بررسی اختصاصی Gainward GTX 760 Phantom - تکفارس 
بررسی اختصاصی Gainward GTX 760 Phantom - تکفارس 

بررسی اختصاصی Gainward GTX 760 Phantom

میلاد کرمانشاهی
۵ تیر ۱۳۹۲ - 20:33
بررسی اختصاصی Gainward GTX 760 Phantom - تکفارس 

شرکت انویدیا این هفته با عرضه رسمی GeForce GTX 760 خانواده GTX 700 را کامل خواهد کرد (البته ممکن است مدل های دیگری در راه باشد.) GTX 760 کارت Mainstream واقعی این نسل محسوب می شود و با قیمت خوب خود از کارت های گران قیمت GTX 780، GTX Titan و حتی GTX 770 چهارصد دلاری (که حتی نصف گیمرها حاضر به خریدش نیستند) یک سر و گردن بالاتر می ایستد. به عبارت دیگر GTX 760 با امکانات سخت افزاری مناسب در رده قیمتی خود یکی از بهترین (و شاید تنها انتخاب برتر) انتخاب های موجود برای کسانی است که به یک کارت گرافیک جدید نیاز دارند. سایر اعضای GTX 700، کارت های سنگینی به حساب می آیند، برای مثال GTX 770 که کارایی به مراتب برتر از GTX 680 با ۱۰۰ دلار قیمت پایین تر ارائه می دهد. به عقیده ما GTX 760 که قیمتی مشابه با HD 7870 دارد کارایی در حد و اندازه های HD 7950 (و حتی بهتر!) ارائه می دهد و آن را به بهترین انتخاب برای خریداران کارت های میان-قیمت تبدیل می کند. همانند GTX 670، GTX 680، GTX 770 و GTX 660 Ti، این کارت بر پایه معماری GK104 ساخته شده است. در مقایسه با GTX 770 امکانات سخت افزاری GTX 760 به طور قابل توجهی پایین است ولی خبر خوش عدم حذف رابط عریض ۲۵۶-بیتی حافظه این کارت است که پهنای باند بالایی را اراده می کند.

بررسی اختصاصی Gainward GTX 760 Phantom

شرکت Gainward نیز جدیدترین کارت انویدیا را تحت برند Phantom با خنک کننده جدید و بسیار کارآمد و به صورت از پیش اورکلاک شده تولید و آماده عرضه کرده است. با این که هنوز موعد عرضه فرا نرسیده است اما وبسایت Techspot توانسته است به فانتوم دسترسی پیدا کند. این شما و این GTX 760 Phantom.

GTX 760 Phantom در جزئیات …

شرکت گینوارد همانند GTX 770، کارت GTX 760 را نیز وارد خانواده فانتوم خود کرده است. این مدل مجهز به PCB جدید و قدرتمند، اورکلاک کارخانه و خنک کننده غول پیکر سه اسلاتی (که نقطه قوت آن محسوب می شود) می باشد. همانند GTX 770، گینوارد GTX 760 را نیز نسل سوم خنک کننده فانتوم مجهز کرده است که به کاربر امکان جداکردن راحت فن ها را می دهد.

بررسی اختصاصی Gainward GTX 760 Phantom

فانتوم جدید با بدنه مستحکم خود و نویز کمتر، دمای کاری کمتری را تجربه می کند. خنک کننده سه اسلاتی این کارت شبیه هیچ یک از خنک کننده هایی که قبلا دیده ایم نمی باشد. این خنک کننده مجهز به ۴ لوله انتقال حرارت ۸ میلی متری بوده که گرما را مستقیما از چیپست به هیت سینک انتقال می دهند. گینوارد معتقد است خنک کننده فانتوم به GTX 760 اجازه می دهد تا ۱۶ درجه خنک تر از کارت مرجع فعالیت کند. عجیب ترین قسمت خنک کننده فن ها و به ویژه محل قرارگیری آن ها می باشد. فن ها به طور معمول در قسمت بالایی هیت سینک نصب می شوند ولی گینوارد با سنت شکنی نوآورانه خود دو عدد فن بی صدای ۸۰ میلی متری را درون هیت سینک قرار داده است! این فن ها هم چنین می توانند به راحتی از کارت جدا شوند. این فن ها مانند طرز قرار گیری هارد دیسک در کیس، داخل هیت سینک قرار گرفته اند. به این صورت که برای جا به جا کردن آن ها نیازی به باز و بسته کردن سیم . کارهایی از این قبیل نیست و فقط کافی است گیره بغلی مربوط به هر فن را گرفته و بیرون بکشید، همانند بیرون کشیدن هارد دیسک از محل قرار گیری خود.

بررسی اختصاصی Gainward GTX 760 Phantom

طول این هیت سینک ۲۱۰ میلی متر، عرض آن ۶۵ میلیمتر و بلندی آن ۱۵ میلی متر می باشد (در صورتی که طول برد اصلی فقط ۱۷۰ میلی متر است.). فن ها هوا را به داخل هیت سینک کشانده و مستقیما به سطح زیزین خود می دمند.  برخلاف GTX 770، این مدل به پخش کننده گرمای چیپ های حافظه مجهز نیست و سطح آن ها را خالی گذاشته است.

بررسی اختصاصی Gainward GTX 760 Phantom

GTX 760 شامل ۳ کلاستر پردازش گرافیکی، شش مجموعه واحد پردازشی استریم، ۱۱۵۲ هسته کودا، ۹۶ واحد پردازش بافت و ۳۲ واحد پردازش پیکسل می باشد. در مقایسه با نسل قبل GTX 760 از نظر سخت افزار بین GTX 660 و GTX 660 Ti قرار می گیرد ولی با این حال نه تنها از GTX 660 Ti سریعتر است بلکه پهنای باند بیشتری هم دارد (رابط ۲۵۶-بیتی در مقابل ۱۹۲-بیتی). در حالی که پهنای باند GTx 660 Ti در ۱۴۴٫۲ گیگابایت بر ثانیه محدود شده بود، GTX 760 پهنای باندی بالغ بر ۱۹۲٫۳ گیگابایت بر ثانیه ازائه می کند. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم به طور پیشفرض فرکانس GTx 760 بر روی ۹۸۰ مگاهرتز در حالت پایه و ۱۰۳۳ مگاهرتز در حالت بوست تنظیم شده است. این در حالی است که حافظه دو گیگابایتی آن در فرکانس کاری موثر ۶ گیگاهرتز فعالیت می کند. در مقابل GTX 660 Ti از فرکانس پایه ۹۱۵ مگاهرتزی و فرکانس بوست ۹۸۰ مگاهرتزی بهره می برد که مقدار پایین تری می باشد. با این حال فرکانس حافظه این دو مدل با یکدیگر تفاوتی ندارد.

بررسی اختصاصی Gainward GTX 760 Phantom

با این حال گینوارد با کمی شخصی سازی فرکانس پایه GTX 760 را به ۱۰۷۲ و فرکانس بوست آن را ۱۱۳۷ مگاهرتز افزایش داده است. این یعنی ۹ درصد سریعتر نسبت به کارت مرجع کع رقم قابل قبولی می باشد. با این حال فرکانس حافظه با ۳ درصد افزایش به ۶٫۲ گیگاهرتز ارتقا پیدا کرده است. بقیه امکانات فانتوم استاندارد بوده و شامل یک جفت اتصال SLI، دو اتصال ۶-پینی PCIe و پانل خروجی شامل HDMI، DisplayPort و دو اتصال DVI می باشد.

بررسی و تست کارایی

مطابق معمول برای اندازه گیری مقدار فریم ریت از برنامه Fraps استفاده کردیم. ما معمولا تست های خود را به مدت ۶۰ ثانیه به اجرا در می آوریم و این تست با گزارش مقدار فریم ریت به دست آمده پایان یافته و تست دیگری اغاز می شود. این خود روش جالبی می باشد چرا که نتایج آن به راحتی قابل درک است ولی با این حال همه ماجرا را نشان نمی دهد. هنگام تست باید زمان تاخیر تولید هر فریم به ثبت برسد تا از تناوب منظم آن اطمینان حاصل شود. علیرغم تعداد فریم های تولید شده در یک دقیقه، اگر کارت گرافیک نتواند فریم ها را در دوره تناوب مشخص تولید کند (به عبارتی در قسمتی از کار دچار تدخیر ناگهانی شده و سپس افزایش یابد) شاهد افت فریم و کند شدن ناگهانی بازی خواهیم بود. چیزی که آن را دیدم ولی کاملا درک نکردیم.

