اف‎بی‎ای کارمند سابق اپل را به دزدی اطلاعات محرمانه‎ی این شرکت متهم نمود - تکفارس 
اف‎بی‎ای کارمند سابق اپل را به دزدی اطلاعات محرمانه‎ی این شرکت متهم نمود - تکفارس 

اف‎بی‎ای کارمند سابق اپل را به دزدی اطلاعات محرمانه‎ی این شرکت متهم نمود

پوریا اسدی
۲۲ تیر ۱۳۹۷ - 11:00
اف‎بی‎ای کارمند سابق اپل را به دزدی اطلاعات محرمانه‎ی این شرکت متهم نمود - تکفارس 

بر اساس اتهامات جدیدی که توسط اف بی آی منتشر شده است یک مهندس که در پروژه مخفی اتوموبیل خودران اپل کار کرده است، اسرار تجاری را برای یک استارت آپ ماشین چینی تحت حمایت Alibaba به سرقت برده است.

Xiaolang Zhang، که از دسامبر ۲۰۱۵ تا مه ۲۰۱۸ برای اپل کار کرده است، در دادگاه فدرال به سرقت اسرار تجاری محکوم شده و با جریمه‌ی ۲۵۰،۰۰۰ دلاری و ۱۰ سال زندان مواجه شده است. ژانگ در تلاش برای ترک کشور در هفته گذشته دستگیر شد. این خبر ابتدا توسط The Mercury News گزارش شد.

یک سخنگوی شرکت اپل در بیانیه ای به The Verge گفت:

اپل محرمانه بودن و حفاظت از مالکیت معنوی خود را بسیار جدی می‌گیرد. ما در حال همکاری با مقامات در این زمینه هستیم و همه کارهای لازم را انجام خواهیم داد تا مطمئن شویم که این فرد و هر فرد دیگر مسئول اقدامات خود خواهند بود.

طبق دادخواهی دادگاه فدرال که در هفته جاری در ناحیه شمال کالیفرنیا مطرح شد، ژانگ برد‌هایی را به عنوان بخشی از تیم محاسبه پروژه اتوموبیل خودران اپل طراحی و آزمایش کرده بود. در این دادخواهی، این شرکت می‌گوید که ژانگ پس از بازگشت از مرخصی یک ماه به سرپرست خود در اپل اعلام می‌کند که می‌خواهد استعفا بدهد تا بتواند با مادر بیمار خود به چین سفر کند. در این نشست، ژانگ همچنین گفت که او قصد دارد برای راه اندازی یک ماشین الکتریکی در چین به نام Xiaopeng موتورز کار کند.

Guangzhou Xiaopeng Motors Technology که به عنوان Xpeng شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۴ توسط کارآفرین اینترنت موبایل He Xiaopeng تاسیس شد. این شرکت در مدت کوتاهی پس از کسب و کار تلفن همراه Xiaopeng، UCWeb را تاسیس نمود. سپس توسط Alibaba غول تجارت الکترونیک چینی در آن زمان تصاحب و به عنوان بزرگترین ادغام در تاریخ این کشور شناخته شد. در ماه ژانویه امسال، Xpeng مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار را در تحارت‌های رده اول به رهبری Alibaba و Foxconn سرمایه گذاری کرد. تنها هفته گذشته، The Information گزارش داد که Alibaba یکسری از سرمایه گذازی‌های جدید را آغاز کرده که  ارزش Xpeng را تقریبا به ۴ میلیارد دلار ارتقا می‌دهد.

بر طبق این پرونده زمانی که ژانگ به سرپرست خود در اپل در اهداف مورد نظرش توضیح داد و پس از آنکه “آنها احساس کردند که او در حال فرار است”،، یک عضو بخش امنیتی محصولات جدید اپل به این نشست پیوست و ژانگ را مجبور کرد تا دو گوشی همراه و لپ تاپ خود را تحویل دهد. پس از جلسه، اپل به بررسی فعالیت گذشته ژانگ پرداخت، آنها تجزیه و تحلیل قانونی را در دستگاه‌های کاری و همچنین “فعالیت‌های او در پردیس اپل” بوسیله ی بررسی کارت دسترسی به محل‌ها و فیلم مدار بسته انجام دادند.

تیم امنیتی این شرکت متوجه شد که فعالیت ژانگ در مقایسه با دو سال قبل از استعفای خود، به طور نمایی افزایش یافته است و اکثر این فعالیت‌ها “جستجوهای انبوه و دانلود هدفمند صفحات متنوعی از اطلاعات” از پایگاه داده‌های محرمانه ای بود که به آن دسترسی داشته است. بر اساس فیلم‌های دوربین مداربسته ای که اپل بررسی نمود، طبق این شکایت، ژانگ در روز ۲۸ آوریل (زمانی که قرار بود شرکت را ترک کند) از آزمایشگاه اتوموبیل خودران در حالی خارج شد که یک “صفحه کلید کامپیوتر، تعدادی کابل‌ و یک جعبه بزرگ” را حمل می‌کرد.

تیم‌های امنیتی اپل این اطلاعات را در جلسه پیگیری در ۱ ماه مه تایید کرده و این شرکت می‌گوید که او پذیرفته که داده‌ها و وسایلی از جمله برد مدار و یک سرور لینوکس را از آزمایشگاه اتوموبیل خودران به سرقت برده است. او به اپل گفت که در Xpeng مشغول به کار است و همچنین گفته که او داده‌هایی را هم به لپ تاپ همسرش انتقال داده است. پس از آنکه با جستجوی در این لپ تاپ موافقت کرد، اپل تقریبا ۴۰ گیگابایت اطلاعات در آن پیدا نموده که بر طبق گفته ی تیم، ۶۰ درصد از آن مشکل ساز است.

بر اساس شکایت، ژانگ در ۵ ماه مه “به طور داوطلبانه از سوی اپل” اخراج شد. این شرکت می‌گوید پس از این، ژانگ ادعا کرد که برای Xpeng کار می‌کند، اما هنوز معلوم نیست که آیا او واقعا از کاکنان این شرکت است یا خیر. تا زمان انتشار این مطلب، نمایندگان Xpeng و Alibaba برای پاسخگویی در این مورد دردسترس نبودند.

اپل اف‌بی‌ای را از یافته‌های خود در ماه مه آگاه کرده و این سازمان حکم قضایی برای جستوجوی خانه‌ی ژانگ را صادر نمود. اف‌بی‌ای در ۲۷ ژوئن خانه او را جستجو کرده و زمانی که این سازمان با ژانگ در آن روز مصاحبه ای داشت، به همان چیزهایی که او به اپل گفته بود اعتراف کرد.

با توجه به شکایت در روز هفتم ژوئیه، اف‌بی‌ای متوجه شد که ژانگ ، یک بلیط سفر راه دور از سان خوزه، کالیفرنیا به پکن را خریداری نموده است. مقامات فدرال پس از گذشتن او از ایست بازرسی در فرودگاه بین المللی سان خوزه، ژانگ را دستگیر کردند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید