اولین بنچمارک Snapdragon 800 - تکفارس 
اولین بنچمارک Snapdragon 800 - تکفارس 

اولین بنچمارک Snapdragon 800

میلاد کرمانشاهی
۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - 20:01
اولین بنچمارک Snapdragon 800 - تکفارس 

اولین بنچمارک Snapdragon 800

 اولین بنچمارک از پردازشگر مورد انتظار کوالکام (Qualcomm) موسوم به Snapdragon 800 شب گذشته سراسر فضای مجازی را پر کرد. این اتفاق در حال افتاد که عده زیادی از وب سایت های مختلف برای تست کردن و تماشا (!) در سالن واقع در شهر سانفرانسیسکو حضور داشتند. هر چند برای دیدن کارایی و قدرت پردازشی واقعی این چیپست باید هنوز هم صبر کرد، ولی بنچمارک های اولیه از وبسایت های همانند Anandtech گواه همه فن حریف بودن Snapdragon 800 می باشد.

اولین بنچمارک Snapdragon 800

کوالکام برای اولین بار از دو مدل پردازشگر ۶۰۰ و ۸۰۰ در نمایشگاه CES 2013 ماه ژانویه رونمایی کرد. ولی هنگامی که مدل های قبلی در حال حاضر بر روی گوشی های آندرویدی قدرتمند حضور دارند، باید کمی دیرتر شاهد عرضه Snapdragon 800 در بازار باشیم. مدل ۸۰۰ پرچمدار پردازنده های SoC (سیستم روی چیپ) کوالکام می باشد. این مدل دربردارنده چهار هسته پردازشی Krait 400 با فرکانس کاری ۲.۳ گیگاهرتز، پردازشگر گرافیکی Adreno 330، چیپ درون ساخت پشتیبانی از ۴G LTE و نسل ac فناوری وای-فای (۸۰۲.۱۱ ac) می باشد.

آخرین پردازنده شرکت کوالکام پا به پای چیپست Cortex A15 که در پردازنده هایی همچون Samsung Exynos 5 و NVIDIA Tegra 4 به کار رفته است، پیش می رود. ۸۰۰ هم چنین پردازش قوی تری نسبت به مدل ۶۰۰ ارائه می دهد (که بدیهی است!). ولی آن چه که توجه ما را بسیار به خود جلب کرد توانمندی فوق العاده Snapdragon 800 در پردازش گرافیکی می باشد که تقریبا دوبرابر بهتر از قدرتمندترین رقبای خود عمل می کند. نمرات ۳DMark زیر گواه این ماجراست!

اولین بنچمارک Snapdragon 800

 

متاسفانه ۳DMark قابل استفاده بر روی iOS نیست در نتیجه گوشی iPhone در این لیست حضور ندارد. این ابزار بنچمارک فقط قابل استفاده بر روی پردازشگرهای با معماری ARM و سیستم عامل آندروید می باشد. برای همین از GLBenchmark برای وارد کردن اپل به قشیه استفاده کردیم! آن طور که GLBenchmark نشان می دهد iPhone 5 و iPad 4 پردازش گرافیکی بسیار مطلوبی دارند و در ابتدای نمودار قرار می گیرند ولی با این حال پردازشگر گرافیکی Adreno 330 در تمام زمینه ها علی الخصوص بازیهای با گرافیک سنگین تمام رقبا را از پیش رو بر می دارد.

اولین بنچمارک Snapdragon 800

متاسفانه هیچ دموی کارکردی (Power Demo) وجود نداشت که بتوانیم از روی آن عمر باتری آن را حدس بزنیم. آن چه مهم است گفته ی کوالکام راجع به Snapdragon 600 می باشد که به بهترین تراشه های ۲۸ نانومتری TSMC مجهز است و نسبت به Snapdragon 800 آنقدرها هم ضعیف نخواهد بود. ابزارهای موبایل مجهز به Snapdragon 800 شامل موبایل ها و تبلت ها احتمالا در اواخر سال جاری عرضه خواهند شد و با قیمت مناسب خود از شانس بیشتری نسبت به ابزارهای Tegra 4 و Apple A6X برخوردار خواهند بود. همه چیز راجع به اسمارتفون ها نسل بعد عالی به نظر می رسد به خصوص اگر شما هم طرفدار بازی روی موبایل باشید.

Anandtech حتی پا را از قلمرو اسمارتفون ها فراتر گذاشت و Snapdragon 800 را پا پردازنده های رده پایین دسکتاپی مقایسه کرد. نتیجه ی بدست آمده هر چند Adreno 330 را پایین تر از Intel HD 4000 و Radeon HD 8330D نشان می دهد ولی فراموش نکنیم که مصرف برق Snapdragon 800 بسیار کمتر است.

نمودار های زیر نتایج تست فیزیک و Ice Storm نرم افزار ۳DMark را نمایش می دهند.

اولین بنچمارک Snapdragon 800

اولین بنچمارک Snapdragon 800

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید