اینتل در تلاش برای بقای این شرکت  در بازار است - تکفارس 
اینتل در تلاش برای بقای این شرکت  در بازار است - تکفارس 

اینتل در تلاش برای بقای این شرکت در بازار است

پوریا اسدی
۲ تیر ۱۳۹۷ - 18:00
اینتل در تلاش برای بقای این شرکت  در بازار است - تکفارس 

اینتل در طول تاریخ ۵۰ ساله خود، نقطه عطفی را تجربه کرده است. مدیر اجرایی اینتل، برایان کرانیچ دیروز، پس از تحقیقات در مورد یک رابطه گذشته با یکی از کارکنان اینتل که خط مشی شرکت را نقض می‌کرد، اخراج شد. این پایان شگفت انگیز برای برایان کرانیچ است، که برای اولین بار در ۳۵ سال پیش به اینتل پیوست و بیشتر وقت خود را در شرکت در قسمت عملیاتی سپری کرد.

برایان کرانیچ مدیر عامل اینتل پنج سال پیش به عنوان مدیر اجرایی این شرکت انتخاب شد، و با مشکل وحشتناک استراتژی تلفن همراه اینتل و هدایت این شرکت در بازارهای جدید مواجه شد. تجارت اینتل که بیشتر بر پایه‌ی رایانه و سرورها شناخته می‌شد، از طریق تلفن‌های هوشمند و فضای ابری، کسب و کار اینتل متاثر شده است و این شرکت ظاهرا به ظهور هوش مصنوعی و وسایل نقلیه مستقل، توجهی نداشت.  ممکن است قبلا در مورد پردازنده پنتیوم در داخل یک لپ تاپ با یک برچسب Intel روی آن توجه داشتید، این روزها، ارتباط اینتل کاهش یافته است. شما دیگر “Intel Inside” یا تبلیغات این شرکت در مقابل میلیاردها گوشی‌های هوشمند که به پردازنده‌های اینتل متکی نیست را دیگر نمی‌بینید. برایان کرانیچ در طی پنج سال گذشته، در تلاش بود تا اینتل را برای آینده، همرا با کاهش این کنار گذاشته شدن‌ها آماده کند.

وعده‌هایی از هدفون هوشمند، ساعت هوشمند اینتل، عینک هوشمند، سرویس تلویزیون اینتل، هواپیماهای بدون سرنشین با تراشه‌های اینتل و اتومبیل‌های خودران داده شده است، اما حدود ۸۵ درصد از درآمد اینتل همچنان از کارکرد سرور و رایانه می‌آید. اینتل سعی کرده است چندین بار در CES موقعیت پر زرق و برق خود در سالهای گذشته را تکرار کند، اما این تلاش‌ها  فاقد تمرکز بوده است.

هنگامی ‌که اینتل در بازارهای دیگر متمرکز بود، فعالیت اصلی آن تحت حمله قرار گرفت. در حالی که اینتل از یک دهه پیش بر رایانه‌ها و سرورها سلطه داشت، رقبا در حال پیشروی بودند. اینتل به طور معمول با کاهش اندازه‌ی تراشه‌های خود سریعتر از رقبا و به کارگیری پردازنده‌های سریعتر و کارآمد تر، سر و کار دارد. در زمان نظارت  برایان کرانیچ، اینتل تلاش کرده است تا تراشه‌های ۱۰ نانومتری تولید کند و رقبایی مانند AMD معماری Zen خود را برای پردازنده‌های Ryzen و EPYC به دست آورده‌اند. AMD در حال حاضر در هر دو زمینه‌ی عملکرد و قیمت رقابت می‌کند، و برایان کرانیچ به تازگی اعتراف کرده است که اینتل حتی امسال سهم سرورها را به  AMD از دست خواهد داد.

در ابتدا اینتل قصد داشت تا پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خود را در اواخر سال ۲۰۱۶ عرضه کند، اما اخیرا به دلیل مسائل مربوط به راندمان، عرضه‌ی محصول این شرکت  تا سال ۲۰۱۹ به تاخیر افتاده است. این اولین توقف بزرگ در قانون  فوقالعاده دقیق گوردون مور، مؤسس اینتل است که پیش بینی می‌کند تقریبا هر ساله تعداد ترانزیستورها در پردازنده‌ها دو برابر خواهد شد. اینتل همچنین پردازنده‌های خود را مجددا طراحی می‌کند تا از نقص امنیتی Specter که در اوایل امسال کشف شد، محافظت شود. هنگامی‌که تولید اینتل دوباره به حالت قبلی برگردد، با رقابتی مواجه می‌شود که دیگر نمی‌تواند آن را متوقف کند.

اینتل در تلاش برای بقای این شرکت  در بازار است - تکفارس 

در طول زمان کوتاهی که برایان کرانیچ به عنوان مدیرعامل شناخته می‌شد، اینتل تحت بازسازی عمده‌ای قرار گرفت و در بازار گوشی‌های هوشمند شکست خورد. این شرکت پردازنده‌های Atom خود را که قصد رقابت با خط سری کوالکام اسنپدراگن را داشت، لغو کرد و حتی قراردادی را برای ساخت تراشه‌های مبتنی بر ARM در کارخانه‌های اینتل امضا کرد. کسب و کار اینتل در حال حاضر بر روی GPU و آینده هوش مصنوعی تمرکز دارد.

اینتل، کارمند قدیمی ‌اپل و AMD، به نام  Raja Koduri را  برای ساخت تراشه‌های گرافیکی که قرار است آن را در سال ۲۰۲۰ معرفی کند، استخدام کرده است. این یک حرکت مهم برای اینتل است؛ زیرا این  تمرکز روی پردازش گرافیکی برای محاسبات با کارایی بالا، تجسم و محاسبات هوش مصنوعی برای رقابت مورد نیاز است.AMD سری کاملی از پردازنده‌های گرافیکی را به یادگیری ماشینی اختصاص داده است و Nvidia همچنان به نشان دادن نوع برتری از هوش مصنوعی ادامه می‌دهد. انویدیا و AMD در حال کنار زدن اینتل هستند، زیرا GPU‌ها، بر خلاف پردازنده‌های سنتی، دارای صدها یا هزاران هسته می‌باشند که هر کدام می‌توانند محاسبات تکراری را بارها و بارها بازبینی کنند و آنها را برای آموزش هوش مصنوعی ایده آل می‌کند.

اینتل می‌داند که عقب است و استارت آپ یادگیری عمیق  Nervana Systems، کارشناسان خودروهای خودران Mobileye و شرکت کامپیوتری Movidius را که تراشه‌هایی برای پهبادهای  DJI تولید می‌کند را تصاحب کرده است. اینتل همچنین ۱ میلیارد دلار را برای استارت آپ هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده است و در سال گذشته یک خانواده جدید از تراشه‌های هوش مصنوعی  را برای رقابت باشرکت‌های AMD و انویدیا معرفی کرد. پردازنده شبکه عصبی اینتل (NNP) برای سرعت بخشیدن به زمان آموزش برای مدل‌های یادگیری ماشینی طراحی شده است و هدف تراشه‌ها این است که تا سال ۲۰۲۰، صد برابر سرعت آموزش یادگیری عمیق را افزایش دهد. اینتل هنوز هم باید نشان دهد که می‌تواند با هوش مصنوعی و GPU به انویدیا و AMD برسد .

اینتل در تلاش برای بقای این شرکت  در بازار است - تکفارس 

برایان کرانیچ همچنین در کنار تمامی ‌این جنگ‌های تراشه تلاش کرد تا فرهنگ  اینتل را تغییر دهد. اینتل به شدت با  جنجال Gamergate  در پی مشکل تبلیغاتی شرکت ، مخالفت کرد. اینتل بر پرداخت ۳۰۰ میلیون دلار برای تمرکز بر تنوع نژادی متعهد گردید و برایان کرانیچ “نمایندگی کامل در تمام سطوح” نیروی کار خود تا سال ۲۰۲۰ را هدف شرکت خود قرار داد. همچنین پروژه ای را برای مقابله با سوءاستفاده‌های آنلاین راه اندازی کرد و به جنگ اینتل برای مواد معدنی کمک کرد.

در حال حاضر اینتل باید یک مدیر عامل را استخدام کند که بتواند شرکت را در رقابت برای هوش مصنوعی آماده کند و اطمینان حاصل کند که تراشه‌های سنتی آن با تاخیری مواجه نشود که رقبا بتوانند سهم سودآور آن را بدست آورند. تضمین رشد آینده اینتل کار سختی برای جانشین کرزینیچ خواهد بود.

اینتل در موقعیت عجیب و غریب تسلط بازار و تهدیدات در حال ظهور است که از بسیاری جهات، موقعیت مایکروسافت قبل از اینکه ساتیا نادلا سکان هدایت را دست گیرد را یادآوری می‌کند. اینتل و مایکروسافت طی چند دهه اخیر مسیر همدیگر مشهور به  وینتل را پی گرفته‌اند. در حالی که مایکروسافت کسب و کار خود را به لطف دسترسی به نرم افزار و تمرکز آن بر فضای ابر متنوع کرده است، ، اینتل به آرامی‌ واکنش نشان داده است. اینتل اکنون باید ساتیا نادلای  خود را پیدا کند که هم دانش مهندسی آن را داشته باشد تا شرکت را در مسیر درست هدایت کند، در حالی که پذیرفته باشد که ارتباط مصرف کننده با این شرکت دیگر اهمیتی ندارد. اگر آینده مربوط به فضای ابری و هوش مصنوعی باشد، اینتل نیاز به یک رهبر قوی دارد تا با شدت آن را هدایت کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید