پوست رباتیک با قابلیت ترمیم - تکفارس 
پوست رباتیک با قابلیت ترمیم - تکفارس 

پوست رباتیک با قابلیت ترمیم

محراب کرامتی
۱۰ تیر ۱۳۹۷ - 19:40
پوست رباتیک با قابلیت ترمیم - تکفارس 

اگر قرار باشد دانشمندان بر روی تکنولوژی جدیدی کار کنند، قطعا باید در مورد ساختن ربات Dead Pool  و یا مدل Eerily- Fluid T-1000 ترمیناتور باشد. خوشبختانه تیمی از دانشمندان در حال طی کردن قدم های اولیه برای طراحی و ساخت رباتی هستند که می‌تواند خود را از نو بسازد و مداوا کند، حتی اگر مورد شلیک رگباری از گلوله ها قرار گرفته باشد.

البته متاسفانه هدف اصلی این تحقیقات ساخت ربات های مسلح و مقاومت در برابر گلوله نبوده است! این دانشمندان توانسته اند نوعی پوست نرم متشکل از مواد الکترونیکی انعطاف پذیر خلق کنند که در صورت آسیب دیدن، توانایی بهبود بخشیدن خود را داشته باشد.

این پوست جدید از نوعی فلز مایع محاط شده توسط ماده ای شبه پلاستیک تشکیل شده است که توانایی خم و راست شدن و تا خوردن را دارد و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. در هنگام آسیب و پاره شدن، مایع درون پلاستیک به بیرون ترشح می‌شود و پیوندهای جدیدی را تشکیل می‌دهد که جای پیوند های قبلی را می‌گیرد. به این دلیل جریان درون آن هیچگاه قطع نمی‌شود و الکتریسیته به رغم آسیب دیدگی پوست در آن جاری خواهد شد. لذا ربات از کار نمی‌افتد.

پوست رباتیک با قابلیت ترمیم - تکفارس 

تیم سازنده این تکنولوژی امیدوار است که طراحی این پوست کمک زیادی به ساختن ربات هایی بهتر و شبیه تر به انسان و دیگر موجودات کند و باعث بهتر شدن رابطه انسان و ماشین ها شود. همچنین ساخت این تکنولوژی می‌تواند موجب پیدایش لباس هایی شود که تخریب ناپذیرند.

 Carmel Maiidi، یکی از مهندسان دانشگاه Mellon  Carnegie که در این تحقیقات حضور داشت به روزنامه‌نگاران گفت که به دنبال ساختن ربات هایی هستیم که با بدن انسان و محیط زیست بیشتر قابل وقف باشد. پس نقطه شروع باید استفاده از مواد جدید برای ساخت آنها باشد.

بسیاری از مهندسان معتقدند که استفاده از مواد الکترونیکی نرم می‌توانند باعث انقلابی در ساخت ربات های آینده و نحوه فعالیت آن ها باشد. همچنین این مهم می‌تواند باعث مقبولیت بهتر ربات ها توسط جامعه انسانی شود. زیرا با استفاده از این تکنولوژی می‌توان شاهد تغییرات بزرگی در حرکت و رفتار ربات ها، از حرکات سفت و سخت مکانیکی تا حرکت های نرم و انسان مانند، بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.