عرضه نسخه مخصوص کودکان نرم‌افزار فیسبوک مسنجر - تکفارس 
عرضه نسخه مخصوص کودکان نرم‌افزار فیسبوک مسنجر - تکفارس 

عرضه نسخه مخصوص کودکان نرم‌افزار فیسبوک مسنجر

سید محمد معلمی
۱ تیر ۱۳۹۷ - 18:30
عرضه نسخه مخصوص کودکان نرم‌افزار فیسبوک مسنجر - تکفارس 

به‌رغم مورد شکایت واقع شدن فیسبوک توسط گروه‌های مدافع حقوق کودکان، فیسبوک در حال گسترش نرم‌افزار مسنجر خود برای کودکان زیر ۱۳ سال خارج از آمریکاست. در همین راستا فیسبوک امروز اعلام کرد که برای گسترش خدمات از طریق اپلیکیشن مسنجر، این نرم‌افزار را برای کودکان کشورهای پرو و کانادا به زبان‌های اسپانیولی و فرانسوی عرضه کرده است.

نسخه کودکان نرم‌افزار مسنجر، در ماه دسامبر سال گذشته معرفی شد و خود را به عنوان اپلیکیشنی جدا از نسخه اصلی مسنجر مطرح کرد. برای عضویت در هر دو این نرم‌افزارها، کاربر باید حداقل ۱۳ سال سن داشته باشد.

فیسبوک اعلام کرده که در نسخه کودکان نرم‌افزار مسنجر، تبلیغی وجود ندارد و همچنین نمی‌توان از طریق آن خرید انجام داد. ضمن اینکه این اپلیکیشن بر اساس قانون حمایت از حریم شخصی کودکان طراحی شده است بنابراین از داده‌ها برای تبلیغ در این نرم‌افزار، هیچ استفاده‌ای نمی‌شود.

گسترش این خدمات سبب شده تا انتقادات زیادی متوجه فیسبوک شود زیرا برخی افراد معتقدند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کودکان و گروه‌های جوان زیانبار است و می‌توان مسائل تحصیلی، شیوه استفاده از گوشی و رشد آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

یک گروه متشکل از ۲۰ سازمان مانند کمپین کودکی بدون تجارت و اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در ماه ژانویه (ابتدای سال ۲۰۱۸) به مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک نامه‌ای نوشتند و نسخه کودکان نرم‌افزار مسنجر را اپلیکیشن بی‌مسئولیت خواندند و از وی خواستار این شدند تا این اپلیکیشن دیگر خدمتی ارائه ندهد.

ماه گذشته، کمپین کودکی بدون تجارت، نامه ارسال شده در ماه ژانویه را پیگیری کرد و طی آن ۲۱ هزار امضا جمعآوری شد تا از فیسبوک بخواهند این دیگر خدمتی به کودکان ارائه ندهد.

فیسبوک ادعا دارد که این اپلیکیشن بر اساس دفاع از حقوق کودکان طراحی شده و قصد دارد خدمات خود را نیز گسترش دهد. در همین راستا این کمپانی اعلام کرده که برای دستیابی به این هدف خود با گروه‌هایی همچون Media Smarts (سازمان افزایش آگاهی کودکان که در کانادا خدمات ارائه می‌دهد) در ارتباط است تا بتواند سرویس‌های خود را برای کودکان افزایش دهد.

فیسبوک در ادامه دفاعیه‌های خود اعلام کرده که به Media Smarts هیچ هزینه‌ای نپرداخته و این شرکت کانادایی نیز برای این کار هیچ هزینه‌ای دریافت نکرده است.

در خودِ نرم‌افزار نیز فیسبوک بروزرسانی‌هایی اعمال کرده است به طوری که فیسبوک این امکان را به وجود آورده که همزمان هم مادر و هم پدر حساب کاربری فرزند خود را کنترل کنند این در حالی است که پیش از این تنها یکی از والدین می‌توانست این کار را انجام دهد

به علاوه، فیسبوک تعهدنامه‌ای نیز طراحی کرده است که بر اساس آن، اصول راهنمای استفاده مسئولیت‌پذیرانه از محتوای اپلیکیشن را به والدین و کودکان نشان می‌دهد.

والدین می‌توانند این تعهدنامه را هنگام ثبت‌نام فرزند خود در اپلیکیشن مشاهده نمایند. فیسبوک انتظار دارد که هم پدر و هم مادر پیش از آغاز استفاده از اپلیکیشن توسط کودکان، این تعهدنامه را بپذیرند.

چهار اصل موجود در این تعهدنامه که به والدین سفارش شده‌اند عبارتند از: ۱٫ مهربان باشید ۲٫ به کودکان احترام بگذارید ۳٫ شرایط زندگی امن را برای آنها فراهم کنید ۴٫ با آنها دوست باشید و خوش بگذرانید.

عرضه نسخه مخصوص کودکان نرم‌افزار فیسبوک مسنجر - تکفارس 

فیسبوک علاوه بر اصول گفته شده، قصد دارد تا مأموریتی را بر کودکان محول کند که “مأموریت تحسین” نام دارد. در این مأموریت که حین استفاده از نسخه کودکان نرم‌افزار مسنجر اجرا می‌شود، از کودکان درخواست خواهد شد تا از دوستان و خانواده‌های خود تشکر کرده و آنها را تحسین نمایند. در این قسمت، کودکان آموزش می‌بینند که چگونه برخی کارهای مشخص مانند آغاز تماس تصویری و یا ارسال تصاویر را انجام دهند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.