با فرض این که دو کارت گرافیک تعداد فریم های یکسانی در یک دقیقه پردازش می کنند، کارتی که دوره تناوب (تأخیر) کمتری داشته باشد پردازش روان تری ارائه می کند. این نکته بسیار مهمی است که باید هنگام خرید کارت به آن توجه کنید. به همین خاطر ما در تست خود زمان پردازش هر فریم را به میلی ثانیه بیان خواهیم کرد. برای انجام این کار از استاندارد درصد گیری ۹۹ درصدی زمان تأخیر (latency-focused 99th percentile metric) که ۹۹ درصد نتیجه بدست امده در X میلی ثانیه را ثبت می کند. رقم بدست امده هر چقدر کوچکتر باشد پردازش روان تر است. با حذف ۱ درصد از بالاترین حد نتیجه می توان تاثیر سوء کارکرد قطعات دیگر را حذف کرد. برای تست از سیستمی با مادربرد ASrock X79 Extreme11، پردازشگر Intel Core i7 3960X EE (در فرکانس ۳٫۳ گیگاهرتز)، ۱۶ گیگابایت رم G.Skill با فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز (زمان تاخیر ۲۰-۸-۸-۸) و منبع تغذیه ۱۲۵۰ واتی OCZ CX استفاده کردیم. سیستم عاملمان Windows 7 64-bit SP1 بود و در بخش درایور نیز از NVIDIA ForceWare 320.18 و AMD Catalyst 13.6 استفاده کردیم. در ادامه می توانید نتایج حاصل در چند بازی را مشاهده کنید.

بررسی اختصاصی Gainward GTX 760 Phantom
بررسی اختصاصی Gainward GTX 760 Phantom

بررسی اختصاصی Gainward GTX 760 Phantom
b4

b5
b6

a7
a8

a9
a10

a11
a12

a13
a14

a15
a16

a17
a18

a19
b20

تاثیر اورکلاک در کارایی

هر چند GTX 760 Phantom از پیش اورکلاک شده می باشد ولی تصمیم گرفتیم آن را بیشتر اورکلاک کنیم! در حقیقت برای آن که بفمیم در حالت عادی تا چه حد می توان فرکانس پایه را افزایش داد. در این قسمت توانستیم فرکانس پایه را با افزایش ۵ درصدی به ۱۱۲۲ مگاهرتز برسانیم. فرکانس حافظه نیز با همین درصد افزایش به ۶۲۸۰ مگاهرتز رساندیم. تست های زیر پس از اورکلاکینگ انجام شد:

n45

n76

n84

 

توان مصرفی و گرما

کارت GTX 760 Phantom در حدود ۵ درصد بیشتر از مدل مرجع برق مصرف می کند و از این لحاظ با GTX 660 Ti در یک رده قرار می گیرد. مصرف آن کمی بالاتر از HD 7870 می باشد ولی در عین حال ۱۲ درصد کم مصرف تر از HD 7950 می باشد.
a324

متاسفانه ما کارت مرجع GTX 760 را در اختیار نداشتیم که دمای آن را با فانتوم مقایسه کنیم. با این حال ۷۵ درجه سانتیگراد در حداکثر فشار کاری نشان از کار عالی خنک کننده آن می باشد.
dsf453

حرف آخر

کارت GTX 760 Phantom گینوارد تقریبا تمامی نواقص کارت مرجع انویدیا را بر طرف کرده است. هرچند حنک کننده بلند آن به جای ۲ اسلات، ۳ اسلات از مادربرد را اشغال می کند ولی در عوض فن های آن قابل جداسازی و نظافت می باشد و اورکلاک بودن آن باعث افزایش ۸ درصد کارایی کلی آن می شود که برای شکست دادن HD 7950 کافی می باشد. هنگام مقایسه با نسل قبل، در پردازش فریم GTX 760 با ۱۱ درصد کارایی بالاتر GTX 660 Ti را از میدان به در می کند و در همان حال با برتری ۱۷ درصدی نسبت به HD 7870 متوقف نشده و پارا ۱ درصد فراتر از HD 7950 می گذارد.

gh564

به جرئت می توان گفت GTX 760 و HD 7950 کارایی نسبتا یکسانی ارائه می کنند ولی محصول انویدیا مصرف پایین تری دارد و دمای کاری کم تری را تجربه می کند به خصوص که خنک کننده فانتوم آن را خنک تر از پیش نیز می کند. هرچند دو کارت HD 7950 و HD 7950 Boost تنظیمات بیشتری را ارائه می کنند ولی در عمل این GTX 760 می باشد که ارزش بیش تری دارد. علاوه بر آن گینوارد تقریبا تمامی نواقصی را که در کارت مرجع وجود دارد برطرف کرده است و تجربه بهتری در اختیار گیمر قرار می دهد.

خوب: قیمت قابل قبول، پردازش قدرتمند، پتانسیل اورکلاک بالا و دمای کاری پایین

بد: خنک کننده ۳ اسلاتی گینوارد عالی عمل می کند ولی احتمالا برای افرادی که کیس شلوغی دارند مناسب نخواهد بود!

نمره (از ۱۰۰): ۸۵

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید