قرارداد BMW با شرکت تولید باتری CATL - تکفارس 
قرارداد BMW با شرکت تولید باتری CATL - تکفارس 

قرارداد BMW با شرکت تولید باتری CATL

سید محمد معلمی
۱۹ تیر ۱۳۹۷ - 14:30
قرارداد BMW با شرکت تولید باتری CATL - تکفارس 

خودروهای برقی هر چقدر مزیت داشته باشند، یک مشکل اساسی برای هم خریدار و هم تولیدکننده به دنبال خود دارند و آن هم مسئله مربوط تأمین نیرو مورد نیاز و باتری آنهاست. دلیل وجود چنین مسئله‌ای، حضور اکثر کشورهای تولیدکننده باتری خودروها در آسیا می‌باشد که می‌تواند در صورت بروز مشکلات تجاری میان کشورهای اروپایی و آسیایی، به کمپانی‌های تولید خودرو بیشترین آسیب را برساند. در این میان شرکت‌هایی موفقتر خواهند بود که با برخی از کارخانه‌های موجود در قاره کهن، قرارداد امضا کنند. یکی از این شرکت‌ها، BMW می‌باشد که با کمپانی چینی CATL یا Contemporary Amperex Technology Ltd. توانسته معامله تجاری خود را آغاز کند.

این قرارداد به خاطر مبلغ بالایی که بر سر آن توافق شده بسیار عجیب می‌باشد زیرا BMW باید برای خرید بخشی از باتری‌های مورد نیاز خود، هزینه‌ای بالغ بر ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار را به CATL پرداخت نماید و آنها را از کارخانه جدید Contemporary Amperex Technology Ltd. که در Erfurt، در شرق آلمان واقع شده است، تهیه نماید. باقی باتری‌هایی که BMW باید تحویل بگیرد، از چین تأمین خواهند شد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که علی رغم هزینه بالای قرارداد، این همکاری می‌تواند به نفع شرکت خودروساز باشد زیرا نوسان قیمت مواد اولیه معدنی تولید باتری مانند لیتیوم و کبالت بسیار زیاد است.

این اقدام، به عقیده کارشناسان سبب خواهد شد تا BMW نسبت به رقبای خود از شهرهای اینگولشتات، ولفسبورگ و اشتوتگارت جلو بیفتد. این پیشروی حداقل تا زمانی پایدار خواهد بود که الون ماسک کارخانه تولید باتری خود به نام Gigafactory را افتتاح نکرده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.