آغاز فرآیند پاکسازی زباله‌های فضایی - تکفارس 
آغاز فرآیند پاکسازی زباله‌های فضایی - تکفارس 

آغاز فرآیند پاکسازی زباله‌های فضایی

سید محمد معلمی
۴ تیر ۱۳۹۷ - 19:44
آغاز فرآیند پاکسازی زباله‌های فضایی - تکفارس 

ایستگاه بین‌المللی فضایی RemoveDebris (اولین فضاپیمایی که قرار است زباله‌های خارج از کره زمین را جمع‌آوری کند) را پرتاب کرد.

ماهواره RemoveDebris توسط کمپانی ایرباس تولید شده و سپس در ماه آوریل، توسط موشک Falcon 9 شرکت SpaceX به ایستگاه بین‌المللی فضایی ارسال شد. این همکاری جمعی اهمیت جمع‌آوری زباله‌های فضایی را علاوه بر اهداف تجاری و علمی نشان می‌دهد.

چگونه زباله‌های فضایی را پاکسازی کنیم؟

مدار کره زمین روزبه‌روز در حال پر شدن از زباله است که بیشتر آنها مربوط به ماهواره‌های خراب شده‌ای می‌باشند که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

البته تا به امروز هنوز مشکلی برای ماهواره‌های ارسال شده به فضا به وجود نیامده است ولی خطر ایجاد مشکل تا زمانی وجود دارد که انسانها اقدام به ارسال موشک و ماهواره و فضاپیما به جو کره زمین می‌کنند.

ایرباس RemoveDebris را تولید کرد تا نخستین گام برای راهکار برای پاکسازی فضا ارائه شود. البته راه‌حل‌های دیگری نیز در دست اقدام هستند. برای مثال احتمالاً یک لیزر قدرتمند توسط آژانس فضایی روسیه تولید شود به زودی وارد جو کره زمین گردد.

آغاز مأموریت RemoveDebris در فضا

ماهواره ۱۰۰ کیلوگرمی RemoveDebris از ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد تا مأموریت خود را آغاز کند.

دو ماه آینده قرار است که سیستم‌های کنترل کننده، RemoveDebris را مورد بررسی قرار دهند تا ببینند که آیا تجهیزات آن به خوبی کار می‌کنند یا خیر. گالیله آگلیتی، مدیر اجرایی مرکز کنترل هوایی دانشگاه Surrey، مسئول این کار است. او همچنین وظیفه محافظت از مأموریت اخیر که ۱۸٫۷ میلیون دلار هزینه در برداشته است را نیز دارد زیرا سرمایه گذاری لازم برای پرتاب RemoveDebris توسط اتحادیه اروپا انجام شده است.

چگونگی انجام مأموریت توسط RemoveDebris

فضاپیمای RemoveDebris سه آزمایش برای پاکسازی فضا انجام خواهد داد. همه این سه آزمایشات توسط دوربین‌های فوق حرفه‌ای که قرار است بعدها به زمین ارسال شوند، ضبط خواهند شد.

اولین آزمایش RemoveDebris، پهن کردن توری به بزرگی ۶ متر است که در ماه اکتبر انجام خواهد شد.

در ماه دسامبر، RemoveDebris با استفاده از دوربین‌های دو بعدی و تکنولوژی سه‌بعدی لیدار، محل‌های مورد نظر را مکان‌یابی خواهد کرد و سپس تور دیگری را پهن می‌کند.

در نهایت، RemoveDebris آخرین مرحله از مأموریت خود را آغاز خواهد کرد که احتمالاً مهمترین گام نیز باشد. در ماه فوریه سال آتی، RemoveDebris نوعی وسیله نیزه مانند که سایز آن به اندازه یک خودکار می‌باشد را برای مشخص کردن محل مأموریت انجام شده پرتاب می‌کند تا تور پهن شده را جمع‌آوری نماید.

در ماه مارس ۲۰۱۹، RemoveDebris سرعت خود را کاهش خواهد داد و به تدریج از مدار کره زمین خارج می‌شود. سپس بار دیگر و پس از ورود به جو کره زمین موتور خود را روشن می‌کند. البته باید بگوییم که تا رسیدن به این مراحل، RemoveDebris باید مأموریت خود را به اتمام رسانده و آزمایش‌های آن مراحل نهایی خود را طی کرده باشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید