اطلاعات جدید از پلتفرم Skylake - تکفارس 
اطلاعات جدید از پلتفرم Skylake - تکفارس 

اطلاعات جدید از پلتفرم Skylake

میلاد کرمانشاهی
۱۲ تیر ۱۳۹۲ - 14:09
اطلاعات جدید از پلتفرم Skylake - تکفارس 

به تازگی وبسایت VR-Zone اطلاعات جدیدی از چیپست میزبان پردازشگرهای Skylake را منتشر کرده است. طراحی چیپست همانند نسل قبل است و فقط ابعاد آن کمی متفاوت است ولی آن چه که باعث شگفتی است این است که این پلتفرم برخلاف انتظار SoC (سیستم روی چیپ) نیست و پردازنده آن مستقل است.

آنچه مشخص شد

a1

بهتر است ابتدا SoC را تعریف کنیم. SoC تلفیقی از پردازنده، گرافیک مجتمع و چیپست مرکزی به صورت مجتمع و بر روی یک قطعه دای (Die) می باشد. هم اکنون پردازشگرهای Haswell به انواع SoC نزدیک اند ولی تفاوتی که دارند این است که چیپست میزبان آن ها (B85/H87/Z87) جداگانه بر روی مادربرد قرار گرفته است. Skylake نیز ترکیبی از CPU/GPU و تعدادی کنترلر بر روی یک قطعه دای خواهد بود اما چیپست میزبان آن کماکان به صورت جداگانه بر روی برد قرار گرفت که تحت این شرایط دیگر نمی توان لقب SoC را به آن داد. پردازنده های Broadwell که دسکتاپ در خط تولیدی آن ها نیست (فقط انواع موبایل و زنون) با معماری ۱۴ نانومتری شبیه به Haswell عرضه خواهند شد. البته پردازنده های Broadwell به صورت جداگانه در اختیار دسکتاپ (یعنی کاربران عمومی مثل خودمان) نخواهند بود ولی احتمالا اینتل فکر های دیگری دارد. بر طبق آخرین اخبار این پردازنده های علاوه بر انواع موبایل در قالب BGA (یعنی پردازشگر مجتمع با مادربرد) برای دسکتاپ نیز عرضه خواهند شد. به احتمال زیاد چیپست میزبان پردازشگرهای Broadwell دو چیپست H97/Z97 هستند و به غیر از قابلیت SATA Express چیز جدیدی برای عرضه نخواهند داشت. Broadwell هم چنین حضور محدودی به عنوان قسمتی از پلتفرم سرور Denlow بر روی سوکت LGA 1150 خواهد داشت که واقعا ما را سردرگم کرد!

هنوز نمی دانیم الگوی نامگذاری پردازنده های Skylake چه خواهد بود ولی این سری پردازنده ها مجهز به سه قابلیت فوق العاده SATA Express، پشتیبانی از حافظه DDR4 و اسلات PCIe 4.0 خواهند بود. Skylake در سال ۲۰۱۵ برای کاربران دسکتاپی و به عنوان اپدیتی برای Haswell (که در سال آینده وارد بازار می شود) عرضه خواهد شد. پردازشگرهای Haswell آن گونه که انتظار می رود ۲۲ نانومتری خواهند بود ولی می توان انتظار ۱۴ نانومتری بودن آن ها را نیز داشت چون این سری نیز از سوکت LGA 1150 استفاده خواهد کرد.

در زیر می توانید تفاوت های دو پلتفرم Haswell و Skylake را مشاهده کنید.

a2

Skylake غافلگیری های بسیاری برای خریدارانش خواهد داشت ولی باید تا سال ۲۰۱۵ برای غافلگیر شدن صبر کنیم. این سری بر پایه میکرو-معماری ۱۴ نانومتری جدیدی ساخته خواهند شد و از AVX 3.2 پشتیبانی خواهند کرد. برای کسانی هم که نمی توانند تا آن موقع صبر کنند اینتل لتفرم Haswell-E را در نظر گرفته است که سال ۲۰۱۴ عرضه خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.