پهبادی به شکل اژدها که می‎تواند در هوا شکلش را تغییر دهد - تکفارس 
پهبادی به شکل اژدها که می‎تواند در هوا شکلش را تغییر دهد - تکفارس 

پهبادی به شکل اژدها که می‎تواند در هوا شکلش را تغییر دهد

پوریا اسدی
۹ تیر ۱۳۹۷ - 21:04
پهبادی به شکل اژدها که می‎تواند در هوا شکلش را تغییر دهد - تکفارس 

IEEE  گزارش داده است محققان آزمایشگاه JSK در دانشگاه توکیو، یک پهباد اژدها مانند را ساخته اند که از چندین پهباد کوچکترتشکیل شده است که قادر به تغییر شکل در پرواز هستند. نه تنها این پهباد میتواند به اشکال مختلف مانند خط، مربع یا منحنی تبدیل شود، بلکه می‌تواند به طور مستقل تصمیم بگیرد که چه شکلی را به خود بگیرد تا بتواند در فضای موجود جابه جا شود.

نام این پهباد در واقع یک مخفف برای” روبات مالتی لینک ترکیب شده با دو چرخانه با توانایی تبدیل شدن  چند گانه آزاد” و یا DRAGON  به صورت کوتاه است. طراحی آن از بادبادک‌های سنتی اژدها مدل سازی شده است، به طوری که دم از مجموعه ای از بادبادک‌های کوچکتر و پیچیده ساخته شده است.

هر کدام از این پهبادهای کوچک از دو پره ی مجزا تشکیل شده اند که می‌توانند تقریبا به هر جهت رانده شوند. همه چیز توسط یک کیت توسعه اپلایز اینتل طراحی شده و دارای یک بسته باتری در امتداد ستون فقرات است که تا سه دقیقه زمان پرواز را فراهم می‌کند. این نسخه خاصی از پهباد DRAGON دارای چهار ماژول است و که خود را به یک مربع در می‌آورد و همچنین از طریق حرکت پره‌ها به سمت بالا حرکت می‌کند.

اگرچه برنامه آشکار برای این نوع از پهبادها، حرکت در فضاهای کوچک است، تیم سازنده ی آن برنامه بسیار بزرگتری را برای آن در نظرگرفته اند. در نهایت، پهباد DRAGON می‌تواند تا ۱۲ ماژول داشته باشد و JSK می‌گوید که آنها پهباد را مانند بازوی پروازی برای تعامل، حرکت دادن و دستکاری اشیاء و حتی بلندکردن اشیا با استفاده از دو پهباد کوچک مانند یک جفت گیره، می‌بینند.

همانطور که می‌دانیم، موارد استفاده واقعی برای این نوع پهبادها، مبهم هستند، اما تکنولوژی قطعا هیجان انگیز است. این پهباد می‌تواند مکانی را در استفاده صنعتی (به عنوان مثال برای هدایت در لوله‌ها) پیدا کند یا شاید در سناریوهای جستجو و نجات به کار گرفته شود.

Moju Zhao ، استادیار دانشگاه توکیو، به Digital Trends گفت که کار این شرکت هنوز تمام نشده است.

ما [بعدا] حرکتی رو به جلو برای طراحی یک مدل چند پا با ماژول پیوند پایه خواهیم داشت. سپس ربات می‌تواند نه تنها پرواز کند، بلکه روی زمین نیز راه برود. این می‌تواند به ما از نظر بهره وری انرژی کمک رسانی کند. چنین تصمیم مستقلی در مورد نقل مکان بر اساس محیط اطراف بسیار جالب است. رویای نهایی ما این است که پرواز با رباتی مانند لباس مرد آهنی را ممکن کنیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید