پردازشگرهای ۴۵ واتی AMD - تکفارس 
پردازشگرهای ۴۵ واتی AMD - تکفارس 

پردازشگرهای ۴۵ واتی AMD

میلاد کرمانشاهی
۱۲ تیر ۱۳۹۲ - 19:48
پردازشگرهای ۴۵ واتی AMD - تکفارس 

پردازشگرهای ۱۰۰ و ۶۵ واتی AMD از سری APU با اسم رمز Richland ماه گذشته برای سوکت FM2 عرضه شدند. این پردازشگرها با جبران نسبی ضعف های نسل قبل در زمینه فرکانس پایه و گرافیک مجتمع توانستند توجه بسیاری را به خود جلب کنند. از آنجایی که AMD نمی خواهد گستره نفوذش محدود باشد پس از تکمیل خط تولید پردازنده های پرمصرف هم بر آن است که بخش پردازنده های کم مصرف خود را نیز سر و سامانی بدهد. پردازشگرهای ۴۵ واتی AMD نیز جزو همین برنامه های آینده این شرکت است که به وسیله لیست CPU های سازگار با مادربرد های MSI به بیرون درز کرد! در حقیقت AMD هنوز هیچ حرفی در این باره نزده است ولی این لیست MSI احتمالا توفیق اجباری برای AMD شده است تا جزئیات بیش تری را در اختیارمان بگذارد!

ش1

وقتی که دست AMD رو می شود …

پردازشگرهای A10-6800T و A8-6500T دو پردازشگر کم مصرفی هستند که قرار است حوزه نفوذ AMD را گسترش دهند. این پردازنده ها جزو خانواده Richland محسوب می شوند. پسوند T به معنی کم مصرف بودن این پردازنده ها می باشد و البته هنوز مشخص نشده است که آیا این مدل ها قفل باز هستند یا خیر، که  مشخصا به خاطر کم مصرف بودنشان نباید قفل باز باشند.

a2

A10-6700T سریعترین ۴۵ واتی لیست ما مسوب می شوند. این مدل چهار هسته ای می باشد و فرکانس پایه ان روی ۲٫۵ گیگاهرتز تنظیم شده است که کم مصرف بودن آن را کاملا توجیه می کند. A10-6700T مجهز به ۴ مگابایت حافظه نهان سطح دوم و گرافیک مجتمع HD 8650D می باشد که با ۳۸۴ هسته پردازشی در فرکانس ۷۲۰ مگاهرتز فعالیت می کند. (اگر یادتان باشد پیش تر اشاره کردیم که پردازشگرهای رده بالاتر این شرکت فرکانس ۸۴۴ مگاهرتزی را در قسمت گرافیک مجتمع ارائه می دهند.) کد محصول این مدل، AD670TYHA44HL می باشد.

در طرف دیگر A8-6500T قرار دارد. این پردازنده هم مانند مدل قبلی، چهار هسته پردازشی دارد که در فرکانس ۲٫۱ گیگاهرتز فعالیت می کنند و کماکان فرکانس توربوی آن نامشخص است. A8-6500T مجهز به ۴ مگابایت حافظه نهان سطح دوم بوده و گرافیک مجتمع آن HD 8550D هست که با ۲۵۶ واحد پردازشی روی فرکانس ۷۲۰ مگاهرتز فعالیت می کند. کد محصول این مدل نیز AD650TYHA44HL می باشد.

قیمت این دو مدل هنوز مشخص نشده است. همچنین هنوز معلوم نیست که این پردازنده ها برای خریداران در دسترس خواهند بود یا فقط محدود به استفاده OEM خواهند شد. پردازنده های Richland فراتر از حد انتظار ما ظاهر شدند و با قیمت مناسبی که به فروش می رسد موفقیتشان قطعی خواهد بود. منتظر اطلاعات بیشتری از پردازشگرهای کم مصرف AMD در ماه جاری باشید.

a3

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید