رونمایی از قدرت مطلق msi - تکفارس 
رونمایی از قدرت مطلق msi - تکفارس 

رونمایی از قدرت مطلق msi

میلاد کرمانشاهی
۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - 20:53
رونمایی از قدرت مطلق msi - تکفارس 

با این که msi ید طولایی در زمینه مادربردهای خاص اورکلاکینگ ندارد، ولی از نسل پیشین با طراحی و ثبت دو برند تولیدی MPower و XPower گام بلندی در این عرصه برداشت و نشان داد که می تواند بین کارایی و زیبایی تعادل مطلوبی ایجاد کند. عرضه پردازنده های نسل چهارم اینتل با اسم رمز Haswell بهانه ای شد تا msi بتواند به این دو سری رونق بیشتری بدهد و اورکلاکرهای بیشتری را به سوی خود جلب کند. چندی پس از معرفی پردازنده های Haswell و چیپست Intel Z87 Express، شرکت msi دو مادربرد قدرتمند Z87 MPower و Z87 MPower MAX را طراحی و معرفی کرد. این دو مدل از همان ابتدا با طراحی خاص (استایل کارت گرافیک های Lightning این شرکت) و قابلیت های اورکلاکینگ فراوان و مدار رگولاتور قدرتمند همگان را متقاعد کردند که msi نه تنها می تواند مادربرد خاص تولید کند بلکه می تواند آن را بسط دهد. ولی چند وقت پیش با معرفی مدل Z87 XPower تمامی معادلات ما بهم خورد و دریافتیم که به واژه افسانه کاملا نزدیک شده ایم.

a1

a2

برد اختصاصی و اغواگر Z87 XPower که در ابعاد XL-ATX (ابعاد ۳۴۵ در ۲۶۴ میلی متر) مادربردی بزرگ است که همه ی آن چه msi تا کنون به آن دست پیدا کرده است را در اختیار شما قرار خواهد داد. XPower یکی از عالی ترین گزینه ها برای اورکلاک پردازنده مرکزی و کارت گرافیک محسوب می شود. XPower برق مورد نیاز پردازنده را از طریق مدار رگولاتور عظیم الجثه ۳۲ فازی با دو اتصال ۸ پینی EPS و برق مورد نیاز سایر قطعات رااز طریق اتصال عمومی ۲۴ پینی ATX و اتصال جانبی ۶ پینی PCIe (برای اعمال برق بیشتر روی کارت گرافیک جها اورکلاک) تامین می کند. سوکت پردازنده چهار اسلات DDR3 DIMM را با حداکثر ظرفیت و فرکانس ۶۴ گیگابایت در مثبت ۳۰۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می کند. چیپ الحاقی PLX PEX8747 که در این مادربرد جاسازی شده است امکان استفاده از چهار کارت گرافیک به صورت همزمان را فراهم می کند. XPower مجهز به ۵ اسلات گرافیکی نسل سوم (PCIe 3.0) می باشد که در حالت SLI/Crossfire دو راهی پهنای باند x16/x16 و در حالت چهار راهی همگی پهنای باند x8 را ارائه می کنند. دومین اسلات PCIe 3.0 نیز مختص افرادی است که از یک کارت گرافیک استفاده می کنند. این اسلات مستقیما به پردازنده وصل شده است و استفاده از آن چیپ ست چند گرافیکی را غیرفعال خواهد کرد بنابراین فقط موقعی از آن استفاده کنید که یک کارت گرافیک دارید. دو اسلات PCIe 2.0 x1 فاصله لازم را بین اسلات های گرافیکی ایجاد کرده و مستقیما از طریق چیپست مرکزی کنترل می شوند. علاوه بر پشتیبانی SLI و Crossfire X چهار مسیره، مادربرد قابلیت Lucid Virtu MVP 2.0 را نیز پشتیبانی کرده و نرم افزار آن را با خود دارد.

a3

a4

در زمینه اتصالات ذخیره سازی چیپست Z87 به تنهایی شش پورت SATA 6 Gb/s در اختیار ما قرار می دهد که یکی از آن ها میتواند به اتصال mSATA 6 Gb/s تبدیل شود. کنترلر کمکی ASMedia ASM1061 نیز چهار اتصال دیگر SATA 6 Gb/s به مادربرد اضافه کرده است و در مجموع مادربرد ۱۰ اتصال SATA 6 Gb/s دارد.  تمامی چهار پورت USB 3.0 که توسط چیپست مرکزی پشتیبانی می شود در پنل پشتی قرار گرفته است. علاوه بر این چهار پورت، چهار پورت USB 3.0 دیگر نیز توسط یک جفت کنترلر ASMedia ASM1074 به پنل خروجی اضافه شده است. هم چنین دو پورت USB 2.0/1.1 نیز در این قسمت گنجانده شده است و ۶ پورت USB 2.0 دیگر نیز توسط هدرها پشتیبانی می شود. اتصال صدای ۸ کاناله HD نیز برای مادربرد در نظر گرفته شده است که توسط چیپست Realtek ALC1150 CODEC مدیریت می شود (برای چنین مادربردی کمی معمولی به نظر می رسد!). با نرم افزار Sound Blaster X-Fi MB3 نیز می توانید صدای بهتری را تجربه کنید. بقیه اتصالات شامل اتصال ۸۰۲٫۱۱ b/g/n WLAN، بلوتوث ۴٫۰ و پورت شبکه Gigabit Ethernet که توسط کنترلر Killer E2205 مدیریت می شود. اتصال نمایشی نیز شامل دو پورت HDMI و پورت DisplayPort می باشد. این مادربرد درمان حتی با در نظر نگرفتن مدار VRM، درمانی قطعی برای مجنونان اورکلاک می باشد! نقاط کنترل ولتاژ، قابلیت OC Genie (که پردازنده را به طور خودکار اورکلاک می کند.)، BIOS کمکی (اضافی) به همراه دکمه اختصاصی BIOS، قابلیت PCIe Ceasefire و PCIe Power Boost همه و همه دست به دست هم داده اند تا msi به آن دقرت مطلقی که در نظر داشت نزدیک شود. msi هنوز قیمت شاهکار زرد خود را اعلام نکرده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید