چین برخی از سانسورهای اینترنتی را به دلیل گسترش گردشگری برمی‎دارد - تکفارس 
چین برخی از سانسورهای اینترنتی را به دلیل گسترش گردشگری برمی‎دارد - تکفارس 

چین برخی از سانسورهای اینترنتی را به دلیل گسترش گردشگری برمی‎دارد

پوریا اسدی
۲ تیر ۱۳۹۷ - 17:00
چین برخی از سانسورهای اینترنتی را به دلیل گسترش گردشگری برمی‎دارد - تکفارس 

چین قصد دارد برخی از سانسورهای اینترنتی در جزیره گرمسیری جنوبی هاینان را برای ترویج گردشگری کاهش دهد. بازدیدکنندگان در برخی از مناطق انتخاب شده هاینان قادر خواهند بود به فیسبوک، توییتر و یوتیوب دسترسی داشته باشند، طبق یک برنامه جدید که مقامات آن را  به اجرا گذاشته اند، قصد دارند تا این استان را به یک بندر آزاد تجاری تا سال ۲۰۲۰ تبدیل کنند. روشن نیست که آیا سایر سیستم‌های ممنوعه بدون سانسور می‌شوند یا خیر.

بر طبق South China Morning Post این برنامه سه ساله در روز پنج شنبه منتشر شد، اما روز جمعه از وب سایت دولت محلی حذف شده است. اگر چه این طرح حذف شده است ولی رسانه‌های دولتی هنوز گزارش می‌دهند که که این برنامه همچنان در حال انجام است. معلوم نیست که چرا طرح حذف شده است.

برای ‌هاینان، چین بخشی از سیستم سانسور خود و یا آنچه که به عنوان فایروال بزرگ شناخته می‌شود و دسترسی به اکثر رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری را مسدود می‌کند را بر می‌دارد. گردشگران قادر با ورود به مناطق مشخص شده در دو شهر اصلی هاینان برای دسترسی به توییتر، فیس بوک و یوتیوب مجاز خواهند بود. دیگر سیستم‌های رسانه‌های اجتماعی غیر قانونی مانند گوگل، اینستاگرام یا واتس اپ ممنوع شده‌اند.

جالب اینجاست که چین ظاهرا واکنش مردم نسبت به اخبار برداشتن سانسور در ‌هانیان را سانسور می‌کند. یک کاربر در وایبو اظهار داشت که مردم مجاز به ارائه بازخورد در طرح گردشگری جدید نیستند.

هزاران نظر از آن زمان حذف شده است. انگار که که سانسور کردن مردم مشکل را حل می‌کند.

چین برخی از سانسورهای اینترنتی را به دلیل گسترش گردشگری برمی‎دارد - تکفارس 

در بعضی موارد، حرکت به سمت برداشتن سانسور در‌ هاینان با توجه به موقعیت غیر برجسته‌ی جزیره در جنوب ترین نقطه‌ی چین به طور کامل تعجب آور نیست. به طور کلی، مناطق جنوبی، مانند هنگ کنگ و ماکائو، تمایل دارند که مقررات آزادانه تری داشته باشند و از پکن کنترل کمتری داشته باشند. مناطق هنگ کنگ و ماکائو و تایوان، از دولت‌های جداگانه خود بهره می‌برند، هرچند گاهی اوقات فشار یا هشداری از پکن دریافت می‌کنند. در حالی که حکومت چین هنوز‌ هاینان را اداره می‌کند، کمبود سانسور جدید آن را بیشتر در ارتباط با همسایگان خود که قادر به دسترسی به فیس بوک و یوتیوب هستند، هماهنگ می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید