هوش مصنوعی گوگل توانست احتمال مرگ یک بیمار را با دقت ۹۵% پیشبینی کند - تکفارس 
هوش مصنوعی گوگل توانست احتمال مرگ یک بیمار را با دقت ۹۵% پیشبینی کند - تکفارس 

هوش مصنوعی گوگل توانست احتمال مرگ یک بیمار را با دقت ۹۵% پیشبینی کند

مهدی ملکی
۷ آذر ۱۴۰۰ - 11:12
هوش مصنوعی گوگل توانست احتمال مرگ یک بیمار را با دقت ۹۵% پیشبینی کند - تکفارس 

کار گوگل در زمینه هوش مصنوعی با سرعت قابل توجهی در بخش بهداشت و درمان ادامه دارد. در یکی از پیشرفت‌های اخیر، گوگل تصمیم گرفت با ماشین‌های قدیمی‌بیمارستان برای پیش بینی مرگ بیمار رقابت کند و با نتایج شگفت انگیزی روبرو شد که گوشه ای از آینده‌ی هوش مصنوعی را به ما نشان می‌دهد.

همانطور که ابتدا توسط بلومبرگ گزارش شد، گوگل الگوریتم هوش مصنوعی فوق‌العاده  خود را به روی یک بیمار آزمایش کرد که در یک بیمارستان شهری با آخرین سطح از سرطان خود دست و پنجه نرم می‌کرد. مایعات در ریه‌هایش جمع شده بودند و  کامپیوتر بیمارستان  براساس علائم حیاتی او احتمال مرگ را ۹٫۳٪ پیش بینی می‌کرد.

با این حال، گوگل با استفاده از الگوریتم‌های شبکه عصبی خود، توانست درصد قابل توجه احتمال مرگ ۱۹٫۹ را پیش بینی کند. متاسفانه، پزشکان قادر به نجات بیمار نبودند، اما نام او قطعا در آنچه که ما از آن به عنوان موفقیت شگفت انگیز هوش مصنوعی یاد می‌کنیم، ثبت گردیده است.

مقاله ی منتشر شده توسط تیم پزشکی مغز گوگل اعلام کرد:

سوابق بیمار به طور قابل توجهی در طول و تراکم نقاط داده بسیار متفاوت است، بنابراین ما سه معماری مدل شبکه یادگیری عمیق عصبی را شکل دادیم که از چنین داده‌هایی به روش‌های مختلف استفاده می‌کند: یکی بر اساس شبکه‌های عصبی تکراری (حافظه بلند مدت و کوتاه مدت (LSTM))، یکی بر روی یک TANN مبتنی بر متمرکز  و یکی بر روی یک شبکه عصبی با تقویت تصمیم‌گیری مبتنی بر زمان است.

الگوریتم عصبی ۱۷۵،۶۳۹ نقطه داده از پرونده پزشکی او را تجزیه و تحلیل کرد و تقریبا تمام متغیرها مانند فشار خون، ضربان قلب، میزان تنفس، درجه حرارت، تعداد گلبول‌های سفید خون را در نظر گرفت و دقیق ترین ارزیابی خطر مرگ وی را ارائه داد.

آنچه که  هوش مصنوعی را کارآمد کرده توانایی کشف حجم زیادی از اطلاعات درهم ریخته، از جمله اشتباهات در برچسب‌ها و ایجاد الگوهای  تعامل با خود داده‌ها بود.

پس از رونمایی پدیده میکروسکوپ تشخیص سرطان گوگل، نفوذ هوش مصنوعی در بخش سلامت بدون تردید باعث افزایش توانایی پزشکان و مراقبین می‌شود و در نهایت موجب نجات تعداد بیشتری از بیماران خواهد شد.

اما هوش مصنوعی همچنین سوالاتی در مورد حریم خصوصی برای استفاده از سرویس‌های جدید جهانی  را به وجود آورده است. در سال گذشته، گوگل پس از آشکار کردن این  که شرکت تابعه خود DeepMind، بدون رضایت بیماران، به نزدیک به ۱٫۶ میلیون پرونده بیمار از سه بیمارستان دسترسی داشته است، مورد بررسی قرار گرفت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید