تحلیلگران می‎گویند که اپل به اندازه کافی در بخش نوآوری سرمایه گذاری نمی‎کند - تکفارس 
تحلیلگران می‎گویند که اپل به اندازه کافی در بخش نوآوری سرمایه گذاری نمی‎کند - تکفارس 
تحلیلگران می‎گویند که اپل به اندازه کافی در بخش نوآوری سرمایه گذاری نمی‎کند - تکفارس 

تحلیلگران می‎گویند که اپل به اندازه کافی در بخش نوآوری سرمایه گذاری نمی‎کند

پوریا اسدی
۲۳ تیر ۱۳۹۷ - 18:00
تحلیلگران می‎گویند که اپل به اندازه کافی در بخش نوآوری سرمایه گذاری نمی‎کند - تکفارس 

Toni Sacconaghi تحلیلگر برنشتاین امروز گفت در حالی که اپل در سال گذشته ۱۲٫۷ میلیارد دلار در زمینه تحقیق و توسعه هزینه کرده است، این شرکت ممکن است به اندازه ی کافی در بخش نوآوری سرمایه گذاری نکرده باشد. مقدار پولی که اپل برای تحقیق و توسعه در سال گذشته صرف کرده بیش از مقدار سرمایه گذاری شده در محصولات جدید از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۱ -دوره زمانی معرفی آیفون، آیپدو آیپاد- بوده است. بله، رشد اپل در هزینه‌های تحقیق و توسعه سریعتر از رشد درآمدهای آن بوده است. اما بیایید به شکلی دیگری به قضیه نگاه کنیم، این شرکت ممکن است برای آینده خساست بیشتری به خرج دهد.

Sacconaghi می‌گوید این غول دنیای فناوری تنها ۲ درصد از جریان نقدی آزاد خود را در زمینه تحقیق و توسعه در مقایسه با ۲۵ درصد هزینه‏‌ ی همتاهایش، صرف می‌کند. جریان نقدی آزاد، مقدار پول نقد تولید شده توسط یک شرکت پس از حسابداری هزینه‌های سرمایه (مانند ساختمان‌ها و تجهیزات) است. از آنجایی که اپل هر ساله مبلغ هنگفتی از پول نقد خود را هزینه می‌کند، حتی ۲ درصد از جریان نقدی آزاد آن، پول بسیار زیادی می‌شود. با این حال، به عنوان درصدی از این واحد، اپل به اندازه‌ی رقبا سرمایه گذاری نمی‌کند.

این تحلیلگر خاطرنشان می‌کند که اپل ۵٫۱ درصد از درآمد خود را در زمینه تحقیق و توسعه صرف می‌کند در حالیکه در مقام مقایسه دیگر شرکت‌های فناوری که دارای حاشیه سودی مانند اپل هستند (۳۸ درصد) ۱۰درصد از درآمد خود را سرمایه گذاری می‌کنند. Sacconaghi می‌گوید که اعداد نشان می‌دهد که اپل نیاز به دو برابر کردن هزینه‌های تحقیق و توسعه خود فقط برای مطابقت با درصد درآمد مصرف شده توسط همتایان خود دارد. علاوه بر این، اپل درآمدزاترین شرکت تولیدکننده بر اساس ارزش بازار در میان ده شرکت بزرگ فناوری اطلاعات در ایالات متحده است اما  در بخش سرمایه‌گذاری رتبه ی ششم را دی بین ده شرکت دارد.

در حالی که مقدار واقعی سرمایه‌گذاری برای بخش تحقیق و توسعه در طول ۶ سال و نیم گذشته پنج برابر شده است، این تحلیلگر می‌گوید:

شکست در تولید سایر محصولات بلاک باستر شاید ناامیدکننده‌ترین چیز در مقیاس و منابع اپل است.

برخی از افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه، محصول جدیدی را به همراه خواهد داشت، اما او اذعان می‌کند که اپل نیازمبرمی ‌به نگهداری بخش تحقیق و توسعه برای ادامه نوآوری محصولات گسترش یافته و -به ویژه- خدمات خود دارد.

Toni Sacconaghi، تحلیلگر، برنشتاین می‌گوید

ما ارزش بازار اپل و ۲۵ شرکت بزرگ فناوری را بررسی کردیم و یک رابطه نسبتا قوی را (ضریب تشخیض = ۰٫۵۰۸) بین استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی بخش تحقیق و توسعه به عنوان درصدی از درآمد و سود ناخالص بدست آوردیم. در طولانی مدت اپل ۵٫۱ درصد از درآمدش را صرف بخش تحقیق و توسعه کرده در حالی که گزارش‌ها حاکی ازحاشیه سود ۳۸٪ بوده است. تجزیه و تحلیل ما نشان می‌دهد که مقدار سرمایه گذاری”عادی” در بخش تحقیق و توسعه برای یک شرکت فناوری با مشخصات مشابه در حاشیه سود، ممکن است در واقع نزدیک به ۱۰٪ باشد که با این حال اپل می‌تواند سرمایه ی بخش تحقیق و توسعه خود را دو برابرکرده و همرده‌ی سایر رقبایش شود. اگر به شکل دیگری به قضیه بنگریم، اپل بیشترین میزان درآمد را در سال ۲۰۱۷ (۲۳۹ بیلیون دلار) داشته، اما تنها در رده ی ششم (از ده!) در کل هزینه‌های تحقیق و توسعه رتبه بندی شده است.

محصول بعدی برای اپل می‌تواند عینک اپل با پشتیبانی از واقعیت افزوده باشد. Gene Munster تحلیلگر Loup Ventures سال گذشته گفت که این محصول بزرگتر از آیفون خواهد بود. این عینک‌ها می‌توانند در طول زمان ۲۰۲۰-۲۰۲۱ عرضه شوند.

شما ممکن است به یاد بیاورید که اپل متهم به گم کردن راه خود و عدم تمرکز بر نوآوری در بازه زمانی ۲۰۱۲-۲۰۱۳ شده بود. از آن موقع، این شرکت اپل واچ، ایرپاد و هوم پاد را معرفی کرده است. با وجود اینکه این ساعت، اپل را به بزگترین سازنده‌ی ساعت در جهان تبدیل نموده، هیچ کدام از این محصولات تاثیری بر مصرف کنندگان جهانی همانند زمان عرضه ی آیپاد، آیفون و آیپد نداشته است.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا براستی اپل خلاقیتش را از دست داده یا می‌تواند با ادامه‌ی در روند خود به موفقیت ادامه دهد نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید