بیت ریت ۱۹۲Kbps ثبط می‌شود.

ویدئو های ۱۰۸p در ۶۰ فریم بر ثانیه گاهی تار و بدون فوکوس می‌شدند. ما بیش از ده بار امتحان کردیم و در هر بار ویدئو های تار نصیب ما شد. پس تا زمانی که این مشکل توسط یک آپدیت برطرف نشود حرفی برای گفتن راجع به آن ها نیست.

رقابت

عضوی از هواؤی بودن به Honor اجازه قرض گرفتن اجزای P20 و عالی کردن آن ها را داده است. گرچه که رقابت بیشتر را برای گوشی هایی گران قیمت تر گذاشته اما توانسته تا با قیمتی معقول بهترین عملکرد را برای کاربران به ارمغان بیاورد. با این قیمت یک گوشی رده متوسط تنها انتخاب شما خواهد بود اگر که Honor را قبول ندارید.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

رای نهایی

Honor 10 با اینکه نخواسته تا خود را به P20 هواؤی برساند اما ناخواسته این کار را انجام داده است. دوربین آن نسخه ضعیف شده هواؤی است. ضدآب نیست و لرزشگیر دوربین ندارد. اما بقیه جنبه های آن در بهترین حالت ممکن برای یک گوشی با این رده قیمت هستند. این گوشی از نظر ظاهر، عملکرد و دوربین جزو بهترین های موجود است و در همین حال نصف آن ها قیمت دارد.

نقد و بررسی Honor 10 - تکفارس 

نکات مثبت

  • بدنه خوب، ظاهر زیبا
  • صفحه نمایش عالی با کنتراست بالا، بریدگی را می‌توان مخفی کرد
  • دوربین اصلی قدرتمند بصورت رنگی یا مونوکروم، حالات مختلف، هوش مصنوعی قوی
  • عملکرد عالی
  • اسپیکر قدرتمند
  • به صرفه در قبال قیمت آن

نکات منفی

  • نبود استاندارد IP67 برای مقاومت در برابر آب و گرد و خاک
  • کنتراست صفحه متوسط در نور آفتاب مستقیم
  • حسگر اثرانگشت مافوق صوت گاهی سرعت پایینی دارد
  • کیفیت تصاویر در نور کم چنگی به دل نمی‌زند
  • مشکل فیلم برداری ۱۰۸۰p در ۶۰fps

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید