فیسبوک می‎تواند با کمک هوش مصنوعی چشمان شما در عکس‎های با چشمان بسته را باز کند - تکفارس 
فیسبوک می‎تواند با کمک هوش مصنوعی چشمان شما در عکس‎های با چشمان بسته را باز کند - تکفارس 

فیسبوک می‎تواند با کمک هوش مصنوعی چشمان شما در عکس‎های با چشمان بسته را باز کند

پوریا اسدی
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - 15:00
فیسبوک می‎تواند با کمک هوش مصنوعی چشمان شما در عکس‎های با چشمان بسته را باز کند - تکفارس 

فیسبوک هر کاری که لازم است را انجام می‌دهد تا شما را تشویق کرده و محتوای بیشتری را به اشتراک بگذارد – حتی معلوم شده که  با استفاده از هوش مصنوعی  می‌تواند عکس‌هایی که با پلک زدن ناگهانی خراب شده است را ترمیم کند.

در یک مقاله پژوهشی که این هفته منتشر شد، دو مهندس فیسبوک یک روش جدید را توصیف کرده‌اند که از یادگیری ماشین برای ردیابی چشمان بسته در عکس‌ها استفاده می‌کند. این روش فعلا در مرحله تحقیق است، اما در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد،  که فیسبوک چنین ویژگی ای را در وبسایت یا برنامه‌های خود ارائه کند، به نظر احتمال عرضه‌ی آن بسیار است. همانطور که محققان خاطرنشان می‌کنند، در حال حاضر بسیاری از ابزارهای ویرایشگر عکس وجود دارد که می‌توانند چشم‌های قرمز یا لکه‌ها را برطرف کنند، پس چرا هیچکدام از اینها مشکل پلک زدن تصادفی را حل نمی‌کنند؟

این سیستم با استفاده از یک روش یادگیری ماشینی به نام شبکه مولد مخالف یا GAN کار می‌کند. این تکنیکی است که به ویژه در زمینه تولید تصاویر شناخته شده است و در حال حاضر برای ساخت افراد مشهور ساختگی، تغییر آب و هوا در فیلم‌ها و حتی طراحی لباس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلک زدن که دیگر چالشی نخواهد بود.

فیسبوک می‎تواند با کمک هوش مصنوعی چشمان شما در عکس‎های با چشمان بسته را باز کند - تکفارس 

برای اینکه سیستم به طور موفقیت آمیز یک عکس را ویرایش کند، ابتدا باید چشمان کاربر را به طور کلی نگاه کند. این به معنی آموزش هوش مصنوعی با تصاویری از افراد، بدون پلک زدن است. از این طریق، نرم افزار ایده شکل و رنگ چشم را می‌گیرد و می‌تواند اطلاعات را برای تصاویر معیوب استفاده کند. (این فرایند به عنوان “نقاشی” نامیده می‌شود) این یک راه حل کامل نیست و هوش مصنوعی تلاش می‌کند تا عینک‌ها، حاشیه‌های طولانی و چشم‌ها را در زاویه‌های بسته ویرایش کند. اما زمانی که این کار را ‌می‌کند، باعث ایجاد عکس‌های ساختگی باور کردنی مانند موارد بالا می‌شود.

ترفند‌های هوش مصنوعی مثل این در حال رایج ترشدن هستند. شرکت‌های نرم افزاری مانند Adobe و Pixelmator در حال کار بر روی تعدادی از ویژگی‌های یادگیری ماشینی هستند که به هر کسی امکان ویرایش تصاویر با مهارت فنی کم را می‌دهد. در آینده ای نه چندان دور، هوش مصنوعی نه تنها تغییرات کوچکی را ایجاد می‌کند، بلکه باعث بوجود آمدن عکس‌ها و ویدیوهای کاملا جدیدی می‌شود.

بدیهی است که این امر برای جامعه مشکلاتی ایجاد می‌کند، زیرا هرکسی می‌تواند مدارک بصری را جعل کند. اما همچنین چالش‌های کوتاه مدت – از جمله برای فیسبوک را بوجود میآورد. پس از همه این‌ها، این شرکت اغلب سایت خود را به عنوان محلی برای نشان دادن ظاهر معتبر معرفی می‌کند، پس آیا این شرکت به افراد، ابزارهای هوش مصنوعی برای تغییر ظاهر خود را ارائه می‌دهد؟ و اگر چنین باشد، خط قرمز آن کجا کشیده خواهد شد؟ در حال حاظر ویرایش پلک زدن به نظر بسیار بی ضرر است، اما تغییرات قابل توجه ممکن است مشکل ساز باشد. ویرایش هوش مصنوعی تازه آغاز شده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.