رؤیاهایی که در ۲۰۱۲ به واقعیت پیوستند - تکفارس 
رؤیاهایی که در ۲۰۱۲ به واقعیت پیوستند - تکفارس 

رؤیاهایی که در ۲۰۱۲ به واقعیت پیوستند

کسری نراقی
۱۲ دی ۱۳۹۱ - 00:19
رؤیاهایی که در ۲۰۱۲ به واقعیت پیوستند - تکفارس 

رؤیاهایی که در ۲۰۱۲ به واقعیت پیوستند

بسیاری از ایده‌هایی که در کتاب‌ها و فیلم های علمی – تخیلی مطرح شده اند، با توسعه فناوری های مختلف در سال های اخیر محقق شده اند.


ایده جهان بی سیم که در سال ۱۹۴۵ میلادی توسط «آرتور س. کلارک» مطرح شد، با ورود ماهواره ها به فضا محقق شد و ایده «ایزاک آسیموف» برای خلق ربات های شبه انسانی نیز با طراحی و ساخت ربات های iCub، Nao و ربات جراح BERT2‌ به واقعیت مبدل شده اند.

در این گزارش، برترین ایده های علمی – تخیلی که در ۲۰۱۲ به واقعیت پیوستند، مرور می‌شود.

اندام بیونیک

بحث سایبورگ (Cyborg)‌ به موجودی اطلاق می شود که علاوه بر اعضای طبیعی بدن از ارگان های عملکردی مصنوعی نیز برخوردار باشد.

این ایده در سال ۱۹۶۰ میلادی بوسیله «مانفرد ای. کلاینس» و «ناتان سی. کلین» مطرح شد و پس از آن در مجموعه های تلویزیونی مانند «پیشتازان فضا» و «مرد شش میلیون دلاری» تکرار شد.

در سال ۲۰۱۲ میلادی برای نخستین بار یک زن معلول موفق شد با قدرت ذهن، یک بازوی رباتیک را کنترل کرده و با کمک آن غذا بخورد.

این دستاورد نوید دهنده امکان استفاده از رابط کارآمد مغز – رایانه برای طراحی اندام مصنوعی با حرکات طبیعی تر است.

پیشگیری از بیماری های ژنتیکی

مهندسی ژنتیک برای داشتن نسلی سالم تر، ایده ای بود که توسط «آلدوس هوکسلی» در سال ۱۹۳۱ میلادی و زمانیکه هنوز ساختار پیچیده DNA‌ کشف نشده بود، مطرح شد.

از هر ۲۰۰ نفر یک نفر با نقص میتوکندری بدنیا می آید و امکان درمان زودهنگام می تواند از بدنیا آمدن نوزادان با مشکلات ژنتیکی پیشگیری کند.

دانشمندان برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی موفق به انتقال هسته DNA‌ از یک سلول تخمک انسانی به سلول دیگر شدند؛ در اینحالت اختلالات میتوکندریال پیش از بدنیا آمدن نوزاد درمان می شود.

مترجم جهانی

امکان سفر به هر نقطه از دنیا و عدم نیاز به آموختن زبان کشور مقصد، رویایی است که در بسیاری از فیلم های علمی – تخیلی مطرح شده است.

در سال ۲۰۱۲ میلادی نرم افزارهای مختلفی با قابلیت ترجمه همزمان گفتار با استفاده از صدای کاربر طراحی شده اند.

عینک واقعیت افزوده

دسترسی سریع به داده های مختلف، برقراری تماس تصویری، امکان تهیه عکس و فیلمبرداری با استفاده از عینک دیگر به فیلم های علمی – تخیلی خلاصه نمی شود.

سال ۲۰۱۲ میلادی نمونه های مختلفی از عینک های واقعیت افزوده با کارآیی های مختلف رونمایی شدند که برجسته ترین آنها عینک طراحی شده توسط محققان شرکت گوگل بود که امکان دسترسی به اینترنت، دریافت و ذخیره داده ها، چت تصویری و متنی را برای کاربر فراهم می کند.

پرواز خصوصی به فضا

در سال ۲۰۱۲ میلادی یکی از مهمترین رویاهای انسان، با پرواز نخستین فضاپیمای خصوصی جهان به سمت ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ محقق شد.

کپسول باری دراگون متعلق به شرکت اسپیس ایکس، بعنوان نخستین شرکت خصوصی جهان با حمل محموله برای ساکنان ISS‌، مسیر را برای تسهیل سفرهای تجاری فضایی هموار کرد.

این شرکت رویای بلند پروازانه ساخت نخستین مستعمره انسانی بر سطح کره مریخ را تا سال ۲۰۲۰ میلادی در سر دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.