این دوربین مداربسته در ژاپن، آینده‎ی نظارت اتوماتیک هوش مصنوعی را نشان می‎دهد - تکفارس 
این دوربین مداربسته در ژاپن، آینده‎ی نظارت اتوماتیک هوش مصنوعی را نشان می‎دهد - تکفارس 

این دوربین مداربسته در ژاپن، آینده‎ی نظارت اتوماتیک هوش مصنوعی را نشان می‎دهد

پوریا اسدی
۶ تیر ۱۳۹۷ - 23:04
این دوربین مداربسته در ژاپن، آینده‎ی نظارت اتوماتیک هوش مصنوعی را نشان می‎دهد - تکفارس 

دنیای نظارت خودکار با تکنیک‌های یادگیری ماشینی جدید که دوربین‌های مدار بسته را قادر می‌سازند تا رفتار دردسرساز را بدون نظارت انسانی ببینند، در حال رشد است و دیر یا زود این فناوری به یک فروشگاه در نزدیک شما منتهی می‌شود – همان چیزی که توسط یک دوربین امنیتی جدید هوش مصنوعی ساخته شده توسط غول ژاپنی NTT East و استارت آپ Earth Eyes Corp  به نمایش گذاشته شده است.

این دوربین امنیتی “AI Guardman” نامیده می‌شود و طراحی شده تا به صاحبان مغازه‌ها در فروشگاه‌های ژاپن  برای جلوگیری از دزدی کمک کند. این دوربین از تکنولوژی منبع باز توسعه یافته توسط دانشگاه کارنگی ملون برای اسکن استریم‌های ویدیویی زنده و تخمین هر گونه جسمی ‌که می‌بیند، استفاده می‌کند (آن را به عنوان یک دوربین کینکت در نظر بگیرید که از داده‌های دوبعدی به جای داده‌های سه‌بعدی  برای ردیابی مردم استفاده می‌کند) . سیستم سپس تلاش می‌کند تا این داده‌های مطرح شده را مطابق با رفتار مشکوک از پیش تعریف شده قرار دهد. اگر چیز قابل توجهی را دید، آن را از طریق یک برنامه متصل به مغازه داران هشدار دهد.

یک ویدیو نسخه ی نمایشی از نسخه ی اولیه ی تکنولوژی منتشر شده توسط Earth Eyes یک مرور کلی از نحوه ی کارکرد آن را ارائه می‌دهد:

Guardman AI  در حال توسعه در حداقل چند سال گذشته بوده است، اما ماه گذشته NTT East و Earth Eyes نتایج آزمایش‌های اولیه با دوربین را به اشتراک گذاشتند. همانطور که شما ممکن است منتظر یک نتیجه ی اعجاب انگیز باشید، بازخورد درخشان بود؛ NTT East و Earth Eyes ادعا می‌کنند که AI Guardman تقریبا ۴۰ درصد از دزدی‌ها را در فروشگاه‌ها کاهش داده است.

بدون تایید مستقل، این ادعاها باید با احتیاط مد نظر قرار داده شود، اما فناوری پایه و اساس مطمئنا واقعیت دارد. تکنیک‌های جدید یادگیری عمیق ما را قادر به تجزیه و تحلیل فیلم‌ها به صورت سریع تر و ارزان تر از قبل کرده و تعداد بیشتری از شرکت‌ها در ژاپن، امریکا و چین در حال توسعه محصولات با قابلیت‌های مشابه هستند. ویژگی‌های مشابه نیز راه خود را به دوربین‌های امنیتی خانگی، در شرکت‌هایی مانند آمازون و Nest برای ارائه تجزیه و تحلیل اولیه هوش مصنوعی، مانند تفاوت بین حیوانات خانگی و مردم، باز کرده است.

Guardman AI  به عنوان یک محصول با ویژگی‌های پیشرو که مشتریان قادر به خرید، نصب، و شروع به کار بدون صرف کردن زمان بیش از حد، جالب توجه است. یک سخنگوی NTT East به Verge گفت که دوربین در پایان ماه ژوئیه عرضه خواهد شد و قیمت آن در حدود ۲،۱۵۰ دلار و هزینه اشتراک ماهانه‌ی ۴۰ دلار برای پشتیبانی فضای ابری است. NTT می‌گوید امیدوار است که دوربین را در سه سال آینده به ۱۰۰۰۰ فروشگاه معرفی کند. یک سخنگوی گفت:

هدف اولیه ما، کسب و کارهای بزرگ است اگرچه ما قصد نداریم کسب و کارهای کوچک را محروم کنیم.

این دوربین مداربسته در ژاپن، آینده‎ی نظارت اتوماتیک هوش مصنوعی را نشان می‎دهد - تکفارس 

اما با نظارت خودکار، مشکلات بالقوه ی بسیاری از جمله حریم خصوصی، دقت و تمایز و غیره وجود خواهد داشت. اگر چه هوش مصنوعی می‌تواند به طور قابل اعتماد به یک فرد نگاهی بیندازد و مکان اجزای بدن آنها را تشخیص دهد، اما چالش جایی است که که این اطلاعات را به رفتار مشکوک مطابقت بدهد که به نوع موقعیت بستگی دارد. NTT این را پذیرفته و گفت که “خطاهای رایج” توسط AI Guardman شامل شناسایی اشتباه مشتری غیر قطعی (که ممکن است یک آیتم را انتخاب کنید، آن را به جایش بر گرداند، سپس دوباره آن را انتخاب کنید) و فروشندگانی که قفسه‌ها را دوباره پر میکنند به عنوان دزد احتمالی، می‌شود.

این موضوع دشوار است زیرا NTT East اعلام کرده است که هیچ مطالعاتی در مورد دقت تکنولوژی منتشر نکرده و نمی‌تواند اطلاعاتی آماری مانند نرخ‌های اشتباه مثبت آن را به اشتراک بگذارد (یعنی اینکه چقدر رفتار بی گناه را بعنوان چیزی مشکوک مشخص می‌کند)

همچنین ممکن است داده‌های آموزشی نسبت به گروه‌های خاصی تمایل داشته باشد یا اینکه این فناوری ممکن است بعنوان بهانه ای برای تبعیض استفاده شود (به عنوان مثال یک نگهبان امنیتی به دنبال کسی در فروشگاه به دلیل لینکه “رایانه گفته که آنها مشکوک‌اند” بگردد). NTT انکار کرد که این تکنولوژی می‌تواند تبعیض آمیز است، زیرا “افراد از قبل ثبت شده را جستو جو نمی‌کند.”

ارزیابی تکنولوژی مانند این، در این فاصله بسیار دشوار است، اما مشخص است که  با محققانی که در زمینه ی تجزیه و تحلیل پیشرفته مانند رفتارهای خشونت آمیز در جمعیت کار می‌کنند و شرکت‌های فناوری که ابزارهای شناسایی صورت را در اختیار مجریان قانون قرار می‌دهند، این نوع نظارت خودکار در آینده رایج‌تر خواهد بود. دفعه بعد که از جلوی دوربین مداربسته عبور می‌کنید، نگرانی شما این نیست که چه کسی شما را تماشا کند، بلکه است که چه چیزی شما را نگاه می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید