پتنت‎های فیسبوک نقشه‎های منزجرکننده‎ی این شرکت برای جمع آوری اطلاعات بیشتر را آشکار کرد - تکفارس 
پتنت‎های فیسبوک نقشه‎های منزجرکننده‎ی این شرکت برای جمع آوری اطلاعات بیشتر را آشکار کرد - تکفارس 

پتنت‎های فیسبوک نقشه‎های منزجرکننده‎ی این شرکت برای جمع آوری اطلاعات بیشتر را آشکار کرد

پوریا اسدی
۴ تیر ۱۳۹۷ - 20:30
پتنت‎های فیسبوک نقشه‎های منزجرکننده‎ی این شرکت برای جمع آوری اطلاعات بیشتر را آشکار کرد - تکفارس 

از سال ۲۰۰۸، هر بار که شرکت ادعا کرده مسئولیت حفاظت از اطلاعات کاربر را بر عهده گرفته است به دلیل عادت‌های جمع آوری داده‌ها، فیسبوک زیر آتش گرفته شده است.

غول رسانه‌های اجتماعی وعده داده است که “کارش را بهتر انجام دهد”، اما بازنگری در مورد پتنت‌های ثبت شده توسط فیسبوک نشان می‌دهد که چگونه شرکت می‌خواهد هر جنبه ای از زندگی ما را پیگیری کند: هویت شما، افراد مرتبط با شما، وضعیت رابطه، دیدگاه‌های سیاسی و مذهبی شما ، و غیره.

به گفته نیویورک تایمز، فیسبوک صاحب پتنتی شده است که از دوربین‌های جلویی برای خواندن حالت چهره ی  کاربران و تعیین اینکه آیا شما محتوای نمایش داده شده در خوراک خود را دوست داشتید یا خیر، استفاده می‌کند.

این شرکت همچنین می‌خواهد وضعیت اجتماعی و اقتصادی شما ، اینکه چند ساعت خوابیده‌اید را ردیابی کند  و حتی در تلاش برای پیش بینی زمانی که دوستان شما می‌میرند، است.

حتی اگر فیسبوک می‌گوید که پتنت‌های آن لزوما برنامه‌های آینده این شرکت را نشان نمی‌دهد، اما در کل، اشتهای این شرکت برای جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران و پیدا کردن راه‌های کسب درآمد از آن را نشان می‌دهد.

پتنت‌های ترسناک فیسبوک

با وجود وعده‌های مارک زوکربرگ، این هفت درخواست ثبت اختراع فیسبوک، طرح‌های شرکت برای جمع آوری و بهره برداری از اطلاعات شخصی شما را به نمایش می‌گذارد:

  1. تعیین کردن وضعیت رابطه‌ی شما

این پتنت داده‌هایی را مانند اینکه چند بار پروفایل کاربر دیگری را چک کرده اید یا تعداد افراد در پروفایل شما را برای پیش بینی کردن اینکه که شما در یک رابطه عاشقانه دخیل هستید یا خیر را تجزیه و تحلیل می‌کند.

  1. طبقه بندی بر اساس شخصیت شما

یک پتنت استفاده از پیام‌ها و پست‌های شخصی را برای تجزیه و تحلیل ویژگی‌های شخصیت را پیشنهاد می‌دهد. با تعیین میزان اضطراب، ثبات احساسی و فرآیند فکر، می‌تواند شما را با داستان‌های خبری یا تبلیغاتی که ممکن است دوست داشته باشد، هدف قرار دهد.

  1. پیش بینی آینده شما

این پتنت با استفاده از پیام‌ها و پست‌های شما همراه با معاملات کارت اعتباری و مکان، وقایع رویدادهای مهم زندگی مانند تولد، مرگ و فارغ التحصیلی را پیش بینی می‌کند.

  1. شناسایی دوربین شما

یکی دیگر از پتنت‌ها از تجزیه و تحلیل عکس‌ها برای ایجاد یک دوربین منحصر به فرد بر اساس پیکسل‌های معیوب یا خراش بر روی لنز استفاده می‌کند. این امضا را می‌توان برای پیدا کردن افرادی که تصاویرشان از طریق دستگاه شما بر روی آن کلیک شده، استفاده کرد.

  1. استراق سمع کردن شما

این یکی قصد دارد از میکروفون تلفن استفاده کند تا بفهمد که صدای کدام برنامه ی تلویزیونی و یا تبلیغات را قطع می‌کنید .

  1. پیگیری برنامه ی روزانه ی شما

این یکی واقعا منزجر کننده است زیرا پیشنهاد می‌کند که بر روال زندگی هفتگی شما نظارت کند و به سایر کاربران  در صورت انحراف از روال زندگی اطلاع دهد. علاوه بر این، از مکان گوشی در نیمه شب برای ردیابی مکان دقیق زندگی شما استفاده می‌کند.

  1. استفاده از سرویس موقعیت مکانی برای ایجاد الگو

این حق اختراع با استفاده از موقعیت مکانی گوشی شما و همچنین دوستان شما به منظور تعیین اینکه به کدام نزدیک‌تر هستید و معمولا کجا باهم ملاقات می‌کنید را پیشنهاد می‌دهد. همچنین، با استفاده از موقعیت یابی مدت زمان خواب شما را هم اندازه گیری می‌کند.

این یک واقعیت شناخته شده است که شرکت‌ها پتنت را ثبت می‌کنند تا رقبای خود را در فناوری شکست دهند، حتی اگر هرگز این پتنت‌ها اجرایی نشوند. همین امر می‌تواند به برخی از اختراعات فیسبوک نیز تسری داده شود زیرا تبلیغات برای مدل کسب و کار شرکت بسیار مهم است.

با این حال، ما باید از چنین جمع آوری شگفت آور داده‌های آگاه باشیم، زیرا اکنون می‌دانیم که می‌توان از آن برای تبلیغات هدفمند مانند دستکاری نتایج انتخابات و احساسات کاربران استفاده کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید