مادربرد تاریک EVGA - تکفارس 
مادربرد تاریک EVGA - تکفارس 

مادربرد تاریک EVGA

میلاد کرمانشاهی
۸ تیر ۱۳۹۲ - 19:32
مادربرد تاریک EVGA - تکفارس 

شاید تا به حال نمی دانستید که EVGA مادربرد هم تولید می کند (البته چیز تازه ای نیست!) ولی باید این را اضافه کنم که محصولات این شرکت در کشورهایی مثل آلمان بسیار پرطرفدار و محبوب است. EVGA که به ساخت قطعات با کیفیت مشهور است در ساخت مادربرد نیز ید نسبتا طولایی دارد با این حال محصولات آن تنوع آن چنانی ندارند و اکثرا گرانقیمت هستند.

این شرکت جدیدا پرچمدار مادربردهای LGA 2011 خود (مبتنی بر چیپست X79) را برای نسل جدید پردازنده های گرانقیمت اینتل موسوم به Haswell-E عرضه کرد. اسم این برد جدید، X79 Dark می باشد که ظاهرش، نامش را توجیه می کند! رونمایی اولیه این مادربرد نیز در نمایشگاه CES امسال انجام شد.
مادربرد تاریک EVGA
ابعاد این مادربرد E-ATX می باشد که کمی غیرمعمول است. به همین دلیل شما به کیسی احتیاج دارید که این ابعاد را پشتیبانی کند. اندازه E-ATX عبارت است از ۳۰۴٫۸ در ۲۶۳٫۵ میلی متر که واقعا بزرگ است! این مادربرد جریان برق قطعات را از طریق اتصال ۲۴-پینی ATX، دو اتصال ۸ پینی EPS (برای پردازنده) و اتصال ۶-پینی PCIe (مخصوص کارت گرافیک) تامین می کند. مادربرد “تاریک” EVGA یک سری قابلیت اختصاصی برای اورکلاک آسان تر و حرفه ای تر CPU و GPU به همراه خود دارد. علاوه بر کنترلرهای آنبرد، پشتیبانی از EVBot و نقاط کنترل ولتاژ مادربرد Dark مجهز به جدیدترین بایوس UEFI شرکت EVGA می باشد که برای اولین بار روی مادربردهای Z87 درجه یک این شرکت معرفی شد.

اگر از بالا  مستقیم به خنک کننده چیپست X79 توجه کنید لوگوی مربوط به EVGA را می بینید که فقط حرف E آن درج شده است.
مادربرد تاریک EVGA
شهره بودن کیفیت قطعات این شرکت بی دلیل نیست چرا که برد X79 Dark از نوع ۱۲-لایه می باشد که در نوع خود خارق العاده است. Dark هم چنین مجهز به مدار VRM 2+12 فازی برای پردازنده و GPU و هم چنین ۴ فاز بیشتر برای حافظه RAM می باشد. این مادربرد هم چنین از قابلیت Power-Gating برای تغذیه هر یک از اسلات های PCIe به صورت جداگانه پشتیبانی می کند. در زمینه گرافیک، Dark مجهز به ۵ اسلات PCIe 3.0 می باشد که دو تا از آن ها پهنای باند واقعی x16 ارائه می کنند و همگی به طور همزمان قادر به ارائه پهنای باند x8 می باشند.
مادربرد تاریک EVGA
در زمینه ذخیره سازی اطلاعات شش پورت SATA 6 Gb/s یافت می شود که دو تا از آن ها از طریق چیپست X79 و چهار تاری دیگر از طریق کنترلر الحاقی، کنترل می شوند. علاوه بر آن ها، چیپست X79 امکان دسترسی به چهار پورت SATA 3 Gb/s و دو پورت eSATA 3 Gb/s را فراهم می کند. بقیه اتصالات شامل اتصالات صدای ۸ کاناله HD، دو اتصال شبکه Gigabit Ethernet (هر دو متعلق به اینتل می باشد)، شش پورت USB 3.0 (که طبق معمول ۴ تا در پنل پشتی و ۲ تا از طریق هدر ها قابل دسترسی هستند)، Bluetooth 2.0 و شش عدد پورت USB 2.0 می باشد. اتصال نمایشی این مادربرد فقط در دو پورت HDMI خلاصه شده است.

تصویری از بایوس جدید EVGA. زیبا نیست ولی قابل تحمل است!

مادربرد تاریک EVGA

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید