جهان ۵G نزدیک‎تر از آن چیزی است که فکر می‎کنید. زندگی با آن چگونه خواهد بود؟ - تکفارس 
جهان ۵G نزدیک‎تر از آن چیزی است که فکر می‎کنید. زندگی با آن چگونه خواهد بود؟ - تکفارس 

جهان ۵G نزدیک‎تر از آن چیزی است که فکر می‎کنید. زندگی با آن چگونه خواهد بود؟

پوریا اسدی
۲۸ تیر ۱۳۹۷ - 18:30
جهان ۵G نزدیک‎تر از آن چیزی است که فکر می‎کنید. زندگی با آن چگونه خواهد بود؟ - تکفارس 

معرفی

تکنولوژی ۵G قصد دارد زندگی ما را تغییر دهد به طوری که حتی نمی‌توانیم در این نقطه آن را تصور کنیم. برآوردهای فعلی حاکی از آن است که بین سال‌های ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۳۵، پیاده سازی ۵G، تنها به تولید ناخالص داخلی واقعی در جهان، معادل اقتصاد اندازه هند کمک خواهد کرد و در سال ۲۰۳۵، ارزش ۵G از ۲۲ میلیون شغل در سراسر جهان حمایت خواهد کرد و تولید اقتصادی را ۱۲٫۳ تریلیون دلار افزایش خواهد داد. بنابراین، بله، ۵G یک تکنولوژی بسیار بزرگ است، و همه از اپراتور‌ها گرفته تا سازندگان دستگاه‌هی مختلف علاقه مند به سوار شدن برقطار ۵G  در نزدیک ترین زمان ممکن هستند.

در ابتدا قرار بود تا ۵G تا سال ۲۰۲۰ در اختیار عموم قرار نگیرد، اما شرکت‌هایی که فن آوری‌های ۵G را توسعه می‌دهند تصمیم گرفتند که تاریخ دسترسی را به جلو بکشند و ما می‌توانیم نتیجه ی تلاش‌هایشان را در سال ۲۰۱۹ ببینیم. اخیرا ما درباره شرکت‌های مخابراتی اعلام کردیم که در حال آزمایش تکنولوژی ۵G هستند. در انگلستان، Vodafone و EE اعلام کرده‌اند که قصد دارند در شهرهای بریتانیا ۵G را امتحان کنند. و در طرف دیگر ماجرا، Verizon، AT&T، T-Mobile و Sprint مشتاقانه در حال برنامه‌ریزی برای آن هستند. در همین حال، تولیید کنندگان با عرضه‌ی اولین گوشی‌های ۵G  در سال ۲۰۱۹ به این مسیر می‌پیوندند.

جهان ۵G نزدیک‎تر از آن چیزی است که فکر می‎کنید. زندگی با آن چگونه خواهد بود؟ - تکفارس  جهان ۵G نزدیک‎تر از آن چیزی است که فکر می‎کنید. زندگی با آن چگونه خواهد بود؟ - تکفارس 

بنابراین با توجه به تمام هیجان‌ها و صحبت‌ها در مورد ۵G، ما فکر کردیم که ایده‌ی خوبی است که به شما اتفاقاتی را که ممکن است چند سال آینده روی دهد را نشان دهیم و به معرفی فناوری‌های اصلی که این امر را ممکن می‌سازد، بپردازیم. در نوشتن این مقاله، ما با شرکت های زیادی مشورت کردیم که البته داده‌های بسیاری را از کوالکام که در خط مقدم توسعه ۵G است و مودم جدید X20  آن قابلیت‌های ۵G را به گوشی‌ها در سال ۲۰۱۹ می‌آورد ، بدست آوردیم. ما امیدواریم که این تکنولوژی‌های ارائه شده به شیوه‌ی  قابل درک برای شما باشد.

یک روز از زندگی آینده

جهان ۵G نزدیک‎تر از آن چیزی است که فکر می‎کنید. زندگی با آن چگونه خواهد بود؟ - تکفارس 

زنگ هشدار شما مانند همیشه در صبح به صدا در می‌آید. اما این زنگ هشدار باعث می‌شود که کتری آب جوش روشن شود و کارهای روزانه‌ی شما به حرکت درآید. همه چیز به سرعت در حال وصل شدن به یکدگر است. بعضی چیزها خیلی تغییر نخواهند کرد، اما هنگامی‌که خانه و محدوده شبکه وای‌فای خود را ترک می‌کنید، همه چیز به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود. همه چیز از دانلود فیلم‌ها در کسری از ثانیه گرفته تا فعال کردن موج بعدی شهرهای هوشمند، با ۵G در دسترس خواهد بود. چیزها کارآمدتر، سریعتر و جالب‌تر خواهند بود. ۵G به عنوان یک رابط عمل می‌کند که همه چیز در زندگی ما را به هم متصل می‌کند.

برای اینکه همه چیز سریع‌تر و کارآمدتر باشد، کوالکام  در حال توسعه طول موج‌های مبتنی بر OFDM به عنوان بخشی از ۵G NR (New Radio) است که موجب اتصال داده‌های تخصصی بر اساس دستگاه می‌شود. بنابراین، یک دستگاه اینترنت چیزها طول موج بهینه تری را خواهد داشت، که متفاوت از طول موج یک گوشی است و به آن امکان می‌دهد که کارایی بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، داشتن دستگاه‌هایی که در سراسر طول موج‌های مختلف کار می‌کنند، همه چیز را سریع‌تر می‌کنند. در حال حاضر، باند‌هایی که ما برای داده‌های تلفن همراه استفاده می‌کنیم بسیار شلوغ هستند و شلوغ‌تر هم خواهند شد. هرچه دستگاه‌های بیشتری سعی در استفاده از شبکه کند، به همان اندازه سرعت کمتری در اختیار افراد خواهد بود. ۵G قصد دارد آن را تغییر دهد.

استفاده از انعطاف پذیری ۵G NR

جهان ۵G نزدیک‎تر از آن چیزی است که فکر می‎کنید. زندگی با آن چگونه خواهد بود؟ - تکفارس 

در حال ترک خانه برای رفت و آمد روزانه خود هستید که یک ماشین در حال حرکت جلوی شما را سد می‌کند آن هم به صورت خودران. شما احتمالا با وسایل نقلیه خودران احساس راحتی بیشتری خواهید کرد، زیرا با استفاده از فناوری‌های ۵G، می‌دانید که وسیله نقلیه شما با وسایل نقلیه دیگر در جاده‌ها ارتباط برقرار خواهد کرد تا از تصادف جلوگیری شود. ماشین شما قادر خواهد بود تا با تکنولوژی جدیدی که امکان سنجش عدم وجود  دید را دارد، اطراف گوشه‌ها را ببیند. خودرو متوجه می‌شود که چند مایل جلوتر از آن یک انسداد وجود دارد و به صورت خودکار مسیر را تغییر می‌دهد تا از آن جلوگیری کند. ممکن است نگران باشید که در حالی که شما مشغول استفاده از اینترنت هستید، اتصال شما به شبکه ممکن است با اتصال ماشین تداخل پیدا کند، مانند همان چیزی که در مورد هواپیماها هشدار داده می‌شود، اما نگران نباشید.

V2X شامل انواع مختلف مسیرهای ارتباطی است که برای ایمن بودن اتوموبیل‌های خودران و حمل و نقل سریع‌تر و کارآمد‌تر به کار گرفته می‌شود. ارتباطات V2V (وسیله نقلیه به وسیله نقلیه) به وسایل نقلیه اجازه می‌دهد تا از موقعیت جغرافیایی آنها در رابطه با سایر اتوموبیل‌ها مطلع شود. این ارتباطات بلادرنگ به وسایل نقلیه اجازه می‌دهد تا قادر به دیدن گوشه‌ها باشند آنها بوسیله ی دیدن فیلم‌های زنده از دوربین‌های وسیله نقلیه همجوار قادر به انجام این کار خواهند بودد. V2P (وسیله ی نقلیه به فرد) به وسایل نقلیه اجازه خواهد داد تا بدانند چگونه ما در حال حرکت هستیم، به طوری که آنها می‌توانند در صورتی که عابر پیاده قصد قدم گذاشتن به جاده را داشته باشد متوجه آن شود.

جهان ۵G نزدیک‎تر از آن چیزی است که فکر می‎کنید. زندگی با آن چگونه خواهد بود؟ - تکفارس 

برخلاف حالا، زمانی که دستگاه‌ها باید برای بارگیری داده‌ها منتظر بمانند، با استانداردهای ۵G، وسایل نقلیه خودران در یک سطح بالاتر قرار خواهند گرفت. وسایل نقلیه باید داده‌های خود را به صورت بلادرنگ دریافت کنند و جایی برای هیچ گونه خطا وجود ندارد. با توجه به ماهیت حیاتی ارتباطات V2X، یک تکنولوژی ۵G مخصوص استفاده در مواردی مانند اتوموبیل‌های خودران و هواپیماهای بدون سرنشین به نام uRLLC ایجاد شده است که ارتباطی فوق العاده قابل اطمینان با زمان تاخیر حداقلی را شامل می‌شود. این سطح ارتباطی بالاتر، تضمین می‌کند که دستگاه‌هایی که بیشترین نیاز را دارند – وسایل نقلیه خودران، هواپیماهای بدون سرنشین و غیره – آن را در اختیار داشته باشند.

اما همچنین نباید نگران باشد که شما ممکن است محتوای خود را با سرعت دریافت نکنید؛ در ۵G تاخیر فوق العاده کم است. در واقع، کوالکام آن را به سرعت فیبر نوری تشبیه می‌کند. ما می‌توانیم با در نظر گرفتن فایل مورد نظر شما درباره‌ی زمان تأخیر صحبت کنیم. هنگامی‌که روی نماد کوچکی برای بارگیری فایل از فضای ابری ضربه بزنید، دستگاه شما یک درخواست را ایجاد می‌کند. این درخواست باید به صف سایر درخواست‌های دانلود بپیوندد. مدت زمان بین درخواست فایل و زمانی که در واقع شروع به دانلود می‌کند را تاخیر می‌گویند. با ۵G، چیزی به اسم تاخیر وجود نخواهد داشت. شبکه جدید دارای یک ظرفیت عظیم است، بنابراین اطلاعات نامحدود می‌تواند حالت نرم جدید باشد.

با وجود بیشترین تلاش خودور، ممکن است شما ترافیک را تجربه کنید. با آهی از سر غضب، حداقل شما هم اکنون ژمان آن را دارید تا به کارهایتان رسیدگی کنید. شما تبلت همیشه متصل همراه خود را از کیف‌تان بیرون می‌آورید و نرم‌افزار ویرایش ویدیو را که برای ویرایش یک فیلم در کمپین بازاریابی جدید استفاده می‌کنید را باز می‌کنید. مشکلی که شما عادت داشتید با آن مواجه شوید – یعنی تبلت که قادر به انجام این کار سنگین ویرایش نیست – حالا چیزی در گذشته است. در جهان ۵G، پردازنده شما می‌تواند به شبکه متصل شود و زمانی که نیاز به قدرت پردازش بیشتر دارید از فضای ابری کمک بگیرد. زمان تاخیر کم، واقعیت محاسبات ابری بلادرنگ را امکان پذیر می‌کند.

شما در محل کار و به ملاقات با  تیم شرکتی در فرانکفورت آلمان می‌روید( مثلا شما در سان فرانسیسکو هستید). این شرکت آماده راه‌اندازی یک محصول جدید است و آنها اخرین مدل آن را در دست دارند. شما و هم تیمی‌هایتان هدست‌های واقعیت مجازی را روی سر خود قرار می‌دهید و در حالار همه شما در برلین با هم به صورت بلادرنگ هستید و همه می‌توانید محصول جدید را از نزدیک ببینید. تمام اینها را شما قبلا می‌توانستید انجام دهید، اما سرعت آن کم بوده و کیفیت آن جالب به نظر نمی‌رسید. در حال حاضر، همه چیز سریع است.

جهان ۵G نزدیک‎تر از آن چیزی است که فکر می‎کنید. زندگی با آن چگونه خواهد بود؟ - تکفارس 

کارخانه‌ای هم که محصول جدید شرکت شما را تولید می‌کند قادر به اجرای کارآمدتری خواهد بود، زیرا هر دستگاه و فرآیند به صورت بلادرنگ نظارت خواهد شد و همه آنها به یک شبکه خصوصی LTE متصل می‌شوند. ۵G NR به دستگاه‌های اینترنت چیزها اجازه می‌دهد تا با طیف وسیعی از فرکانس‌ها، با صرفه جویی در مصرف انرژی در حین ارتباط موثر، ارتباط برقرار کنند. این فناوری‌های جدید زندگی همه را بهبود خواهند بخشید. این که شما در شهر یا در مناطق روستایی زندگی می‌کنید، چیز جالب در مورد ۵G این است که فوق العاده متنوع است. این فناوری‌ها کارایی متنوعی دارد. کشاورز می‌تواند محصولات کشاورزی خود را با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین نظارت کنند و داده‌های بلادرنگ مربوط به سلامت محصولات را به دست بیاورند. یک شرکت توزیع‌کننده‌ی محصول می‌تواند کامیون‌های موجود در ناوگان خود را کنترل کرده تا اطمینان حاصل کند که همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود.

در پایان

واضح است که ۵G در طول چند دهه‌ی آینده زندگی ما را به نحو عمیقی تحت تاثیر قرار می‌دهد. و هیچکس، از جمله کوالکام، مطمئن نیست که چه نوآوری‌های جدیدی، از واقعیت جدیدی که ۵G به ما می‌دهد، متولد خواهد شد. ما شکی نداریم که چیزی جدید و هیجان انگیز خواهد بود که در پس پرده منتظر بوده تا فناوری مناسب در دسترس قرار گیرد و زنگی ما را تغییر دهد.

در ذهن داشته باشید که فناوری‌های موجود در این مقاله، به سرعت و به درستی در دسترس نخواهد بود. چیزهایی مانند وسایل نقلیه خودران که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، هنوز راه زیادی پیش رو دارند. برآورد شده است که ما تا سال ۲۰۳۵ در زمینه استفاده از فناوری‌های ۵G در سراسر جهان هزینه‌های بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار در هر سال را هزینه ‌کنیم. از آنجایی که می‌توان گفت، شهرهای بزرگ برای اولین بار شروع به ارتقاء می‌کنند، پس از آن همه چیز شروع به پیروی خواهد کرد. این یک آینده شگفت انگیز است و ما نمی‌توانیم منتظر آنچه در فروشگاه برای ما باشد.

آیا شبکه‌ی ۵G  واقعا زندگی ما را دگرگون خواهد کرد؟ شما چه فکر می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید