آیا هوش مصنوعی هم به درمان نیاز دارد؟ - تکفارس 
آیا هوش مصنوعی هم به درمان نیاز دارد؟ - تکفارس 

آیا هوش مصنوعی هم به درمان نیاز دارد؟

سید محمد معلمی
۱۱ تیر ۱۳۹۷ - 18:15
آیا هوش مصنوعی هم به درمان نیاز دارد؟ - تکفارس 

فرض کنید در دنیایی زندگی می‌کنیم که محققان دانشگاه MIT یک روانپزشک مبتنی بر هوش مصنوعی به نام Norman ساخته‌اند. حالا فرض کنید خودِ این ربات با مشکلات روانی روبه‌رو شد. چاره چیست؟ احتمالاً در سالهای آتی وارد دوره‌ای شویم که هوش مصنوعی بسیاری از فعالیت‌های بشری را انجام می‌دهد ولی اگر این رباتها به مشکل برخوردند، آیا می‌توان آنها را درمان کرد؟

اینها سؤالاتی هستند که محققان دانشگاه ایالت Kansas مطرح کرده‌اند. آنها بر این باورند همانطور که هوش مصنوعی در حال پیشرفت است، این تکنولوژی ممکن بر اساس خستگی یا کار زیاد به مشکلات جسمی و حتی روحی برخورد کند بنابراین باید بتوانیم این موانع را با فرآیندهای بسیار خاص از بین ببریم و هوش مصنوعی را درمان کنیم. شاید هوش مصنوعی بتواند از تجربه چندین ساله بشریت برای درمان بیماری‌های خود استفاده کند و توانایی حل مشکل افسردگی و بحران هویتی را به دست آورد.

برای مثال، درمان بیماری‌های شناختی و رفتاری در انسانها، سبب می‌شود تا به طور کاملاً علمی، اخلاقیات یک شخص تغییر کند ولی مسئله‌ای که به وجود می‌آید این است که آیا چنین بیماری‌هایی که هوش مصنوعی به آنها مبتلاست را می‌توان به همین شکل درمان کرد یا خیر؟ آیا امکان تغییر رفتار هوش مصنوعی در آینده وجود دارد یا نه؟

برای پاسخ دادن به سؤالات، احتمالاً باید همان چارچوب‌های درمانی که برای انسانها وجود دارد را برای هوش مصنوعی نیز در نظر بگیریم تا رفتار نادرست آن را شناسایی نماییم و ناملایمات اخلاقی آن را حل و فصل کنیم. البته پیش از انجام چنین کارهایی باید نوع درمان را برای خود تعیین نماییم.

به عنوان راه‌حل، محققان دو شیوه درمانی معرفی می‌کنند. روش اول، آموزش برای تصحیح رفتار که بیشتر به درمان شناختی مربوط می‌شود و خشونت کمتری دارد. روش دوم نیز به شیوه درمانی با دارو نزدیک است. به این صورت که باید سیگنالهایی را به عنوان پاداش به ربات ارسال کنیم تا از اصل، بیماری ربات درمان شود.

در مقاله مربوطه آمده: زمانی که یک رفتار نادرست در ربات مبتنی بر هوش مصنوعی شناسایی شد، همیشه نباید آن را دوباره راه‌اندازی یا خاموش و روشن کنیم.

این مقاله، به عنوان مرحله اولیه مطرح کردن چنین مسائلی است و به نظر می‌رسد این مقوله‌ها، برای دانشمندان و محققان جذابیت داشته باشد. مثلاً وقتی به وجود استرس و نگرانی در چهره یک ربات مبتنی بر هوش مصنوعی فکر می‌کنید، ناخودآگاه جذب این مسئله می‌شوید.

بهرحال چه این اتفاقات رخ دهد و چه رخ ندهد، جذاب است که یک ربات مبتنی بر هوش مصنوعی را روی یک صندلی چرمی در مطب یک دکتر فرض کنیم.

شاید بتوان در آینده از تکنیک‌های درمانی مورد استفاده برای انسانها، بیماری‌های هوش مصنوعی را نیز درمان کرد.

کسی نمی‌داند در آینده چه رخ خواهد داد بنابراین باید صبر کنیم و ببینیم که این مقاله به واقعیت خواهد پیوست یا خیر.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید