همه آنچه باید در مورد مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ بدانید - تکفارس 
همه آنچه باید در مورد مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ بدانید - تکفارس 

همه آنچه باید در مورد مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ بدانید

سید محمد معلمی
۲۸ تیر ۱۳۹۷ - 10:00
همه آنچه باید در مورد مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ بدانید - تکفارس 

چند روز پیش خبر از ویژگی‌ها و امکانات احتمالی مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ دادیم و اعلام کردیم که این دستگاه نسبت به نمونه سال ۲۰۱۷ پیشرفت‌هایی خواهد داشت. حالا این دستگاه معرفی شده ولی سؤالی که ایجاد می‌شود این است که آیا امکانات گفته شده در نمونه سال ۲۰۱۸ وجود خواهند داشت یا خیر؟ با تکفارس همراه باشید تا پاسخ این را بخوانید.

حالا انتظارات برای مشاهده مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ به پایان رسیده و اگرچه برخی از امکانات این لپ‌تاپ نسبت به نمونه سال گذشته خود شباهت‌هایی دارد ولی می‌توانیم ادعا کنیم که دستگاه ۱۳ اینچی یکی از قدرتمندترین لپ‌تاپ‌هایی می‌باشد که اپل تا کنون تولید کرده است.

اپل در مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ بر خلاف نمونه‌های سال گذشته، پورت USB تایپ C را قرار داده است. همچنین، این کمپانی در دستگاه بدون صفحه نمایش لمسی نیز تغییری ایجاد نکرده تا آن را به عنوان یک نمونه لپ‌تاپ مقرون‌به‌صرفه به فروش برساند. به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید همه امکانات جدیدی که گفته می‌شود را در مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ ببینید، باید نمونه‌ای را برگزینید که دارای صفحه نمایش لمسی است.

از نظر بدنه، هم مک‌بوک پرو ۲۰۱۷ و هم مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ ضخامت یکسانی دارند به طوری که جنس آنها از آلومینیوم می‌باشد هرچند از نظر مشخصات فنی داخلی، نمونه جدیدتر دارای امکانات بیشتری است. در ادامه این امکانات را مشاهده کنید.

از نظر طراحی

از نظر طراحی، مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ تقریباً بدون تغییر باقیمانده است و اپل بیشتر سعی کرده تا یکی از مشکلات اساسی که در نمونه سالهای قبل باعث شکایت کاربرانش شده بود را برطرف نماید. این مشکل، صفحه کلید می‌باشد.

اگرچه مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ همان کیبورد نوع Butterfly اپل را در خود جای داده است، ولی این نمونه صفحه کلید در این لپ‌تاپ با بروزرسانی‌هایی همراه است. اپل ادعا می‌کند که دکمه‌های کیبورد وزن کمتری دارند. البته این کمپانی هیچ صحبت دیگری در مورد رفع مشکل چسبندگی دکمه‌ها نکرده است.

با خرید مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی با صفحه نمایش لمسی، مشخصات فنی فوق‌العاده‌ای در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. یکی از نکات قابل‌توجه در مورد این لپ‌تاپ، وجود حسگر اسکنر اثر انگشت می‌باشد. به علاوه، وجود پردازنده T2 اپل هم به خوبی در این دستگاه حس می‌شود که سبب ارتقا امنیت آن خواهد شد. این پردازنده دارای کنترل‌کننده‌های مدیریتی سیستم می‌باشد که با استفاده از آن می‌توانید فایلهای خود را رمزگذاری نمایید. لازم به ذکر است که اپل قصد دارد از این پردازنده در دیگر محصولاتش نیز بهره ببرد.

یکی از ویژگیهای جدیدی که در مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ با وجود پردازنده T2 اپل مشاهده می‌شود، این است که دستیار هوشمند اپل، Siri، را می‌توانید تنها با صدا کردن اجرا نمایید و دیگر هیچ نیازی به فشردن دکمه خاصی نخواهد بود.

همه آنچه باید در مورد مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ بدانید - تکفارس 

از نظر عملکرد

مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ با صفحه نمایش لمسی، به خاطر پردازنده نسل ۸ اینتل، عملکرد سریعی خواهد داشت. پردازنده این دستگاه در ابتدا چهار هسته‌ای و با سرعت ۲٫۳ گیگاهرتزی و از نوع Core i5 خواهد بود که می‌توان آن را به پردازنده نسل هشت اینتل با سرعت ۲٫۷ گیگاهرتزی و از نوع Core i7 ارتقا داد.

اگرچه مک‌بوک پرو ۲۰۱۷ دارای پردازنده دو هسته‌ای بود، ولی اپل ادعا می‌کند که مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ به خاطر وجود پردازنده چهار هسته‌ای، در اجرای بسیاری از برنامه‌ها هیچ مشکلی نخواهد داشت. ضمن اینکه علاقه‌مندان می‌توانند نمونه‌ای از مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ را انتخاب نمایند که دارای حافظه داخلی ۲ ترابایت SSD می‌باشد.

عملکرد گرافیکی مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ نیز پیشرفته‌تر شده است. به جای کارت گرافیک Iris Plus Graphics 640 اینتل که در نمونه سال

گذشته وجود داشت، در لپ‌تاپ سال ۲۰۱۸، کارت گرافیک Iris Plus Graphics 655 اینتل را مشاهده خواهیم کرد. ضمن اینکه با توجه به GPU آپدیت شده، ویدیو مموری ۱۲۸ مگابایتی در مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ وجود دارد تا عملکرد این لپ‌تاپ از این نظر نیز بهتر شود.

باز هم اگر فکر می‌کنید GPU مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ برای انجام کارهایتان کافی نیست، می‌توانید یک GPU الکترونیکی را از پورت Thunderbolt 3 این لپ‌تاپ متصل کنید تا عملکرد گرافیکی آن بهبود یابد.

از نظر صفحه نمایش

اگرچه صفحه نمایش رتینا هم در مک‌بوک پرو ۲۰۱۷ وجود داشته و هم در مک‌بوک پرو ۲۰۱۸، و به علاوه، رزولوشن هر دو لپ‌تاپ ۱۶۰۰*۲۵۶۰ پیکسل می‌باشد، ولی اپل به محصول سال ۲۰۱۸ خود تکنولوژی True Tone را افزوده است.

این تکنولوژی ابتدا در آیپد پرو مشاهده شد که سبب تنظیم روشنایی و رنگ صفحه نمایش بر اساس نور محیط می‌گشت. حالا این کمپانی مدعی است که True Tone در مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ نمای طبیعی‌تری به کاربر ارائه خواهد کرد که البته هنوز جزئیات بیشتری از آن منتشر نشده است.

همه آنچه باید در مورد مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ بدانید - تکفارس 

از نظر حمل‌ونقل

اپل مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ را به یک صفحه نمایش لمسی و بزرگتر مجهز کرده است. ضمن اینکه باتری آن نیز به جای قدرت ۴۲٫۹ واتی، حدود ۵۴٫۵ وات قدرت خواهد داشت.

البته اگرچه ظرفیت باتری افزایش و پردازنده نیز ارتقا یافته، ولی اپل عنوان کرده که عمر باتری تغییری نداشته است. این شرکت ادعا می‌کند که مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ می‌تواند تا ۱۰ ساعت به کاربر خدماتی نظیر وب گردی را بدهد.

البته باید در این مورد آزمایش‌های بیشتری انجام شود تا ببینیم آیا پردازنده‌ای که اپل در مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ قرار داده با باتری آن هماهنگ است یا خیر.

لازم به ذکر است که هر دو نمونه مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷، حدود ۱٫۳ کیلوگرم وزن دارند.

از نظر تعداد پورت‌ها

تعداد پورت‌ها تنها فاکتوری است که میان نمونه مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ برابر است به طوری که این لپ‌تاپ‌ها دارای ۴ پورت Thunderbolt 3 و USB تایپ C می‌باشند.

اگرچه اپل پیش از این اعلام کرده بود که برای پیشرفته‌تر کردن مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ فقط از پورت‌های USB تایپ C بهره می‌برد، ولی با وجود پورت Thunderbolt 3، حداقل می‌توان دانگل‌ها و آداپتورهای بیشتری به دستگاه متصل نمود.

همه آنچه باید در مورد مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ بدانید - تکفارس 

برای مثال،‌ اگر از یک آیفون استفاده می‌کنید، یا به آداپتور نیاز دارید و تا از USB نوع Lighting بهره ببرید و یا باید از مبدل استفاده نمایید تا کابل Lighting شما را به USB تایپ C تبدیل کند و دیگر از آداپتور استفاده نکنید.

علی رغم محبوبیت روزافزون پورت USB تایپ C ولی اپل در مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ امکان اتصال GPU الکترونیکی Black Magic را فراهم کرده است تا اگر چنانچه کارت گرافیک فعلی این لپ‌تاپ برای انجام کارها کافی نبود، بتوان عملکرد دستگاه را بهبود بخشید.

از نظر تعداد در بازار و قیمت

از آنجایی که اپل فقط مک‌بوک پرو دارای صفحه نمایش لمسی را برای سال ۲۰۱۸ ارتقا داده، ممکن است بتوانید نسخه معمولی این لپ‌تاپ که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد را با کمی تخفیف خریداری نمایید البته در صورتی که به نمونه پیشرفته‌تر و امکانات آن نیازی ندارید.

نمونه مربوط به سال ۲۰۱۸، با قیمت پایه ۱۸۰۰ دلار فروخته خواهد شد یعنی دقیقاً همان قیمتی که مک‌بوک پرو ۲۰۱۷ وارد بازار شد. البته اگر بخواهید از تمام امکانات سفارشی مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ استفاده نمایید، ممکن است قیمت این لپ‌تاپ تا ۳۷۰۰ دلار نیز افزایش یابد.

با ایجاد پیشرفت در خط تولید مک‌بوک پرو، اپل توانسته بروزترین لپ‌تاپ تاریخ خود را تولید کند.

پردازنده چهار هسته‌ای اینتل سبب خواهد شد تا رقابت با دیگر لپ‌تاپ‌هایی که دارای ویندوز ۱۰ می‌باشند جذاب‌تر شود. البته برای کسانی که همیشه سیستم عامل مک را به ویندوز ترجیح داده‌اند، مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ و دیگر محصولات اپل ارجعیت دارند.

با معرفی دستگاهی که عملکرد آن تا ۲ برابر بهبود یافته ولی عمر باتری آن تغییری نکرده، لپ‌تاپ ۱۳ اینچی اپل قدرت حیرت‌انگیزی خواهد داشت.

اگرچه از نظر طراحی نمی‌توان تفاوتی میان نمونه امسالی و نمونه پارسالی مشاهده کرد، ولی از نظر مشخصات فنی داخلی به خوبی متوجه ارتقا سخت‌افزار حین اجرا برنامه‌ها خواهید بود. به خصوص یکی از بزرگترین مشکلات مک‌بوک‌ها یعنی صفحه کلیدها نیز در مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ کاملاً برطرف شده است. به علاوه، امکان اجرا دستیار هوشمند اپل به نام Siri فقط با صدا کردن آن نیز سبب خواهد شد تا بتوانیم مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ را یک لپ‌تاپ همه چیز تمام بدانیم.

از نظر شما، مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ با مک‌بوک پرو ۲۰۱۷ چه تفاوتی خواهد داشت و اگر شما بخواهید از میان دو لپ‌تاپ قدرتمند دو سیستم عامل ویندوز و مک یکی را انتخاب کنید، کدام یک را برمی‌گزینید؟ نظرات خود را با دیگران در انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید