فیسبوک با استفاده از یادگیری عمیق درصدد شناسایی مقالات دروغین است - تکفارس 
فیسبوک با استفاده از یادگیری عمیق درصدد شناسایی مقالات دروغین است - تکفارس 

فیسبوک با استفاده از یادگیری عمیق درصدد شناسایی مقالات دروغین است

پوریا اسدی
۲ تیر ۱۳۹۷ - 15:00
فیسبوک با استفاده از یادگیری عمیق درصدد شناسایی مقالات دروغین است - تکفارس 

مبارزه‌ی فیسبوک در برابر اخبار جعلی، دروغگویی و اسپم‌ها هرگز پایانی ندارد اما این شرکت در تلاش است تا فشار بر افراد پراکننده کننده این نوع اخبار را  در شبکه خود حفظ کند. امروز، فیسبوک تعدادی از اقدامات جدید خود، از جمله استفاده از یادگیری ماشینی برای کشف مقالات مبهم که توسط حساب‌های مختلف کپی شده و جا به جا شده است، را معرفیکرد.

این اولین بار نیست که فیسبوک اعلام کرده است که با استفاده از هوش مصنوعی محتوای گمراه کننده را هدف قرار داده است و واضح است که این شرکت در مورد قدرت هوش مصنوعی برای مرتب کردن محتوای خوب از بد مبالغه کرده است. اما به نظر می‌رسد گام‌های کوچک و قابل قبول در کاربرد فناوری داشته باشد. یادگیری ماشینی به طور خودکار نمی‌تواند داستان واقعی را بررسی کند یا در مورد سرفصل‌های گمراه کننده قضاوت‌های منحصر بفردی  را ارائه دهد، اما می‌تواند نشانه‌‌های مشخص را که نشان می‌دهد که حساب کاربری در حال خرابکاری است را شناسایی کند. مثلا، کپی‌هایی از داستان‌هایی را که افراد قبلا به عنوان جعلی شناسایی کرده اند، را ببینند.

امروز فیسبوک در پستی نوشت:

یادگیری ماشینی به ما کمک می‌کند تا تکراری از داستان‌های دروغین را شناسایی کنیم. به عنوان مثال، یک چک کننده‌ی اخبار در فرانسه ادعای این که شما می‌توانید یک فرد سکته کرده را با استفاده از سوزن زدن به انگشت وی و خون گرفتن نجات دهید را رد می‌کند. این امر ما را قادر به شناسایی بیش از ۲۰ دامنه و بیش از ۱۴۰۰ لینک گسترش همان ادعا می‌کند.

در مصاحبه‌ای با BuzzFeed News، تسا لیونز، مدیر محصول فیسبوک، جزئیات بیشتر در مورد استفاده از یادگیری ماشینی را بیان کرد و گفت:

فیلترهای آن اکنون سعی دارند پیش بینی کنند که کدام صفحات در صدد به اشتراک گذاری محتوای بد هستند. این ویژگی شامل جستجو برای مدیران صفحه ای است که در یک کشور زندگی می‌کنند اما کاربران مورد هدف آنها در کشور دیگری هستند – یک راه معمول برای اسپمرها در کشورهای اروپای شرقی برای کسب درآمد است. این مدیران اغلب حساب‌های مشکوک دارند که جعلی نیستند اما در سیستم ما به عنوان فعالیت مشکوک شناخته شده است.

لیونز اذعان داشت که این سیستم‌های خودکار می‌تواند به صورت تصادفی سایت‌های مشروع را هدف قرار دهد، اما او گفت که این شرکت فکر می‌کند که مسیر درستی را در پیش گرفته است. فیسبوک می‌گوید که اقدام علیه صفحات و سایت‌هایی است که اخبار جعلی را منتشر می‌کنند باعث “کاهش توزیع و از بین بردن توانایی آنها برای کسب درآمد” است. آخرین قسمت بسیار حیاتی است، زیرا اکثر این سایت‌ها بدون وعده پاداش مالی وجود نخواهند داشت.

در پست وبلاگ خود، فیسبوک تعدادی از گام‌های جدید دیگری که اتخاذ کرده را شرح داد. این گام‌ها شامل همکاری با بررسی کنندگان حقیقت شخص ثالث در کشورهای بیشتر (در حال حاضر در ۱۴ کشور عمل می‌کند و “قصد دارد تا پایان سال به مقیاس بیشتری برسد …”) و گسترش بررسی آزمایشی عکس‌ها و ویدیوهای شخصی خارج از محتوا (به عنوان مثال، ارائه تصاویری از جنگ‌های قدیمی‌تر به عنوان تصاویری از جنگ کنونی) می‌شود.

در نهایت، طرح‌هایی مانند این که شامل بررسی کننده گان انسانی هستند، است که در شناسایی اخبار جعلی موثرند. اما  هوش مصنوعی هنوز هم می‌تواند یک پشتیبان مفید باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید