گوگل کروم رم بیشتری مصرف می‌کند - تکفارس 
گوگل کروم رم بیشتری مصرف می‌کند - تکفارس 

گوگل کروم رم بیشتری مصرف می‌کند

سید محمد معلمی
۲۴ تیر ۱۳۹۷ - 18:30
گوگل کروم رم بیشتری مصرف می‌کند - تکفارس 

در ماه ژانویه سال جاری میلادی، دو باگ بسیار خطرناک در دنیای تکنولوژی توجه همه را به خود جلب کردند. این دو باگ که Meltdown و Spectre نام داشتند، باعث افزایش تعداد حملات سایبری شدند و به همین دلیل شرکت‌های تولیدکننده CPU را به تکاپو انداختند تا راه‌حلی برای مقابله با آنها بیاندیشند.

با تکفارس همراه باشید تا راهکار گوگل کروم را برای مقابله با Meltdown و Spectre ببینید.

پس از آخرین آپدیت گوگل کروم، این مرورگر رم بیشتری مصرف می‌کند و در این میان، کاربران نمی‌توانند کار خاصی انجام دهند تا از رخ دادن این اتفاق جلوگیری نمایند.

شاید برخی از کاربران فکر کنند که افزایش مصرف رم به خاطر وجود یک باگ است ولی واقعیت چیز دیگری می‌باشد. افزایش مصرف رم در گوگل کروم به خاطر اضافه شدن یک ویژگی جدید در نسخه ۶۷ این مرورگر است که کارایی زیادی دارد.

آیا گوگل کروم واقعاً رم زیادی مصرف می‌کند؟

بسیاری از کاربران گوگل کروم شاید تا به حال متوجه شده باشند که این مرورگر رم بیشتری مصرف می‌کند و ممکن است نتیجه‌گیری کنند که این اتفاق سبب کاهش سرعت رایانه آنها خواهد شد. به هر حال، مصرف بالای رم در گوگل کروم همیشه یکی از ویژگی‌های آزار دهنده این مرورگر بوده است که به نظر می‌رسد در نسخه ۶۷ این قضیه خود را بیشتر نشان دهد.

البته پیش از این نیز گوگل اعتراف کرده بود که مرورگرش رم زیادی را اشغال می‌کند ولی در مورد نسخه ۶۷ این کمپانی اعلام کرده که دلیل این اتفاق، یک ویژگی کاربردی است.

ویژگی Site Isolation که پیش از این به صورت اختیاری می‌توانست توسط کاربران فعال یا غیرفعال شود، از نسخه ۶۷ به بعد، برای همگان به صورت پیش‌فرض روشن می‌باشد تا آنها را در برابر باگ‌هایی مانند Spectre و Meltdown ایمن کند.

گوگل کروم در مقابل Spectre و Meltdown

دو مشکلی که CPUها اخیراً با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، Spectre و Meltdown می‌باشند. این دو باگ که در ماه ژانویه کشف شدند، سبب ایجاد شوک به دنیای تکنولوژی گردیدند. این دو باگ باعث اختلال در کارکرد CPUها می‌شدند و از این طریق هکرها راحت‌تر می‌توانستند اطلاعات حساس را پس از بازدید کاربران از برخی سایت‌های ضعیف به سرقت ببرند.

حالا گوگل کروم برای اینکه کاربرانش را در مقابل این دو باگ ایمن کند، ویژگی Site Isolation را از نسخه ۶۳ به صورت اختیاری قرار داد ولی پس از اینکه شرایط کمی بحرانی‌تر شد، آن را از نسخه اخیر (ورژن ۶۷) به صورت پیش‌فرض برای همه فعال کرد.

این ویژگی باعث ثبات بیشتر مرورگر در مقابل باگ‌های قدرتمند و خطرناکی همچون Spectre و Meltdown می‌شود.

با فعالسازی ویژگی Site Isolation، فرآیند بررسی سایت‌هایی که در تب‌های جدیدی باز می‌شوند، به صورت کاملاً جداگانه زیر نظر گرفته می‌شود. این یعنی زمانی که کاربر یک سایت مخرب را مشاهده می‌کند، هکرها نمی‌توانند داده‌ها و اطلاعاتی که باز می‌شوند را مشاهده نمایند زیرا فرآیند دیگری هنگام باز کردن تب رخ می‌دهد.

ویژگی Site Isolation هم‌اکنون برای ۹۹ درصد کاربران گوگل کروم در ویندوز، مک، لینوکس و سیستم عامل کروم فعال است. واقعیت در مورد این قابلیت این است که این مرورگر ۱۰ تا ۱۳ درصد از رم را مصرف می‌کند بنابراین شاید برخی فکر کنند که این میزان از رم زیاد هم به چشم نمی‌آید ولی در واقع این ارقام برای یک مرورگر بسیار زیاد است.

در پایان، اگرچه Site Isolation سبب مصرف بیشتر رم و افزایش صدای فن لپ‌تاپ و رایانه خواهد شد، ولی کاربران را در مقابل حملات هکرها مقاوم می‌کند.

آیا به نظر شما، با افزایش مصرف رم توسط مرورگر گوگل کروم، تعداد کاربران این مرورگر افزایش خواهند یافت یا خیر؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.