رباتی که می‎تواند خون شما را آزمایش کند - تکفارس 
رباتی که می‎تواند خون شما را آزمایش کند - تکفارس 

رباتی که می‎تواند خون شما را آزمایش کند

پوریا اسدی
۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - 19:00
رباتی که می‎تواند خون شما را آزمایش کند - تکفارس 

خون شما  حاوی تمام اطلاعات سلامت شماست. خون می‌تواند به پزشک هر چیزی را از چگونگی کارکرد اعضای بدن گرفته تا الزام اضافه کردن آهن به رژیم غذایی فرد را در بر می‌گیرد.

بنابراین تعجبی نیست که آزمایش خون یکی از رایج ترین روش‌های تشخیصی در جهان است. و اکنون محققان دانشگاه راتگرز یک روبات را ساخته‌اند که می‌تواند خون را گرفته و آزمایش کند. خودکار سازی روند باعث می‌شود که هر دو سریع تر و ارزانتر شوند. آنها جزئیات اختراع جدید خود را در یک مقاله در مجله  TECHNOLOGY  منتشر کرده‌اند.

آن چه شایع است، عمل کشیدن و تجزیه و تحلیل خون، به نام فلبوتومی، آسان نیست. این تمرین نیاز به آموزش و تجهیزات خاصی دارد و به این دلیل که پزشکان همیشه آموزش و یا تجهیزات لازم را ندارند، اغلب بیماران خود را به آزمایشگاه‌هایی راهنمایی می‌کنند که متخصص آزمایش خون هستند. این می‌تواند زمانی که یک پزشک برای اولین بار یک بیمار را می‌بیند و اطلاعات را برای تشخیص مشکلات بهداشتی آنها در دست دارد را افزایش می‌دهد.

این جایی است که ربات آزمایش خون راتگرز وارد می‌شود.

رباتی که می‎تواند خون شما را آزمایش کند - تکفارس 

این سیستم شامل سه قسمت جداگانه است. اولین ربات ” سوراخ کننده رگ” است. این ربات محل عروق خونی بیمار را با استفاده از تصویربرداری فراصوت و مادون قرمز از نزدیک (NIR) مشخص می‌کند. سپس، با استفاده از تجزیه و تحلیل تصویر، عروق را به صورت سه بعدی بازسازی می‌کند. سرانجام، سوزن را مستقیما به مرکز ورید وارد می‌کند.

قسمت بعدی پلتفرم “ماژول دستکاری نمونه” است. این ربات خون را استخراج کرده و آن را به قسمت سوم سیستم، “آنالیز خون مبتنی بر سانتریفیوژ”، پمپ می‌کند.

تجزیه و تحلیل خود شامل تراشه اکریلیک است که نمونه خون را دسته بندی می‌کند، یک سانتریفیوژ که قسمت‌های مختلف خون را جدا می‌کند و یک سیستم میکروسکوپ نوری که تعداد سلول‌ها را تعیین می‌کند، است.

تیم راتگرز سیستم خود را برای انجام دو مورد رایج ترین آزمایش خون در ایالات متحده تنظیم کرده اند: تسخیص سه مرحله ای گلبول سفید خون و اندازه گیری هموگلوبین خون.

در ۳۰ آزمایش با استفاده از دست مصنوعی با پوست ساخته شده از ژلاتین و عروق خونی پلاستیک، ربات تشخیص رگ توانست با ۱۰۰ درصد دقت ورید را سوراخ کند. بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی، آنالیزگر نتایج “بسیار دقیق” را در آزمایش‌های با استفاده از یک “مایع شبیه به خون” حاوی میکروباکس‌های فلورسنت که طراحی شده برای نشان دادن گلبول‌های سفید است را ارائه کرد.

مارتین ل. یارمش، نویسنده ارشد این تحقیق، گفت:

این دستگاه مانند جام مقدس در تکنولوژی آزمایش خون است. یکپارچه سازی سیستم‌های رباتیک و میکرو فلوئیدیک (سیستم آزمایشگاهی بر روی یک تراشه)، این تکنولوژی وسعت و دقت گرفتن خون و تست‌های آزمایشگاهی را با سرعت و بهترین نقطه مراقبت ترکیب کرده است.

وی افزود:

با استفاده از تکنیک‌های طراحی و تجزیه و تحلیل تراشه نسبتا ساده‌ی ما، این دستگاه می‌تواند گسترش یافته تا یک پنل گسترده تر از آزمایشات در آینده را داشته باشد.

بنابراین، در حالی که این ایده که یک ربات خون شما را بگیرد از اضطراب آن نمی‌کاهد، به این فکر کنید که این ربات خون سنجش می‌تواند اطلاعات سلامتی شما را به راحتی در اختیار دکترتان  قرار دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید