GK208 – هسته گرافیکی ارزان قیمت NVIDIA - تکفارس 
GK208 – هسته گرافیکی ارزان قیمت NVIDIA - تکفارس 

GK208 – هسته گرافیکی ارزان قیمت NVIDIA

میلاد کرمانشاهی
۹ تیر ۱۳۹۲ - 20:34
GK208 – هسته گرافیکی ارزان قیمت NVIDIA - تکفارس 

سال گذشته خبر رسید که انویدیا در حال آماده سازی هسته گرافیکی جدیدی موسوم به GK208 برای کارت گرافیک های اینده خود می باشد. حدس و گمان های بسیار پیرامون این خبر مبنی بر استفاده از این چیپست در محصولات حرفه ای انویدیا به وجود آمد. اما با این حال GK208 چیپستی ارزان قیمت با توانایی های چیپست قدرتمند GK110 بود که فقط در دو کارت ارزان قیمت GT 630 و GT 640 خلاصه شد.

a1

 

ملاقاتی دیگر

چندی پیش ۴Gamers.net خبر از دو کارت گرافیک جدید مجهز به GK208 با قابلیت CUDA 3.5 برای کاربران کم بودجه داد. ولی بعد مشخص شد که انویدیا در حقیقت محصول عرشه شده خود را دوباره عرضه کرده است اما این بار با قابلیت های بیشتر. دو کارت معرفی شده توسط ۴Gamers مدل های GT 640 GDDR5 و GT 630 ZONE Edition می باشد که هر دو توسط شرکت Zotac ساخته شده اند.

 

a2

مدل GT 640 GDDR5 همان طور که از نام آن مشخض است مجهز به حافظه GDDR5 می باشد چیزی که نسخه قبلی GT 640 از آن بی بهره بود و در DDR3 محدود شده بود. این مدل مجهز به هسته گرافیکی GK208-400 با ۳۸۴ هسته کودا، ۳۲ واحد پردازش بافت و ۸ واحد پردازش پیکسل می باشد. فرکانس پایه این کارت با افزایش چشم گیری روی ۱۰۴۶ مگاهرتز تنظیم شده است. حافظه آن نیز ۲ گیگابایت با رابط ۶۴-بیتی بوده و بر روی ۵۰۰۰ مگاهرتز تنظیم شده است. کارت از اتصال PCIe 2.0 x8 پشتیبانی می کند و مصرف برقی معادل ۴۹ وات دارد.

 

a3

در سوی دیگر GT 630 ZONE Edition قرار دارد که دربردارنده هسته GK208-301 می باشد. مشخصات سخت افزاری این کارت همانند GT 640 بوده و مجهز به ۳۸۴ هسته کودا، ۳۲ واحد پردازش بافت و ۸ واحد پردازش پیکسل می باشد. تفاوت آن فرکانس پایه پایین ترش می باشد که بر روی ۹۰۲ مگاهرتز قرار دارد. حافظه ۶۴-بیتی آن نیز DDR3 بوده و در فرکانس ۱۸۰۰ مگاهرتز فعالیت می کند. همانند برادر خود از PCIe 2.0 x8 پشتیبانی کرده و ۲۵ وات مصرف دارد.

هر دو کارت چیز تازه ای برای ارائه در زمینه بازی ندارند ولی با قابلیت های محاسباتی جدید خود برنامه نویسان را هدف قرار داده اند. در رابطه با سری GTX 700 نیز انویدیا علاوه بر سه کارت عرضه شده، تا پاییز ۲۰۱۳ هیچ کارت دیگری را عرضه نخواهد کرد. جدیدترین محصول این شرکت GTX 760 با قیمت ۲۵۰ دلار می باشد که به دلیل پردازش بسیار خوب نسبت به قیمت فروش عالی را تجربه خواهد کرد.

معماری بسیار ساده هسته GK208 که فقط مجهز به ۲ واحد SMX می باشد. هر واحد در بردارنده ۱۹۲ واحد پردازشی می باشد.

a4

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.