گزارشی از ظاهر عجیب گوشیها؛ از ابتدا تا اکنون - تکفارس 
گزارشی از ظاهر عجیب گوشیها؛ از ابتدا تا اکنون - تکفارس 

گزارشی از ظاهر عجیب گوشیها؛ از ابتدا تا اکنون

سید محمد معلمی
۱۰ تیر ۱۳۹۷ - 20:00
گزارشی از ظاهر عجیب گوشیها؛ از ابتدا تا اکنون - تکفارس 

معرفی گوشی اوپو فایند ایکس و شیوه جالب استفاده از دوربین آن، بهانه‌ای شد تا به تاریخچه ظاهر گوشیها نگاهی بیندازیم تا ببینیم این مقوله در گذر زمان چه تغییراتی داشته است.

گوشی‌هایی که تا کنون ظاهری عجیب و غریب داشتند را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد: ثابت، کشویی، برگردان و چرخشی.

قطعاً از میان این چهار دسته، نوع ثابت را می‌توان ساده‌ترین نامید ولی این به معنای عدم جذابیت آن نیست. فقط کافی است به گوشی نوکیا ۷۲۸۰ نگاهی بیندازید تا از طراحی فوق‌العاده جذاب این دستگاه با دوربین ساده آن لذت ببرید. البته در این زمینه گوشی‌های دیگری نیز وجود دارند مانند نوکیا ۷۶۰۰، نوکیا ۳۶۵۰ و زیمنس اس ایکس ۱٫

گوشی‌های کشویی گوشی‌هایی هستند که در طول تاریخ بیشترین فروش را داشته‌اند و البته محبوب‌تر هم بوده‌اند. شاهد این ادعا نیز گوشی Moto RAZR می‌باشد.

یک نوع از گوشی‌های کشویی، دارای کیبورد QWERTY بودند و یکی از گوشی‌هایی که سیستم عامل اندروید داشت و از این نوع ظاهر بهره می‌برد، مدل Wine Smart شرکت ال‌جی بود. البته این نوع گوشی‌ها در نوع خود نایاب یا بهتر است بگوییم کمیاب می‌باشند (به خصوص خارج از چین). همچنین بعضی از گوشیها نیز چند نوع طراحی را ترکیب کرده‌اند. نمونه مناسب برای این مدل، نوکیا N93i می‌باشد که هم چرخشی است و هم کشویی.

گوشی‌های کشویی عمودی مانند مدل D600 سامسونگ و کشویی افقی مانند مدل E7 نوکیا نیز تا به حال تولید شده‌اند. همچنین نوع دیگری از گوشی‌ها که ظاهر بسیار عجیب و غریبی داشتند نیز اکسپریا پلی می‌باشد. در نهایت، شاید بتوان مدل Priv شرکت بلکبری را آخرین نماینده گوشی‌های کشویی بنامیم.

گوشی‌های چرخشی را شاید بتوان دستگاه‌هایی نامید که هر کسی آنها را در بازار ندید. مثلاً موبایل SK65 شرکت زیمنس، یک نمونه از این دسته می‌باشد.

مدل Aura کمپانی موتورولا را باید نوعی خاص از گوشی‌های چرخشی پنداشت زیرا صفحه نمایشی دایره‌ای روی آن کار گذاشته شده بود که محوری برای مکانیسم چرخشی به حساب می‌آمد. دیگر گوشی این کمپانی، مدل FlipOut بود که مکانیسمی مربعی را می‌توانستیم در آن مشاهده کنیم. به علاوه، یک کیبورد سخت‌افزاری QWERTY نیز در این دستگاه وجود داشت. در مقایسه با این دو گوشی، می‌توان مدل ۷۳۷۰ نوکیا را در نظر گرفت که نمی‌تواند زیاد با آنها رقابت کند.

شایعاتی پیرامون گوشی‌های تاشو شنیده می‌شود که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده گوشی قرار است در آینده‌ای نزدیک آنها را روانه بازار کنند.

البته نباید گوشی‌هایی نظیر Axon M شرکت ZTE، اکسپریا پی شرکت سونی اریکسون و Kyocera Echo را تاشو بنامیم هرچند این نوع دستگاه‌ها از نظر طراحی خاص هستند. بلکه باید آنها در زمره گوشی‌های بازشو بنامیم زیرا موبایلهای تاشو واقعی باید یک از یک اسکرین کامل بهره ببرند که هیچ مانعی در میان آن وجود نداشته باشد. برای تولید چنین گوشی‌هایی، می‌توان از یک کشو استفاده کرد هر چند باید در این‌باره نیز مراقب بود تا صفحه نمایش نسبت به صفحه کلید بیشتر به چشم بیاید: مانند مدل DoublePlay ال‌جی.

حالا سؤالی که به وجود می‌آید این است که آیا نوکیا ۶۸۱۰ یک گوشی تاشو است؟ مدل P800 شرکت سونی اریکسون چطور؟ مدل N1 کمپانی اوپو را هم باید یک گوشی چرخشی بنامیم یا باید برای آن یک دسته جدا ایجاد کنیم؟ همچنین گوشی G Flex ال‌جی نیز اگرچه گوشه‌های گردی دارد ولی ساده است.

با این توضیحات، نمی‌توانیم تنها چهار دسته برای گوشیها در نظر بگیریم زیرا داستان شکل و شمایل موبایل بسیار پیچیده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.