تحقیقات نشان می‎دهد که افزایش ارزش بیت‎کوین ممکن است به دلیل دستکاری در قیمت‎ها باشد - تکفارس 
تحقیقات نشان می‎دهد که افزایش ارزش بیت‎کوین ممکن است به دلیل دستکاری در قیمت‎ها باشد - تکفارس 

تحقیقات نشان می‎دهد که افزایش ارزش بیت‎کوین ممکن است به دلیل دستکاری در قیمت‎ها باشد

پوریا اسدی
۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - 17:00
تحقیقات نشان می‎دهد که افزایش ارزش بیت‎کوین ممکن است به دلیل دستکاری در قیمت‎ها باشد - تکفارس 

براساس مقاله ای که امروز توسط محققان دانشگاه تگزاس در آستین منتشر شد، افزایش قیمت ارزهای رمزنگاری شده در سال گذشته، از جمله بیتکوین، اتروم و آلتکوین ، تا حد زیادی ممکن است ناشی از دستکاری قیمت‌ها باشد. این مقاله که توسط استاد اقتصادی تهیه شده که به شناسایی تقلب در بازارهای مالی معروف است. این مقاله چندین الگوهای متمایز در معاملات را نشان می‌دهد که چند نفر یا یک فرد در مبادلات عمده ارز رمزنگاری شده‌ی بیتفینکس ،  قیمت ارز‌های مجازی را با تورم عرضه کرده ‌اند.

گزارش ۶۶ صفحه ای بیان می‌کند بیتفینکس ممکن است با استفاده از ارز مجازی تتر، که مالک آن هم است،  با خرید ارز مجازی و حفظ قیمت آن در حالی که در دیگر مبادلات قیمت آن کاهش یافته، تقاضای خرید تقلبی برای بیتکوین را بوجود آورده است. این مقاله نشان داد که هرچه بیشتر تتر وارد بازار شود، قیمت ازز رمزنگاری شده هم افزایش پیدا خواهد کرد که مشابه اثر تورمی‌چاپ پول اضافی است.

محققان با استفاده از الگوریتم برای تجزیه و تحلیل میلیون‌ها معامله در فهرست‌های عمومی ‌متوجه شدند که نیمی ‌از افزایش قیمت بیتکوین در سال گذشته زمانی به وقوع پیوست که ارز تتر به مبادلات دیگر منتقل شده است. هنگامی‌ که قیمت بیت کوین صعیف می‌شد، تتر معمولا شروع به مبادله می کرد.

اگر چه گزارش نمی‌تواند دستکاری قیمت را تأیید کند، اما به الگوهای مشکوکی اشاره دارد.در مبادلات که از ارز تتر حمایت می‌کردند، قیمت سکه‌هایی مانند اتروم و زیکش افزایش می‌یافت که این بالاتر از مبادلاتی بود که از ارز تتر پشتیبانی نمی‌کرد. این گزارش نشان داد که در این سال، پس از آنکه بیتفینکس عرضه تتر را کاهش داد، این الگو به پایان رسید.

بیتفینکس در هنگ کنگ مستقر است و در کارائیب ثبت شده است، به این معنی است که مقامات ایالات متحده تنها در زمانی که سرمایه گذارانی از ایالات متحده در معاملات دخیل هستند، می‌توانند دخالت کنند که باعث می‌شود بیشتر این وضعیت غیرقابل کنترل باشد. اما محدودیت‌های جغرافیایی مقامات را متوقف نمی‌کند.

در ماه دسامبر، کمیسیون تجارت آتی کالا ایالات متحده، پس از آنکه سرمایه گذاران نگرانی‌های خود را درباره مسائل مربوط به دستکاری قیمت‌ها مطرح کردند، بیتفینکس و شرکت تتر را  احضار نمود. در ماه ژانویه، گزارش‌هایی از جلسه دادگاه شروع به منتشر شدن کرد، همچنین گزارش شد که تتر، رابطه خود را با یک شرکت حسابرسی که برای ممیزی داخلی استخدام کرده بود، حل و فصل کرده است. اخیرا بلومبرگ گزارش داد که قوه قضاییه در حال همکاری با CFTC است تا به بررسی دستکاری بیت کوین و قیمت‌ها بپردازد، هرچند این تحقیق هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.

در مورد بیتفینکس و تتر مواردی وجود دارد که باعث شک افراد شده است. مدیر عامل هر دو شرکت بیتفینکس و تتر Jan Ludovicus van der Velde  است، هرچند که اطلاعات کمی‌درباره او در دسترس است. در حالی که شرکت تتر، بیتفینکس را به عنوان مبادلات کننده ی اصلی خود معرفی می‌کند ، بیتفینکس  ارز تتر را از چندین ارز رمزنگاری شده  در صفحه اول وب سایت خود حذف کرده است. بیتفینکس از ارز تتر در یک پست  در سال ۲۰۱۵ نام برده است، اما در آن زمان از مالکیت مشترک در آن چیزی ذکر نشده است.

تتر ادعا می‌کند که تمام ارز آن توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند، اگرچه مدارک سختی را برای تأیید این امر ارائه نکرده است. با توجه به  CoinMarketCap.com، سرمایه کنونی بازار تتر ۲٫۵ میلیارد دلار است.

بیتفینکس به نیویورک تایمز  در بیانیه ای گفت:

انتشار ارز تتر نمی‌تواند برای افزایش قیمت بیتکوین یا هر ارز دیگری در بیتفینکس استفاده شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید