کوچکترین کامپیوتر جهان که ابعادش تنها ۰٫۳ میلیمتر است - تکفارس 
کوچکترین کامپیوتر جهان که ابعادش تنها ۰٫۳ میلیمتر است - تکفارس 

کوچکترین کامپیوتر جهان که ابعادش تنها ۰٫۳ میلیمتر است

پوریا اسدی
۳ تیر ۱۳۹۷ - 17:00
کوچکترین کامپیوتر جهان که ابعادش تنها ۰٫۳ میلیمتر است - تکفارس 

محققان دانشگاه میشیگان کوچکترین کامپیوتر جهان را ساختند که حتی از دانه‏‌ی برنج هم کوچکتر است. و با این توسعه، آنها کوچکترین رایانه که در اوایل سال جاری در اختیار IBM بود، را به نام خود ثبت کردند.

مشاهده دستگاه‌های رایج مانند این بسیار جذاب است، اما محققان یک سوال مهم در مورد دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر خود و IBM را بوجود آورده‌اند. آیا باید آن را یک کامپیوتر نامید؟

هنگام صحبت کردن در مورد یک کامپیوتر سنتی مانند دسکتاپ یا لپ تاپ، داده‌ها حتی در زمانی که دستگاه خاموش است، روی دستگاه قرار می‌گیرند. هنگامی‌که آن را دوباره روشن می‌کنید، تمام نرم افزار و سایر موارد دوباره با همان حالت در اختیار شما قرار می‌گیرد.

این مورد درباره‌ی دستگاه میکرو صحت ندارد. این وسیله قطعاتی مانند پردازنده، رم، فرستنده‌ها و گیرنده‌های بی سیم  دارد. اما لحظه ای که خاموش می‌شود، تمام اطلاعات از بین می‌رود. در واقع، با تماس با یک ایستگاه پایه از طریق نور برای انرژی الکتریکی و داده‌ها کار می‌کند.

این کامپیوتر ۰٫۳۳ میلی متر در هر طرف دارد در حالی که کامپوتر IBM از هر طرف ۱ میلیمتر است. این می‌تواند برای بسیاری از وظایف کاربردی مانند نظارت بر مخزن نفت، نظارت بر فرآیند بیوشیمیایی، نظارت صوتی و تصویری به کار گرفته شود.

اما این کامپوتر یک سنسور دقیق دما برای گزارش دادن درجه حرارت در مناطق کوچک مانند خوشه‌ای از سلول‌های داخل تومور با نرخ خطای ۰٫۱ درجه سانتیگراد است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.