مجلس سنای ایالات متحده به برقراری دوباره‎ی تحریم‎های ZTE  رای داد - تکفارس 
مجلس سنای ایالات متحده به برقراری دوباره‎ی تحریم‎های ZTE  رای داد - تکفارس 

مجلس سنای ایالات متحده به برقراری دوباره‎ی تحریم‎های ZTE رای داد

پوریا اسدی
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 14:15
مجلس سنای ایالات متحده به برقراری دوباره‎ی تحریم‎های ZTE  رای داد - تکفارس 

مجلس سنای آمریکا به برقراری دوباره ی تحریم‌های ZTE رای داد. تحریم‌هایی که شرکت مخابراتی چینی را از خرید قطعات ایالات متحده و استفاده از نرم افزارهای ایالات متحده منع می‌کند. اما هنوز مشخص نیست که این رای دوباره به قانون تبدیل شود یا خیر. زیرا باید در یک مذاکره با مجلس تصویب شود و سپس از وتوی رئیس جمهور ترامپ، که منافعی را برای برداشتن این ممنوعیت به دست آورده، اجتناب کند.

ZTE  در ماه آوریل پس از نقض تحریم‌ها علیه ایران و کره شمالی، با ممنوعیت تجارت توسط اداره بازرگانی ایالات متحده مواجه شد. این ممنوعیت اساسا ZTE را که بر قطعات ایالات متحده مانند پردازنده‌های  کوالکام تکیه می‌کند، متوقف کرد. در مدت کوتاهی پس از آن، ترامپ گفت که او معامله ای را برای احیای این شرکت برقرار کرده است و در اوایل ماه جاری یک معامله -با تنبیه‌های اضافی که وزارتخانه اعلام کرد به طور سختگیرانه است- به سرانجام رسید.

اما سناتورها در هر دو طرف راهرو فورا تهدید کردند که این معامله را متوقف کنند و ممنوعیت را به حالت عادی بازگردانند، و ZTE را  به عنوان یک خطر امنیتی ملی در نظر بگیرند. و در نهایت، یک گروه از دو حزب مشغول به کار شد تا قانون را معرفی کند.

در یک بیانیه مشترک، سناتور مارکو روبیو (R-FL)، چاک شومر (D-NY)، کریس ون هولن (D-MD) و تام کوتون (R-AR) امروز گفتند:

ما از هر دو طرف خواستار روشن سازی شدیم  که باید حفاظت از شغل‌های آمریکایی و امنیت ملی به عنوان اولین اصل  در هنگام انجام معاملات با کشورهایی مانند چین، که سابقه بی توجهی به هردوی آن‌ها را دارد، در نظر گرفته شود. ضروری است که همکاران ما در مجلس این پیش نویس دو طرفه را در این لایحه نگه دارند تا آن را به سمت یک مذاکره هدایت کنند.

مجلس سنا در حمایت از بازنگری این ممنوعیت با ۸۵ رای در مقابل ۱۰ رأی مخالف به آن رای داد. این به عنوان یک اصلاحیه در مورد قانون مجوز دفاع ملی گنجانده شده است، یک بخش تصویب قانونی که قبلا از طریق مجلس پیگری شده است. اگر چه مجلس هیچ معیار مشابهی در ممنوعیت ZTE نداشت، هر دو لایحه دولت ایالات متحده را از استفاده از تجهیزات از ZTE یا Huawei  -شرکت دیگر مخابرات چینی که اغلب توسط دولت ایالات متحده به عنوان یک خطر امنیتی مطرح می‌شود – و یا کمک هزینه‌ی هر یک از این شرکت‌ها را منع می‌کند.

مشخص نیست که با ممنوعیت  بعد از اجرای این دو لایحه، ZTE زنده می‌ماند و یا تضعیف خواهد شد. این قانون همچنین با تهدید وتو ترامپ روبرو است – هرچند این اقدام در برابر حق  قانونی حاکمیت اکثریت در مجلس سنا مصون است. در یکی دیگر از موارد نادری که جمهوری خواهان با رأی مقاوم به وتو در مقابل او ایستادند، تحریم‌ها را به روسیه تحمیل کردند و ترامپ تصمیم گرفت که این لایحه را امضا کند، اما نارضایتی خود را ابراز نمود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید