پردازنده های Skylake – با قابلیت های جدید - تکفارس 
پردازنده های Skylake – با قابلیت های جدید - تکفارس 

پردازنده های Skylake – با قابلیت های جدید

میلاد کرمانشاهی
۱۱ تیر ۱۳۹۲ - 12:11
پردازنده های Skylake – با قابلیت های جدید - تکفارس 

همه ما ی دانیم که پردازشگرهای Haswell-E از درگاه حافظه چهار کاناله DDR4 پشتیبانی می کنند ولی آیا خط تولید سوکت LGA 115x قصد ندارد تغییری به خود ببیند؟ آخرین گزارشات حاکی از آن است که پردازنده های Haswell برای بازار دسکتاپ عرضه خواهند شد ولی بر خلاف آن، پردازشگرهای Broadwell فقط شامل انواع Xeon و پردازشگرهای موبایل خواهند بود.

a1

در سال ۲۰۱۵، بازار دسکتاب میزبان پردازشگرهای Skylake با قابلیت های بسیار جالب خواهد بود. Broadwell به نوعی چیپست فشرده شده و آب رفته Haswell محسوب می شود (زیرا این سری ۱۴ نانومتری خواهند بود) و تفاوتی با Haswell نخواهد داشت، با این حال پردازشگرهای Skylake بر پایه معماری کاملا جدید ۱۴ نانومتری ساخته خواهند شد. پردازشگرهای Broadwell از گرافیک مجتمع Gen8 استفاده خواهند کرد ولی Skylake با Gen9 می خواهد بازار دسکتاپ را بلرزاند. علاوه بر آن Skylake اولین پلتفرم معمولی خواهد بود که از حافظه های DDR4 پشتیبانی خواهد کرد. Haswell-E و Skylake دو گروه پردازنده های اینتل هستند که از DDR4 پشتیبانی خواهند کرد و DDR3 قدیمی را به خاک خواهند سپرد.

a2

قابلیت کلیدی دیگر Skylake پشتیبانی از نسل چهارم PCI-Express می باشد که پهنای باندی معادل با دو برابر پهنای باند PCIe 3.0 خواهد داشت. این در حالی است که هم اکنون کارت های گرافیک نمی توانند پهنای باند کامل PCIe 3.0 و حتی PCIe 2.0 را پر کنند. با این حال تنها محصولی که به نظر می رسد از این قابلیت به خوبی استفاده کند Maxwell از شرکت انویدیا خواهد بود. Skylake هم چنین مجهز به درگاه های پرسرعت SATA Express خواهد بود که پهنای باندی در حدود ۱۰ الی ۱۶ گیگابایت بر ثانیه ارائه می کنند و عمل ذخیره سازی و انتقال اطلاعات را هم چون نور انجام می دهد! Skylake هم چنین مجهز به فناوری AVX 3.2 می باشد که هم اکنون نسخه دوم این فناوری در پردازشگرهای Haswell به کار رفته است. این پلتفرم جدید در نیمه اول ۲۰۱۵ عرضه شده و جانشین پردازشگرهای Haswell خواهند بود که در سال جاری وارد بازار PC می شوند.

a3

اینتل هم چنین در نظر دارد پلتفرم جدیدی از نوع HEDT و بر پایه سوکت LGA 2011 به نام Ivy Bridge-E در ربع سوم سال جاری عرضه کند. سری Core i7 4800 و Core i7 4900 قابلیت های بهتر و معماری ۲۲ نانومتری کارامد تری خواهند داشت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.