توافق جدید ZTE با دپارتمان بازرگانی آمریکا بر سر تحریم‌های این شرکت - تکفارس 
توافق جدید ZTE با دپارتمان بازرگانی آمریکا بر سر تحریم‌های این شرکت - تکفارس 

توافق جدید ZTE با دپارتمان بازرگانی آمریکا بر سر تحریم‌های این شرکت

دانیال بالِدی
۲۳ تیر ۱۳۹۷ - 18:30
توافق جدید ZTE با دپارتمان بازرگانی آمریکا بر سر تحریم‌های این شرکت - تکفارس 

ZTE به دلیل وارد کردن تکنولوژی آمریکایی به ایران، در سال پیش تحریم شد. اکنون به توافقی با دپارتمان بازرگانی آمریکا برای معلق کردن این تحریم‌ها رسید.

چهارمین فروشنده‌ی بزرگ تلفن‌همراه در آمریکا، یعنی ZTE، به صورت رسمی فعالیت خود را از سر می‌گیرد. در روز جمعه، دپارتمان بازرگانی ایالات متحده، تحریم صادرات که سابقا برای این شرکت تصویب شده بود را برداشت. این تحریم، خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار آمریکایی توسط این شرکت را ممنوع کرده بود. به واسطه‌ی این تحریم، حدود یک سوم از منابع مورد نیاز ZTE برای تولید تلفن‌همراه هوشمند تحت‌الشعاع قرار گرفته بودند. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در زمینه‌ی تلفن‌همراه و تجهیزات شبکه است.

در سال گذشته ZTE به دلیل صادرات تکنولوژی آمریکایی به کشورهای ایران و کره‌ی شمالی، متوجه تحریم‌های ایالات متحده شد. این شرکت علاوه بر پرداخت غرامت ۱٫۱۹ میلیارد دلاری مقرر شد که ۳۵ کارمند که در این کار شرکت داشتند را توبیخ کند و هیچ پاداشی را، برای سایر فعالیت‌های آن‌ها، در نظر نگیرد و همه‌ی اینها علاوه بر تحریم ۷ ساله‌ی شرکت بود. البته دپارتمان بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد که در صورت اجرای سایر موارد، مورد آخر، یعنی تحریم ۷ ساله، به حالت تعلیق در خواهد آمد.

در نهایت، رئیس جمهور آمریکا در این موضوع ورود کرد و با ارائه دستورالعمل توسط او، دپارتمان بازرگانی این کشور را برای حصول یک توافق با این شرکت به مذاکره پرداخت. پس از مدتی این توافق به نتیجه رسید. پرداخت ۱ میلیارد دلار دیگر به عنوان غرامت و پس‌انداز ۴۰۰ میلیون دلار به عنوان سپرده برای ۱۰ سال برای جلوگیری سایر نقض تحریم‌ها از نتایج این مذاکره بود که بر روی کاغذ ثبت شد و هم‌چنین باعث شد تغییرات عمده‌ای در دفاتر اجرایی این کشور ایجاد شوند. این توافق باعث ناراحتی تعدادی از سناتورها و کارشناسان آمریکایی، از هر دو جناح سیاسی اصلی این کشور، شد. آن‌ها به دلیل این ‌که  ZTE یک شرکت وابسته به دولت چین است، این شرکت را خطری برای امنیت ملی قلمداد کردند. البته همین موضوع در گزارش کمیته‌ی کنگره‌ی آمریکا و در سال ۲۰۱۲ ذکر شده بود.

ZTE هم‌اکنون تحت تحریم معلق ۱۰ ساله قرار گرفته است و تا زمانی که طبق خواسته‌های آمریکا عمل کند در همین حالت باقی می‌ماند ولی اگر از خواسته‌ی این کشور تخطی کند، تحریم‌های استفاده از تکنولوژی آمریکایی، هر چه که باشد، از حالت تعلیق خارج خواهند شد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا دپارتمان بازرگانی آمریکا، حق داشت چنین تصمیمی بگیرد و آینده‌ی این تصمیم و توافق با ZTE چه خواهد بود؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.