طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن به زودی رخ خواهد داد - تکفارس 
طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن به زودی رخ خواهد داد - تکفارس 

طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن به زودی رخ خواهد داد

سید محمد معلمی
۴ تیر ۱۳۹۷ - 20:30
طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن به زودی رخ خواهد داد - تکفارس 

همیشه مشاهده پدیده‌های فضایی برای همگان لذت‌بخش بوده است بخصوص اینکه بدانیم پدیده‌ای که در حال رخ دادن است، طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن می‌باشد.

فضانوردان در مورد این ماه گرفتگی چه چیزی کشف کردند؟

فضانوردان معتقدند که ماه گرفتگی که قرار است در روزهای ۲۷ تا ۲۸ ژولای رخ دهد، به گونه‌ای خواهد بود که رنگ ماه به طور شگفت‌انگیزی قرمز می‌شود و مدت زمان این پدیده فضایی نیز به شکلی است که می‌توان آن را طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن بیست و یکم نامید.

یکی از این فضانوردان، بروس مک کلور است. او می‌گوید: این ماه گرفتگی به طور کلی ۱ ساعت و ۴۳ دقیقه طول می‌کشد و سایه‌ای که قرار است از جلوی ماه عبور کند، به زمانی در حدود ۴ ساعت نیاز دارد. این ماه گرفتگی ۴۰ دقیقه‌ای ماه گرفتگی قبلی که در ماه ژانویه رخ داد و رنگ ماه آبی شد، طولانی‌تر است.

مک کلور تخمین می‌زند که ماه گرفتگی از ساعت ۲:۲۴ نیمه‌شب آغاز شود و تا ۶:۲۹ دقیقه صبح نیز ادامه داشته باشد. ضمن اینکه امکان مشاهده این ماه گرفتگی در تمام دنیا وجود دارد.

این ماه گرفتگی تمامی قسمت‌های درخشان ماه را در بر خواهد گرفت و سبب خواهد شد تا رنگ این کره به قرمز خونی تبدیل شود. البته رنگ ماه از آسمان یا به صورت قرمز تیره دیده خواهد شد و یا نارنجی تیره. به علاوه، ذرات نورانی در آسمان حین ماه گرفتگی از بین خواهند رفت.

معمولاً در هر سال، دو بار ماه گرفتگی رخ می‌دهد ولی هیچ‌کدام از آنها ماه را به طور کامل پوشش نمی‌دهند. سال آینده نیز ماه گرفتگی رخ خواهد داد ولی ماه خسوف بعدی که تمام ماه را می‌پوشاند، در سال ۲۰۲۲ اتفاق خواهد افتاد. البته استثناهایی نیز وجود دارد و ممکن است در برخی سالها، این پدیده فضایی سه یا چهار بار به وقوع بپیوندد.

چرا این ماه گرفتگی طولانی است؟

طولانی بودن این ماه گرفتگی، به خاطر روزی است که در آن اتفاق می‌افتد. در واقع ۲۷ تا ۲۸ ژولای زمانی است که ماه در بالاترین مکان خود می‌ایستد و اندازه آن نیز کامل می‌باشد که در این حالت فاصله ماه با زمین به بیشترین حد خود می‌رسد. این اتفاقات به طور همزمان رخ می‌دهند و به همین دلیل ماه گرفتگی به وقوع می‌پیوندد. بد نیست بدانید که طولانی‌ترین ماه گرفتگی که می‌تواند رخ دهد، ۱ ساعت و ۴۷ دقیقه می‌باشد در حالی که این پدیده که قرار است تا چند روز آینده اتفاق بیفتد، ۱ ساعت و ۴۳ دقیقه خواهد بود.

مک کلور می‌گوید: زمانی که ماه در بالاترین ارتفاع خود می‌ایستد، زمان بیشتری صرف می‌کند تا سایه آن از روی زمین عبور نماید حالا می‌خواهد این ماه کامل باشد یا نصف. بنابراین وقتی ماه با سرعت بیشتری از کنار زمین رد می‌شود، یعنی این کره فاصله کمتری با زمین دارد.

چرا رنگ ماه قرمز خونی می‌شود؟

زمانی که ماه به طور کامل در سایه کره زمین در حرکت است، رنگ آن قرمز می‌شود زیرا امواج نور دریافت شده از غروب و طلوع خورشید روی سطح ماه می‌افتد و در نهایت رنگ آن قرمز خونی به نظر می‌رسد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.