چرا یو‎اس‎بی تایپ C نمی‎تواند به جریان اصلی اتصالات تبدیل شود؟ - تکفارس 
چرا یو‎اس‎بی تایپ C نمی‎تواند به جریان اصلی اتصالات تبدیل شود؟ - تکفارس 

چرا یو‎اس‎بی تایپ C نمی‎تواند به جریان اصلی اتصالات تبدیل شود؟

پوریا اسدی
۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - 17:00
چرا یو‎اس‎بی تایپ C نمی‎تواند به جریان اصلی اتصالات تبدیل شود؟ - تکفارس 

یکی از شدیدترین آسیب‌های فعلی از بین رفتن جک هدفون از بازار گوشیهای هوشمند، عدم وجود یک جایگزین خوب است. مطمئنا، هر شرکتی که جک آنالوگ را حذف می‌کند به شما پیشنهاد می‌دهد که از ابزار بی سیم استفاده کنید ، اما چه می‌شود اگر شما یک دستگاه دیگر که نیاز به شارژ منظم داشته باشد را نخواهید، یا شما اغلب دستگاه را عوض می‌کنید و هر روز از مشکلات مربوط به اتصال بلوتوث لذت نمی‌برید؟ هدفون USB-C درمان کامل و منطقی برای دردسرهای اتصال صوتی ، پر کردن خلاء حاصل از فقدان کانکتور ۳٫۵ میلیمتری برای گوشی‌ها و لپ تاپ  جدید است. با این حال، این هدفون‌ها و گوشی‌ها کمیاب و گران هستند، وضعیتی که بعید به نظر می‌رسد تغییر کند.

در اینجا دلایل اصلی این است که چرا هدفون‌های USB-C فقط به یک دسته بندی تقسیم می‌شوند:

شرکت اپل و سامسونگ علاقه مند نیستند

واضح ترین عامل در برابر هدفون USB-C این است که دو سازنده بزرگ گوشی‌های هوشمند به آنها نیاز ندارند. آیفون اپل ممکن است فاقد یک درگاه هدفون باشد، اما آنها همچنین پورت USB-C ندارند، در حالی که سامسونگ پورت ۳،۵ میلی متری را نگه می‌دارد، بنابراین نه آیفون X و نه آخرین خانواده Galaxy S9 نیازی به هدفون‌های USB-C ندارند. اگر سامسونگ از اتصال آنالوگ نیز رها شود، وضعیت می‌تواند تغییر کند، اما در حال حاضر، حداقل برای بازار هدفون USB-C، عدم وجود تقاضای دو مارک تجاری محبوب تلفن‌های همراه محدود است. در هر صورت، برای شرکت‌های فناوری که می‌خواهند هدفون‌هایی را تولید کنند که با هر دو دستگاه اپل و سامسونگ کار می‌کنند، امروزه استاندارد جهانی واضح است که از طریق بلوتوث بی سیم استفاده کنند.

USB-C به صورت رایگان نیست

طی صحبت کردن با Jabra در CES در ماه ژانویه در مورد Wireless Elite 65t که شرکت تازه از آن رونمایی کرده بود، هنگامی‌که من پرسیدم که چرا هدفون‌های جدید با میکرو یو‌اس‌بی  شارژ می‌شوند. پاسخ هزینه بود. جبرا می‌توانست از یک شارژر USB-C استفاده کند – و در این فرآیند زندگی راحتی را برای افرادی مانند من که لپ تاپ و تلفن همراه را باUSB-C شارژ می‌کند، فراهم کند و به ما اجازه دهد که فقط یک شارژر و کابل را با خود حمل کنیم – اما این ویژگی باعث می‌شد Elite 65t قیمت بالاتری داشته باشد. من همین جمله را بارها شنیده ام، حتی از Bang & Olufsen که به طور معمول هزینه کمتری دارد و از استفاده از شارژ میکرو یو‌اس‌بی برای  هدفون بی سیم Beoplay E8 بر اساس هزینه دفاع کرد.

در اوایل ماه جاری در کامپیوتکس، Synaptics یک دانگل PQI My Lockey USB-A را رونمایی کرد که قابلیت تأیید اثر انگشت فوق العاده ایمن برای دستگاه‌های ویندوز ۱۰ را فراهم می‌کند، به طور خاص مشتریان کسب و کار را هدف قرار می‌دهد.هنگامی‌که دوباره پرسیدم که چرا از یو‌اس‌بی C استفاده نکرده‌اند معاون شرکت سیناپتیک گادفری چنگ  به من گفت که نسخه ی USB-C می‌تواند ۲۵ درصد گرانتر باشد و ۱۰۰ دلار محصول را با قیمت ۱۲۵ دلار عرضه کند. این ممکن است یک قیمت ارزشمند برای پرداخت باشد اگر کل جهان از دستگاه USB-C استفاده کند، اما امروزه هزینه اضافی فوقالعاده است. چنگ همچنان اظهار داشت که تفاوت هزینه  بین کابل USB-C که فقط برای شارژر استفاده می‌شود و کابلی که داده را رد و بدل می‌کند وجود دارد.

USB-C جهانی نیست

اگر یک چیز وجود دارد که ما فکر می‌کنیم در مورد فن آوری می‌دانیم، این است که زمانی که یک کابل به پورت متصل شود، این کابل به خوبی هر کابل سازگار دیگری است. اما این مورد به طور کلی درباره‌ی USB-C درست نیست: برخی از پورت‌های USB-C دارای پهنای باند بالا تاندربولت ۳ هستند، اما اکثر آنها این ویژگی را ندارد. برخی از پورت‌های USB-C همچنین می‌توانند دستگاهی را که در آن هستند یا دیگر دستگاه‌ها را شارژ کنند، اما این خاصیت برای همه درست نیست. و همچنین کابل USB-C با استانداردهای و مشخصات مختلف وجود دارند که بعضی از آنها هیچگونه انتقال داده ای را پشتیبانی نمی‌کنند و تنها به عنوان شارژر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، حتی اگر عنوان “جهانی” در نام USB-C وجود دارد، شما قطعا نمی‌توانید به داشتن یک تجربه جهانی با لوازم جانبی و دستگاه‌های مورد حمایت از آن تکیه کنید.

وقتی که من که قیمت Q-Adapt USB-C با ۱۴۹ دلاری از شرکت Libratone را  بررسی می‌کردم، متوجه شدم که آنها با گوشی‌هایی که دارای جک هدفون نبودند، به خوبی کار می‌کردند، اما دستگاه‌های اندرویدی که هنوز یک پورت ۳٫۵ میلی متری داشتند، نادیده گرفته شدند. علاوه بر این، با وصل کردن آنها به پورت USB-C در MacBook Pro کنترل کننده صدای سخت افزاری کار نمی‌کرد، من فقط می‌توانستم حجم صدا را در نرم افزارهایی مانند برنامه‌های iTunes یا Spotify تنظیم کنم. این سه تجربه متفاوت است، هرچند، در همه موارد، من یک جفت هدفون USB-C را به پورت‌های USB-C وصل کردم.

احتمالا شدیدترین انتقادی که من از USB-C شنیدم از طرف Audio-Technica بود، که با من  در این هفته صحبت کرد. شرکت صوتی ژاپنی می‌گوید، حتی با وجود چالش تضمین سازگاری در گستره وسیعی از دستگاه‌های مختلف، حتی کابل‌های USB-C پایه هم مناسب و به اندازه ی کافی خوب نیستند. این با مشکلات دیتر بوهن، همکار من هم خوانی داشت که همیشه کابل‌های شارژ USB-C متفاوت همراه خود دارد. و هرچند Audio-Technica می‌تواند بطور قطع کابل‌های USB-C خود را بسازد، اما این شرکت در مورد افرادی ملاحظه دارد که سعی می‌کنند از دیگر سخت افزارهایی که کمتر مورد قبول هستند استفاده کنند.

وسایل بی سیم، استاندارد واقعی جهانی است

بزرگترین چالش برای تبدیل شدن USB-C به یک جایگزین خوب برای کانکتور ۳٫۵میلیمتری آنالوگ آن است که صدای بلوتوث موجود است. بلوتوث دارای مسائل خاص خود است، از جمله تضعیف کیفیت و لگ، اما شرکت‌ها به طور فعال در حال کار بر روی این مشکلات هستند. از آنجا که تفاوت‌های بزرگی در بازار بین بلوتوث و USB-C است، تقریبا هیچ کس زمانی را برای رفع نقص USB-C نمی‌کند  در حالی که هر کس در بهبود کیفیت صدای بی سیم متمرکز شده است.

Audio-Technica متعهد به گسترش محدوده بی سیم خود است، Beyerdynamic در حال حاضر تمام نسخه‌های بی سیم هدفون مورد نیاز مصرف کننده ی خود را دارد، Sennheiser اکثر هدفون‌های خود را بی‌سیم عرضه خواهد و حتی هدفون‌های بازی در سال جاری بی سیم هستند. آینده بازار صوتی قطعا بی سیم است. خوب می‌شد اگر هدفون USB-C به عنوان پل فن آوری بین صدای سیمی‌گذشته و بی سیم در آینده بود، اما این اتفاق نمی‌افتد. و دیگر مشکلی که برای علاقه مندان به USB-C وجود دارد این است که  عاشقان صدا در حال حاضر کابل‌های ۳٫۵ میلیمتری، ۶٫۳۵ میلی متری و XLR دارند. آنها اتصالات آنالوگی را ترجیح می‌دهند که بر تقویت کننده‌های تخصصی و DAC سرمایه گذاری کند، به طوری که آنها علاقه کمی‌ به اضافه کردن یک اتصال دیجیتال دیگر دارند.

نقطه امیدوارکننده ی این داستان این است که، در نهایت، من انتظار دارم که بیشتر هدفون‌های بی سیم به شارژر USB-C پایبند باشند. یک اجتناب ناپذیری در مورد شارژ USB-C وجود دارد – که قبلا توسط اپل با خط مک بوک، گوگل با کروم بوک ، لنوو با ThinkPad  و تقریبا همه فروشندگان تلفن اندروید مورد استفاده قرار گرفته است – که در  صدای USB-C موجود نیست. ممکن است که طول بکشد، اما ما در نهایت سناریوی آرمانی “فقط یک شارژر USB-C” را خواهیم داشت. وقتی که آن لحظه به وقوع پیوست، شاید قیمت لوازم جانبی و کابل‌های USB-C به حدی کاهش پیدا کند  که در هر هدست بی سیم از USB-C به عنوان اتصال جایگزین استفاده شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید