یک ربات مبتنی بر هوش مصنوعی به عنوان فضانورد به فضا می‌رود - تکفارس 
یک ربات مبتنی بر هوش مصنوعی به عنوان فضانورد به فضا می‌رود - تکفارس 

یک ربات مبتنی بر هوش مصنوعی به عنوان فضانورد به فضا می‌رود

سید محمد معلمی
۸ تیر ۱۳۹۷ - 17:30
یک ربات مبتنی بر هوش مصنوعی به عنوان فضانورد به فضا می‌رود - تکفارس 

یک ربات مبتنی بر هوش مصنوعی که برای کمک کردن به فضانوردان ساخته شده است، امروز صبح به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد.

این ربات که نام آن Cimon و مخفف کلمات (the Crew Interactive Mobile Companion) به معنای عضو تعاملی همراه موبایلی می‌باشد، به یک توپ شبیه بوده که روی آن یک اسکرین قرار داده شده است.

در صفحه نمایش این ربات، یک چهره کارتونی به چشم می‌خورد تا بتواند با فضانورد آلمانی یعنی آلکساندر گرست راحت‌تر ارتباط برقرار کند.

Cimon توسط دو شرکت ایرباس و IBM ساخته شده است. کمپانی IBM پیش از این هم رباتی به نام Watson تولید کرد که بر هوش مصنوعی مبتنی بود و وزنی حدود ۵ کیلوگرم داشت.

Cimon قرار است گرست را در انجام سه تحقیق حین مأموریت فضایی کمک کند و به گفته ایرباس، این ربات باید فرامین زبانی و صوتی خود را به این فضانورد آلمانی منتقل نماید.

سه مأموریتی که به Cimon محول شده و باید به گرست کمک کند، حل مکعب روبیک، انجام آزمایش با کریستال و فیلمبرداری از آزمایش پزشکی است. به این صورت که Cimon دوربینی در دست خواهد داشت و از آن آزمایش ویدیو ضبط خواهد کرد. مجموع فعالیت مأموریت ربات حدود ۳ ساعت می‌شود.

Cimon امروز به موشک Falcon 9 شرکت SpaceX منتقل شد تا به عنوان عضوی از خدمه پرواز از ایستگاه نیروی هوایی Canaveral در ساعت ۵:۴۲ صبح به فضا پرتاب شود. همچنین انتظار می‌رود که موشک حاوی Cimon در روز دوشنبه ساعت ۷ صبح به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد.

این پرتاب را می‌توانید از تلویزیون ناسا یا سایت رسمی SpaceX مشاهده کنید.

ماتیاس بیونیک، یکی از مهندسان IBM و یکی از سازندگان Ciumon می‌گوید: هدف ما از استفاده از Cimon این است تا بهره‌وری دیگر فضانوردان را افزایش دهیم. مأموریت فعلی و اصلی ما این است تا از فضانوردان به خوبی پشتیبانی کنیم تا آنها بتوانند فعالیت‌های روزانه خود را خوبی انجام داده و زمان کمتری را از دست بدهند زیرا زمان مهمترین و ارزشمندترین چیزی است که در ایستگاه فضایی وجود دارد. به علاوه، در این مأموریت قرار است یکی از امکانات ایستگاه فضایی کانادا که سال گذشته به مشکل برخورده را تعمیر کنیم و قطعه آسیب‌دیده آن را با وسیله سالم جایگزین نماییم.

هفته گذشته الون ماسک، مالک شرکت فضانوردی SpaceX ویدیویی را در توئیتر خود منتشر کرد تا نشان دهد که موشک‌های این کمپانی چقدر بزرگ هستند و چند نفر ظرفیت دارند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.