کره مریخ پس از طوفان - تکفارس 
کره مریخ پس از طوفان - تکفارس 

کره مریخ پس از طوفان

سید محمد معلمی
۱۹ تیر ۱۳۹۷ - 16:00
کره مریخ پس از طوفان - تکفارس 

مریخ، اکنون پوشیده شده از خاک می‌باشد.

این جمله‌ای که باید پس از طوفان شن مریخ به کار ببریم زیرا تقریباً این پدیده جوی به انتهای خود رسیده است.

طوفان شنی که در مریخ رخ داد، سبب شد تا یک مریخ نورد ناسا به صورت موقتی فعالیت خود را متوقف کند و دیگر مریخ نورد را نیز به انجام مأموریت‌های نه چندان سنگین وادار نماید. این طوفان در اواخر ماه می در مریخ اتفاق افتاد.

اسکات گازویچ، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی مریخ نورد Curiosity در بلاگ ناسا پستی منتشر کرد که بر اساس آن خبر داد که قصد دارند تا مأموریت این مریخ نورد را بروزرسانی نمایند زیرا در روز جمعه، طوفان مذکور با کاهش سرعت مواجه بوده است.

او می‌گوید: ممکن است که طوفان شن اکنون به اوج خود رسیده باشد. اکنون احتمالاً به انتهای طوفان شن رخداده در مریخ نزدیک شده باشیم و این احتمال وجود دارد که بتوانیم بار دیگر سطح سیاره سرخ را از فضا ببینیم.

در حالی که Curiosity در حال انجام مأموریت‌های علمی و تحقیقاتی خود می‌باشد، محققان ناسا به دیگر مریخ نورد این سازمان یعنی Opportunity به سختی دسترسی دارند. تیم هدایت کننده Opportunity مدعی است که این مریخ نورد هر روز با آنها ارتباط برقرار می‌کند و تاریخ ۱۰ ژوئن آخرین روزی بوده که ارتباط برقرار شده است.

ناسا امیدوار است که Opportunity زمانی مأموریت خود را از سر گیرد که آسمان سیاره سرخ دوباره صاف شده باشد تا پنلهای خورشیدی آن بتوانند دوباره شارژ شوند. این مریخ نورد در سال ۲۰۰۹ و برای مأموریتی ۹۰ روزه به فضا ارسال شد ولی به دلیل اینکه فراتر از انتظار عمل کرد، تصمیم بر این شد تا تحقیقات علمی خود را یک دهه دیگر نیز ادامه دهد و در مریخ بماند.

در حال حاضر، مهمترین مسئله، پایان یافتن طوفان شن در مریخ می‌باشد تا Opportunity بتواند پس از یک دوران طولانی توقف در شرایط سرد و تاریک مریخ، دوباره پیام ارسال کند و با ایستگاه فضایی بین‌المللی ارتباط برقرار نماید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.